Buna ziua! Rog și eu o lămurire ,am hipoacuzie bilaterală profundă, încadrat la gradul doi accentuat și deținător permis categoria B. .E vorba de apariția OUG 5/2025, modificările vizându-i pe șoferii care dețin un certificat de încadrare în grad de handicap.Chiar anul trecut mi-a expirat permisul de 10 ani , am făcut fisa medicala cum trebuie , audiograma dovedind hipoacuzia , legea permite conducerea cu permis categoria B, cu condiționarea să aibă oglinzi mai mari. Acum nu înțeleg , ce anume reevaluează ? Vor să îmi anuleze permisul ? Permisul meu este valabil inca 9 ani, nu înțeleg cine și cum stabilește dacă pot conduce " in siguranță " sau nu. Parcă văd că fi totul ceva arbitrar, discreționar , la cheful și atitudinea evaluatorului. Nu este admisibil as avea ! Avem si așa o grămadă de provocări zi de zi ,de ce sa ne arunce la periferie? Am nevoie de auto pentru jobul cu care îmi susțin viața și familia .Ce pot face in situația in care se decide retragerea permisului de conducere in cadrul acestei reevaluari? Va multumesc!
Posibil, ca in urma reevaluarii starii de sanatate, sa aveti obligatia, ca anual, sa efectuati o examinare medicala. pentru a se constata daca puteti conduce auto in conditii de siguranta a circulatiei.
Daca se decide ca nu mai puteti conduce in siguranta, va trebui sa depuneti carnetul de conducator auto la politie.
Aveti aici, prevederea legala in discutie:
Articolul IV
Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. După articolul 58^2 se introduce un nou articol, art. 58^3, cu următorul cuprins:
Articolul 58^3
(1) Persoanele care dețin certificat de încadrare în grad de handicap, emis pentru cel puțin una dintre afecțiunile prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, titulare ale unui permis de conducere, sunt supuse procedurii de reevaluare de către comisiile de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de reevaluare, emisă de către directorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale a sectorului sau a municipiului București.
(2) Direcția generală de asistență socială și protecția copilului județeană/locală a sectorului sau a municipiului București transmite lunar agenției pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale, până la data de 10 a lunii curente, pentru luna anterioară, lista persoanelor care dețin certificat de încadrare în grad de handicap, emis pentru cel puțin una dintre afecțiunile prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită în continuare ANPIS, centralizează listele comunicate de agențiile teritoriale până la data de 15 a lunii curente și le transmite Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări în vederea aplicării prevederilor art. 22^3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(4) ANPIS transmite agențiilor teritoriale, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea răspunsului Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, listele cu persoanele care dețin un permis de conducere valabil și notifică direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, în vederea declanșării procedurii de reevaluare, în condițiile prevăzute la alin. (1).
(5) Dreptul la prestațiile sociale prevăzute la art. 58 alin. (3) și (4) se suspendă pe perioada reevaluării prevăzute la alin. (1).
(6) Suspendarea prevăzută la alin. (5) se efectuează în baza deciziei/dispoziției directorului executiv al direcției generale, emisă în termen de 5 zile de la data comunicării prevăzute la alin. (1), și se comunică agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.019/2018 privind aprobarea Procedurii de preluare de către agențiile județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București, a personalului cu atribuții în efectuarea plăților prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicap de la direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, a Procedurii de acordare a plăților, precum și situațiile de suspendare, modificare, încetare a dreptului la prestațiile sociale pentru persoanele cu handicap, precum și pentru modificarea Statutului propriu de organizare și funcționare al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 151/2012.
(7) Transmiterea datelor cu caracter personal se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor). Trebuie sa asteptati decizia de reevaluare si rezultatul reevaluarii.
Aveti aici prevederea de la art.22^3 din OUG nr. 195/ 2002 republicata:
Articolul 22^3
(1) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, atunci când constată că un conducător de autovehicul, de tractor agricol sau forestier ori tramvai se află în evidența sa ori a agențiilor pentru plăți și inspecție socială județene sau a municipiului București, cu o afecțiune medicală dintre cele prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2), comunică această informație poliției rutiere în a cărei rază teritorială domiciliază titularul permisului de conducere, precum și numele, prenumele și codul numeric personal ale acestuia.
(2) Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări furnizează, în format electronic, Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială date cu privire la deținerea unui permis de conducere valabil, în vederea îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la alin. (1). Cerințele tehnice necesare furnizării datelor în format electronic se stabilesc prin protocol de cooperare încheiat între Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.
(3) În termen de 5 zile de la data comunicării prevăzute la alin. (1), poliția rutieră informează titularul permisului de conducere cu privire la faptul că figurează în evidența uneia dintre autoritățile prevăzute la alin. (1) cu o afecțiune medicală dintre cele prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis conform art. 22 alin. (2) și îi solicită să înainteze dovada prezentării la examinarea medicală prevăzută la art. 22 alin. (1), efectuată de o unitate de asistență medicală autorizată.
(4) În cazul în care titularul permisului de conducere nu comunică dovada în termen de 15 zile de la data comunicării solicitării prevăzute la alin. (3), prevederile art. 22 alin. (6^2) și (6^5) se aplică în mod corespunzător.
(5) Unitatea de asistență medicală autorizată prevăzută la alin. (3) aplică în mod corespunzător prevederile art. 22 alin. (6^1).