Bună ziua! Din motive obiective, (persoana singura, salariu minim, întârzieri periodice ale acestuia, rata la banca, etc) am rămas restanțieră in ultimii ani la asociație; perioadă care a coincis și cu schimbarea administrației si impunerea (de cele mai multe ori de genul "ati ramas singura care nu a semnat") a unor multiple reparații costisitoare si, de cele mai multe ori acestea ținând mai mult de partea cosmetica si mai rar, functionala. Anul trecut, după discuții cu cei din administrație, am făcut un efort financiar (împrumut de la persoana fizica) si am reusit sa achit facturile la zi (cca 2500 lei) dar fara penalitati (a căror suma era cca 8000 lei). Pe parcursul anului curent am platit la zi + sume (modeste, e adevarat, dar care au reprezentat un efort pentru mine) in contul penalizarilor. Acum cei de la asociația ma anunța (verbal) ca intenționează trimiterea în judecată pentru recuperarea tuturor sumelor datorate (adica a sumei penalitatilor). Aș vrea informații despre: legalitate, posibilitatea prescrierei, costuri aprox. cheltuieli judecată în cazul pierderii unui eventual proces, etc. Mulțumesc anticipat.
Prescrierea dupa 3 ani, daca Administratia nu v a achionat in instanta, etc. Puteti contesta penalitatile. Cereti copii( contra cost- dvs platiti sa vi le scoata la imprimanta) toate procesele verbale ale Adunarii Generale/sedinte/etc si vedeti ce scrie acolo( despre aplicarea penalitatilor. Legea da voie Asocialtilor sa aibe propriul sistem de penalizare, dar daca nu este stipulat in scris in cadrul Adunarii Generale pe PV, atunci nu sunt aplicate legal. Legea una...sa le percepi alta. Legea 196/2018.
Buna ziua,
Art. 49 din legea 230/2007-in vigoare pana anul trecut-ce a fost preluat si in legislatia actuala, legea 196/2018 1) Asociația de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanță, afișată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere și se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depășește termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăși suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari, afișate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităților de întârziere vor face obiectul fondului de penalități al asociației de proprietari și se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociației de proprietari de către terți și pentru cheltuieli cu reparațiile asupra proprietății comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
Cereti, cum a spus si doamna mai sus, modul de stabilire a acestor penalitati.
Nu ar strica sa discutati si cu un avocat dupa ce primiti actele enumerate de doamna mai sus, sau cel putin la cineva care se pricepe* sa va spuna care ar fi sansele in urma unei actiuni in instanta de catre asociatie.
Conform disp in vigoare valoarea penalitatilor nu are voie sa depaseasca valoarea sumei de baza la care au fost aplicate
Aspectul ca administartia imobilului a inteles sa inregistreze sumele achitate de dv strict pentru acoperire suma de baza ,demonstreaza necunosaterea si incalcarea dispozitiilor in domeniu
Ordinea de stingeree a datoriilor impune achitarea concomitent debitul=suma de baza +penalitatile aferenten cazul asociatiilor de proprietari numai instanta de judecta se poate pronunta daca a intervenit termenul de prescriptie de 3 ani,daca in acest interval creditorul asociatie nu a desfasurat acte si actiuni pentru recuperare debit
Puteti evita neajunsurile solutionarii in instanta,negociind incheierea unui angajament de plata cu asociatia de proprietari-situatie in care asociatia de proprietari nu mai are temei legal sa implice responsabilitatea asociatiei de proprietari