O procedură specială pentru compensarea anumitor datorii fiscale nou-incluse în acest mecanism acum câteva luni a fost publicată marți în dezbatere la Ministerul Finanțelor (MF), sub formă de proiect de ordin. Vizate sunt, în esență, situațiile în care primăria are o datorie la firmă, iar aceasta din urmă optează să o compenseze cu datoriile sale către Fisc. Citește articolul
Un aspect important de reținut este acela că, potrivit prevederilor art. 173 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, în cazul creanțelor fiscale ce constituie venituri la bugetul de stat, în situația neachitării la termenul de scadență de către debitor a obligațiilor fiscale principale, se datorează dobânzi și penalități de întârziere. Citește articolul
Legea nr. 93/2023, publicată în Monitorul Oficial al României din 18 aprilie 2023, s-a dorit a fi un instrument menit să ajute contribuabilii să „recupereze” mai repede de la bugetele locale sumele stabilite în favoarea lor prin hotărâri judecătorești definitive. Nu este, evident, vorba despre o recuperare în adevăratul sens al cuvântului, ci de compensarea creanțelor fiscale certe, lichide și exigibile pe care le au de încasat de la autoritățile publice locale, inclusiv a celor stabilite prin hotărâri rămase definitive și nestinse până la intrarea în vigoare a legii, cu taxele și impozitele datorate la bugetul de stat, curente sau viitoare, indiferent dacă obligațiile și, respectiv, creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeași autoritate publică.
Citește articolulProcedura de compensare a obligațiilor fiscale ale contribuabililor, ce este prevăzută de Codul de procedură fiscală, a fost extinsă recent printr-o lege nouă. Cu această ocazie, prezentăm cum se aplică de-acum mecanismul. În esență, compensarea se aplică atunci când o firmă are o datorie la stat, iar statul are, concomitent, o datorie la acea firmă. Citește articolul
Mecanismul compensării a fost extins recent prin lege pentru a permite contribuabililor să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autoritățile fiscale locale (restituiri obținute în instanță) cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale. Deși modificarea a fost dată, de principiu, pentru a ajuta contribuabilii, specialiștii și Guvernul atrag atenția că principalii „câștigători” ai măsurii sunt, de fapt, autoritățile locale, care pot încurca activitatea persoanelor fizice și juridice, dar și a Fiscului. Citește articolul
Datorită pandemiei de coronavirus, contribuabilii din România au căpătat un mecanism complet nou pentru gestionarea datoriilor fiscale - eșalonarea simplificată la plată. Adică o formă simplificată a eșalonării clasice la plată care deja exista de mulți ani. Ambele mecanisme sunt reglementate, la nivel primar, prin Codul de procedură fiscală. În condițiile în care mecanismele au fost actualizate recent, venim astăzi cu principalele informații de știut despre ele. Citește articolul
Pentru că regulile de bază ale eșalonărilor la plată au fost modificate recent prin OUG, amintim companiilor că eșalonarea clasică este accesibilă, în condiții speciale, inclusiv pentru datoriile fiscale locale. Astfel, descriem astăzi succint care este procedura pentru obținerea eșalonării la plată a impozitelor și taxelor datorate de firme la bugetul local al unei unități administrativ-teritoriale. Citește articolul
Ca o regulă generală, organul fiscal local poate aplica o procedură de executare silită în situația în care o firmă nu îşi plăteşte, în termenul stabilit de lege, obligaţiile fiscale datorate bugetului local al unei unități administrativ-teritoriale. Astfel, executarea silită poate fi definită ca fiind acea procedură prin intermediul căreia creditorul îl constrânge pe debitorul său, care nu-și îndeplinește de bunăvoie obligațiile decurgând dintr-un titlu de creanță, de a și le aduce la îndeplinire în mod silit. Citește articolul
Mecanismul restructurării financiare, ce a fost introdus în 2019, a fost extins în vară prin OUG pentru a acoperi și datoriile bugetare restante din anul 2021. Astfel, cei interesați pot să notifice autoritățile că vor să beneficieze de mecanism până în ianuarie 2023, iar cererile de restructurare pot fi depuse până în iulie 2024. Însă trebuie subliniat că ratarea termenului din ianuarie 2023 pune firmele în imposibilitatea de a mai accesa mecanismul, chiar dacă cererile se pot transmite și după. Citește articolul
Am reunit în acest articol o serie de aspecte fiscale importante privind modalitatea de stabilire a impozitului pe clădirile aflate în proprietatea companiilor la data de 31 decembrie 2022, care trebuie achitat în 2023 la autoritățile locale. Ne referim, în continuare, la cotele de impozit, termenele de plată, bonificația acordată și nu numai. Citește articolul