avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 528 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Acordare ajutor deces
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Acordare ajutor deces

Poate acorda o institutie publica ajutor de deces sotiei salariatului decedat sau persoanei care s-a ocupat de inmormantare? Care este baza legala a acordarii ajutorului de deces de catre o institutie publica in anul 2017 in cazul decesului unui angajat.
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 10:16, 3 Noiembrie 2017
Ins peta, sunt 2 tipuri de ajutoare care se pot oferi in situatia unui deces.
1. ajutor de inmormantare
2. ajutor de deces

1. Ajutorul de inmormantare se acordă de către angajator din sursele proprii, respectând prevederile contractului de muncă colectiov /individual sau ale regulamentului intern.
In cazul institutiilor publice, acest lucru este foarte greu de acordat.

2. Ajutorul de deces, acordat in baza Legii nr.263/2010,si care se obtine de la Casa de pensii.

Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
Art. 125
(1) In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
...
Art. 127
(1) Ajutorul de deces se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se acorda, la cerere, pe baza certificatului de deces.

(2) Acordarea ajutorului de deces nu este conditionata de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) institutia care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritoriala de pensii, respectiv casa de pensii sectoriala, in cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
...

Normele de aplicare a Legii 263/2010:
Art. 108
In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.

Art. 109
(1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.

(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor prevazute la art. 108 lit. f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 113
Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 118
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.

Ajutorul de înmormântare şi ajutorul de deces pot fi cumulate de persoana îndreptăţită a le primi în cazul decesului asiguratului (salariatului), al pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ajutor inmormantare ankai ankai Buna ziua. Tatal meu a decedat in anul 2015, insa in momentul decesului nu era pensionar si nici nu era angajat. S-a aflat in intretinerea mea iar ... (vezi toată discuția)
Ajutor inmormantare deces angajat germi germi Se acorda ajutor inmormantare in cazul unui angajat in privat.Unde se depune cererea? (vezi toată discuția)
Ajutor de innmormantare MihaelaSm MihaelaSm Buna ziua, Daca sotia decedatului primeste ajutor de inmormantare de la firma angajatoare, mai poate primi si de la fondul de pensii private sau trebuie ... (vezi toată discuția)