avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 753 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Expertize judiciare şi ... Expertul judiciar este funcționar public în sensul ...
Discuție deschisă în Expertize judiciare şi extrajudiciare

Expertul judiciar este funcționar public în sensul prevederilor Codului penal ?

Ministerul Public a dat publicității miercuri, 17 septembrie 2014, concluziile formulate de procuror în cauza nr. 22/1/2014/HP/P a ICCJ având ca obiect rezolvarea de principiu a chestiunii de drept vizând modalitatea de interpretare a dispoziţiilor art. 175 alin. 1 şi 2 din Codul penal privind funcţionarii publici, respectiv dacă expertul judiciar este funcţionar public în sensul alin. 1 ori alin. 2.
Procurorul General propune următoare dezlegare: „Expertul judiciar este persoana care, cu titlu temporar şi cu remuneraţie, exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor puterii judecătoreşti, fiind funcţionar public în sensul art. 175 alin. 1 lit. a) din Codul penal”.
[ link extern ] /
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 16:15, 1 Octombrie 2014
Consider ca expertul judiciar este o persona fizica ce exercita o profesie liberala de interes public, cu atributii publice, delegat de catre o autoritate de stat competenta si este supus controlului acesteia.
Pentru a lamuri oarecum aceste lucruri o sa-mi permit sa dau cateva explicatii:
Functionarul public este acea persoana numita intr-o functie publica care exercita prerogative de putere publica.
Functia publica generala de executie poate fi de:
- consilier/expert/inspector de specialitate/consilier juridic (clasa I - studii superioare de lunga durata sau ciclul I Bologna, absolvite cu diploma de licenta);
- referent de specialitate (clasa II - studii superioare de scurta durata - absolvite inainte de 2004, cu diploma) - a nu se confunda cu ciclul I Bologna.
- referent (clasa III, studii medii absolvite cu diploma de bacalaureat).

Functiile publice de conducere pot fi clasificate astfel:
- secretar general din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
- prefect;
- secretar general adjunct din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
- subprefect;
- inspector guvernamental.
Functionarii publici cu functii de conducere sunt persoanele numite in una dintre urmatoarele functii publice:
a) director general si director general adjunct din aparatul autoritatilor administrative autonome, al ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si in functiile publice specifice asimilate acestora;
b) director si director adjunct din aparatul autoritatilor administrative autonome, al ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si in functiile publice specifice asimilate acestora;
c) secretar al unitatii administrativ-teritoriale;
d) directorul executiv si directorul executiv adjunct in cadrul institutiei prefectului, in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora, precum si in functiile publice specifice asimilate acestora;
e) sef serviciu, precum si in functiile publice specifice asimilate acesteia;
f) sef birou, precum si in functiile publice specifice asimilate acesteia.
Functionarii publici nu au contract individual de munca, ci doar decizia de numire in functie.
Nu desfasoara raporturi de munca, ci raporturi de serviciu.
Legea 188/1999 la art. 2 prevede:
(1) Functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala, administratia publica locala si autoritatile administrative autonome.
(2) Functionarul public este persoana numita, in conditiile legii, intr-o functie publica. Persoana care a fost eliberata din functia publica si se afla in corpul de rezerva al functionarilor publici isi pastreaza calitatea de functionar public.
(3) Activitatile desfasurate de functionarii publici, care implica exercitarea prerogativelor de putere publica, sunt urmatoarele:
a) punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative;
b) elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora;
c) elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor necesare realizarii si implementarii politicilor publice, precum si a documentatiei necesare executarii legilor, in vederea realizarii competentei autoritatii sau institutiei publice;
d) consilierea, controlul si auditul public intern;
e) gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare;
f) colectarea creantelor bugetare;
g) reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din tara si strainatate, in limita competentelor stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, precum si reprezentarea in justitie a autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
h) realizarea de activitati in conformitate cu strategia de informatizare a administratiei publice.

Ultima modificare: Duminică, 28 Septembrie 2014
BEJENARU PETRU, Expert judiciar
Precizari suplimentare.
1 octombrie 2014 | JURIDICE.ro

30 septembrie 2014: Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție a hotărât în ședința de luni, 29 septembrie 2014, că admite sesizarea prin care se solicită pronunțarea unei hotărâri prealabile în vederea stabilirii dacă expertul judiciar tehnic este funcționar public în sensul alin. 1 sau alin. 2 a art. 175 din Codul penal și stabilește că expertul tehnic judiciar este funcționar public în conformitate cu dispozițiile art. 175 alin. 2 teza întâi Cod penal.

23 septembrie 2014: Ministerul Public a dat publicității miercuri, 17 septembrie 2014,concluziile formulate de procuror în cauza nr. 22/1/2014/HP/P a ICCJ având ca obiect rezolvarea de principiu a chestiunii de drept vizând modalitatea de interpretare a dispoziţiilor art. 175 alin. 1 şi 2 din Codul penal privind funcţionarii publici, respectiv dacă expertul judiciar este funcţionar public în sensul alin. 1 ori alin. 2.
Procurorul General propune următoare dezlegare: „Expertul judiciar este persoana care, cu titlu temporar şi cu remuneraţie, exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor puterii judecătoreşti, fiind funcţionar public în sensul art. 175 alin. 1 lit. a) din Codul penal”.

[ link extern ] /

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Definitia functionarului public - de citit inainte de a posta aici! Kyandra Kyandra Din lectura numeroaselor postari inscrise in acest forum, mie personal mi se pare utila o definire a [b]functionarului public[/b], pentru a evita confuzia cu ... (vezi toată discuția)
Angajatii oficiilor postale sunt functionari publici? Muresan Felicia Muresan Felicia Va rog sa-mi spuneti, daca functionarii de la ghiseele postale sunt functionari publici?Comportamentul lor cam lasa de dorit si as dori sa stiu de ce ... (vezi toată discuția)
Functionar public? ramiha ramiha Buna ziua, As dori sa stiu care sunt functionarii publici. Unde sa gasesc o lege care sa specifice categoriile de angajati care sunt functionari publici? Un ... (vezi toată discuția)