avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 795 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... Se pot declara ilegale aparatele radar bazate pe efect ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

Se pot declara ilegale aparatele radar bazate pe efect Doppler, ale politiei ?

Conform art. 3.3.2 din norma de metrologie ce se refera la acest tip de aparate, respectiv NML 021-05 /2005:

3.3.2. Logica procesului de masurare al cinemometrului trebuie sa fie astfel conceputa incat sa nu poata fi atribuita o masurare de viteza, unui autovehicul care nu are nici o legatura cu aceasta viteza (in special in cazurile in care cinemometrul este utilizat pe masurare manuala), precum si in cazurile de incrucisari sau depasiri intre vehicule, cand acestea se afla simultan in raza de masurare a cinemometrului, sau cand cinemometrul este utilizat in regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.

Cum aceste cinemometre nu indeplinesc prin constructie aceasta functie si primesc an de an avizul de functionare metrologica, se poate cumva juridic face trecerea lor in ilegalitate ?

Explicatia tehnica a imposibilitatii indeplinirii cerintei din norma este urmatoarea:

Cinemometrele bazate pe efect Doppler masoara doar viteza unei tinte (TARGET) care este in raza de actiune a detectorului. Se emite un semnal catre tinta si semnalul reflectat are o alta frecventa. Diferenta de frecventa este direct proportionala cu viteza tintei.

Semnalul care se emite catre tinta este sub forma unui con cu un unghi la virf de 13 grade. Prin urmare, la o anumita distanta fata de detector suprafata acoperita de radar este sub forma unui cerc cu suprafata cit mai mare, daca distanta fata de antena emitatoare este mai mare. Spre exemplu, la 500 de metri de sursa, radarul acopera o suprafata echivalenta cu a unui cerc cu raza de 114 m.

Acest fapt de netagaduit (este fizica elementara nu altceva si domnul Doppler a enuntat acest efect pe la 1842) duce la concluzia logica a existentei cu mare probabilitate, in multe cazuri a mai multor tinte aflate in miscare in raza de actiune a radarului politiei.

Cum deceleaza atunci operatorul radar care este tinta cu viteza cea mai mare, daca in raza detectorului apar mai multe masini ? Radarul indica intotdeauna cea mai mare viteza detectata si este orb in a aprecia tintele relativ la distanta (nu stie ca una este mai apropiata ).

Conform normei metrologice ar trebui sa existe o astfel de logica si sa fie testata la fiecare verificare. Manualul de utilizare a acestui tip de radar nu prevede o asemenea functie.

Concluzia: la fiecare verificare anuala metrologica nu se verifica asa ceva si prin urmare avizul este ilegal.

Sursa pentru manual (exista si tradus, la politie, dar nu este disponibil pe net):

[ link extern ]
Cel mai recent răspuns: latka , utilizator 06:30, 2 Februarie 2017
Din manualul acestui tip de radar, care este in dotarea politiei rutiiere din 2010:

"Historically, traffic radar has displayed the strongest target. Case law has centered on the ability of the radar operator to confidently identify what vehicle is associated with that indication.

Modern DSP radar such as the BEE III can process many targets at the same time, but there is no practical way to display multiple targets and associate them with the correct vehicles."

Cred ca nu e nevoie de traducere. Se intelege clar ca acest radar, care afiseaza doar o singura viteza, a unui singur vehicul, pe display si are probleme clare in a asocia viteze ale diferitelor tinte depistate, cu vehiculele prinse in raza sa de actiune,atunci cind si in imaginea video (care este doar pentru operator, detectorul radar nu vede decit viteze, nu si cum sunt pozitionate masinile) apar mai multe masini.

Prin urmare exista o mare, mare probabilitate ca sa fiti acuzat de depasirea vitezei legale (in drept) si in realitate sa fie vinovat un vecin de trafic (in fapt), ce se afla cu 10-30 de metri mai in spate, pe o banda alaturata.

Daca prin constructie, aceste radare nu pot asocia diferite tinte, cu vitezele lor reale, lasind asta priceperii operatorului radar, cum se da aviz anual de catre Metrologie, in contradictie cu articolul 3.2.2 din NML 021-05/2005 ?

Spun asta nu in calitate de simplu comentator, am cistigat un proces cu politia, nu din motive tehnice, ci din motive de completare aiurea a procesuklui verbal. Am petrecut ore bune insa de analiza video a inregistrarii si am realizat ca tehnic se intimpla fenomenul descris mai sus,pe care l-am expius in motivarea mea (judecatorul se uita uimit la mine in instanta, cind aratam pe film ce se intimpla de fapt, insa el deja hotarise si nu mai avea chef de explicatii suplimentare, asa ca nu m-a luat prea mult in seama, mi-am dat seama ca nu intelesese).

Din pacate nu am realizat (si descoperit) decit mult dupa aia importanta art. 3.2.2. Metrologia nu are cum sa faca o astfel de verificare, pentru ca radarul nu stie asa ceva.

Presupun ca ar folosi intr-un alt caz, la o alta instanta, o declaratie oficiala a BRML, pentru a declara ilegalitatea acestor tip de radare. Se emit avize de functionare an de an, fara a se testa art. 3.2.2.
Ultima modificare: Joi, 2 Februarie 2017
latka, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Pot contesta valoarea vitezei depistată de aparatul radar, menționată în procesul verbal de contravenție? Johncolonelu Johncolonelu Pot contesta valoarea vitezei depistata de aparatul radar si mentionata inPV contraventie si care a implicat retinerea permisului de conducere si suspendarea ... (vezi toată discuția)
Amenda rutiera eddy33 eddy33 Buna ziua ! Am luat un radar in localitate, si pe filmare se vad doua masini ( a mea si masina din fata). Am facut contestatie, si m-ar interesa daca trebuie ... (vezi toată discuția)
Circulatie vladyoyo97 vladyoyo97 Buna ,ziua! Am fost prins in localitate cu viteza de 102 km/h si am depus contestatie in speranta de a ramane cu permisul in mana. Pe 6 februarie am fost ... (vezi toată discuția)