probabil ,exista CASCO pe ansamblu (cap tractor +semiremorca) in acest caz se discuta, si nu individual (doar pe cate o piesa) . sau nu exista deloc...si atunci nu mai este nimic de facut . oricum soferului nu i se spune niciodata aceste detalii .
pot sa dau un exemplu de firma care a cerut astfel de garantii (oricum nu mai exista aceasta firma) Edy Spedition . este problema fiecarui viitor angajat daca accepta sau nu conditiile..
Chestiunea aceasta o inteleg. Eu unul daca as fi sofer nu as accepta acest tip de conditii. Sa muncesc pe 1000 euro si sa raspund pentru 50000 --- asta inseamna salariul pe 5 ani. Din acest motiv exista societati de asigurari .... preiau riscul de la 100 firme si platesc la una.
Incerc sa ma pun in pielea unui astfel de sofer, care are o casa, o familie --- intr-un cuvant un om care incearca sa isi castige existenta si sa asigure un trai decent familiei sale. Riscul de a se produce un astfel de eveniment este destul de ridicat. Ce ar insemna asta sa riste domiciliul familiei in speranta unui trai mai bun? In acest caz as alege sa muncesc pentru jumatate din suma (chiar mai putin) dar sa dorm linistit noaptea si sa fiu aproape de familie.
nici un sofer care sta in comunitate 3 saptamani ,nu primeste un salariu mai mic de 2300-2500 euro . altii prefera plata la nr de km/luna....si uneori sar de 3000 euro , deci muncesc pe bani seriosi . dar depinde de la firma la firma .
cum am spus , posibil sa nu existe asigurare ,si cred ca a avariat serios semiromorca ,de aceea cere suma respectiva. dar , tot abuz se numeste.
Art. 254. [raspunderea salariatului]
(1) Salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor.
(2) Salariatii nu raspund de pagubele provocate de forta majora sau de alte cauze neprevazute si care nu puteau fi inlaturate si nici de pagubele care se incadreaza in riscul normal al serviciului.
(3) In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.
(4) Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor, conform alin. (3), nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie.
Nu e chiar accidentul de circulatie riscul normal al serviciului?
Noţiunea de risc al serviciului [la care se referă expres art. 254 alin. (2) C.muncii] priveşte efectele păgubitoare ale unor factori inerenţi procesului muncii, care, atunci când se înscriu în sfera normalului, transferă riscul, adică incidenţa acestor efecte, asupra patrimoniului angajatorului.
Nu se poate vorbi de risc normal al serviciului în cazul unui accident de circulaţie produs din culpa salariatului.