avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 535 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Suma disponibila pentru sponsorizari
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Suma disponibila pentru sponsorizari

Stimati Colegi,


am urmatoarea intrebare: Societatea comerciala cu raspundere limitat A prezinta urmatoarele cifre la sfarsitul anului 2009 (din bilant, sa zicem):

1. Cifra de afaceri: X
2. Profit brut: Y
3. Profit net: Z

Societatea amintita plateste impozit forfetar, nu are datorii de nici un fel (mai ales nu fata de stat). Cat este suma maxima care poate fi utilizata pentru sponsorizari (m-ar interesa formula)?


Va multumesc pentru atentie.
Limita de deductibilitate a cheltuielilor de sponsorizare, conform art. 21 alin. 4 lit. p Cod Fiscal este de 3/1000 din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.

Presupun ca profitul brut = profitul impozabil (inainte de deducerea cheltuielilor cu sponsorizarea)

Cifra de afaceri = 1.000.000
Profit impozabil = 100.000

Impozit profit = 100.000 x 16% = 16.000

Verificare conditii deductibilitate cheltuieli sponsorizare:

Cifra de afaceri x 3/1000 = 1.000.000 x 3/1000 = 3.000
Impozit profit x 20% = 16.000 x 20% = 3.200

Se ia valoarea cea mai mica.

Conform pct. 49^1 din Normele Metodologice, societatea va avea de plata un impozit pe profit in valoare de:

Impozit profit - Suma deductibila sponsorizare = 16.000 - 3.000 = 12.000

CONTABILITATE:

691 = 4411 12.000






Tratamentul fiscal al cheltuielilor de sponsorizare este prevazut în Legea 571/2003 şi HG 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, sub aspectul deductibilităţii şi taxei pe valoarea adaugată, astfel:
- Potrivit prevederilor art.21 alin (4) lit. p. din Codul Fiscal, cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat efectuate potrivit legii sunt cheltuieli nedeductibile fiscal, dar pot fi scăzute din impozitul pe profit datorat dacă sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele condiţii:
1. - sunt in limita a 3 la mie din cifra de afaceri;
2. - nu depasesc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat ;
- Potrivit art. 128 alin(9) lit.f din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri „ acordarea de bunuri, în mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol, precum si alte destinaţii prevazute de lege, în conditiile stabilite prin norme“ .
- Potrivit acestei precizări nu se colecteaza TVA pentru bunurile respective.
- Potrivit pct.7 alin (4) din HG 44/2004 la Codul Fiscal “Bunurile acordate gratuit in cadrul acţiunilor de sponsorizare şi mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri în limita a 3 la mie din cifra de afaceri, determinata potrivit art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, şi nu se întocmeste factură fiscală pentru acordarea acestor bunuri”.
Potrivit pct.7 alin (6) din HG 44/2004 incadrarea in limitele prevazute mai sus, “se determina pe baza datelor raportate prin situatiile financiare anuale. Nu se iau în calcul pentru încadrarea în aceste limite sponsorizarile, actiunile de mecenat sau alte acţiuni prevăzute prin legi, acordate în numerar. Depăşirea limitelor constituie livrare de bunuri şi se colectează taxa pe valoarea adaugată, dacă s-a exercitat dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugată corespunzatoare depăşirii. Taxa pe valoarea adaugata colectată aferentă depăsirii se calculează şi se include la rubrica de regularizări din decontul întocmit pentru perioada fiscală în care persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adaugată au depus situaţiile financiare anuale, dar nu mai târziu de termenul legal de depunere a acestora”
Conform prevederilor legale precizate, în situatiile în care sunt depăşite limitele stabilite în legislaţia fiscală, pentru partea aferanta depăsirii care corespunde sponsorizarilor în natura se datoreaza TVA.
Referitor la deductibilitatea acestor elementele, putem spune ca acestea sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, dar pot fi deduse din obligaţia totală a societatii privind impozitul pe profit în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ cele două condiţii mai sus amintite.

Un exemplu de stabilire a deductibilitatii si TVA aferenta depasirii cheltuielilor de sponsorizare. Societatea încheie un contract de sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, în valoare de 20.000 lei. Contractul de sponsorizare se încheie în data de 08.03.2010.
La calculul profitului impozabil pentru trimestrul IV 2010, contribuabilul prezintă urmatoarele date financiare:
Venituri din vânzarea marfurilor = 1.500.000 lei
Venituri din prestari de servicii = 2.000 lei
Total cifra de afaceri 1.502.000 lei
Cheltuieli privind marfurile = 850.000 lei
Cheltuieli cu personalul = 20.000 lei
Alte cheltuieli de exploatare = 90.000 lei

din care:
20.000 lei sponsorizare
Total cheltuieli 960.000 lei
Presupunand că nu mai sunt alte elemente asimilate veniturilor/cheltuielilor şi nici alte cheltuieli nedeductibile şi venituri neimpozabile, calculul profitului impozabil pentru trimestrul IV 2010 este:
Profitul impozabil = 1.502.000 - 960.000 + 20.000 = 562.000 lei.
Impozitul pe profit = 562.000 x 16% = 89.920 lei.
Avandu-se în vedere condiţiile de deducere prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal (criteriile mai sus menţionate), prin aplicarea limitelor, valorile sunt:
- 3 la mie din cifra de afaceri reprezinta 4.506 lei;
- 20% din impozitul pe profit (inainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare) reprezinta 17.984 lei.
Suma admisă cu care se diminueaza impozitul pe profit este 4.506 lei, prin urmare pentru trimestrul IV 2010, impozitul pe profit datorat este de:
89.920 - 4.506 = 85.414 lei.
Un alt exemplu in care datele sunt aceleasi, dar cheltuielile de sponsorizare s-au realizat astfel:
25% -in numerar, respectiv 5.000 lei;
75% - in natura, respectiv 15.000 lei.
In ceea ce priveste deductibilitatea rationamentul este identic.
Pentru a stabili daca este necesara colectarea de TVA se va proceda astfel:
- Se va compara valoarea sponsorizarilor in natura (15.000 lei) cu valoarea reprezentand 3 la mie din cifra de afaceri (4.506 lei).
- Se va stabili depasirea, care in exemplu nostru este in suma de 10.494 lei.
- Se va calcula taxa pe valoarea adaugata ce se datoreaza pentru depăsire (în conditiile unei cote de TVA de 19%), respectiv:
10.494 * 19% = 1.994
Potrivit pct. 7 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal suma de 1994 lei devine exigibila la data depunerii situatiilor financiare anuale, dar nu mai tarziu de termenul legal de depunere al acestora.

In evidenta contabila acesta obligatie se va inregistra articolul:
6357 = 4428x.
La data la care TVA stabilita potrivit precizarilor de mai sus devine exigibila, acesta se va include in decontul lunar la rubrica de regularizari.
In evidenta contabila acesta operatiune este reflectata prin urmatorul articol:
4428x= 4427

daca s-a facut sponsorizarea in luna iunie, atunci se calculeaza si deductibilitatea?sau se recalculeaza si la 31 decembrie?raportata la impozitul pe profit anual?
Suma deductibila a sponsorizarii se recalculeaza la fiecare trimestru inclusiva la raportarea de la 31.12.2014.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Sponsorizare concurs ContSters61319 ContSters61319 Buna ziua, Va rog frumos sa ma ajutati in urmatoarea speta: Eu, ca societate comerciala, vreau sa sponsorirez premiile pentru locul 1,2 si 3 din cadrul unui ... (vezi toată discuția)
Revin! ContSters95804 ContSters95804 chiar nu-mi raspunde nimeni in legatura cu legea sponsorisarii? in concluzie:daca doresc sa sponsorizez un liceu ,ce facilitati am ca firma? va multumesc! (vezi toată discuția)
Donatie sau sponsorizare rat maria rat maria in cazul in care o persoana juridica face o donatie ,(catre o gradinita ) din punct de vedere fiscal ,toata cheltuiala efectuata este nedeductibila sau are ... (vezi toată discuția)