O lege apărută recent va extinde, din iulie 2023, măsurile de debirocratizare pe care instituțiile și autoritățile publice trebuie să le aplice în relația cu persoanele fizice și juridice. În acest context, amintim pașii procedurali pe care o persoană fizică sau juridică trebuie să îi parcurgă pentru a face o sesizare, atunci când o autoritate sau o instituție publică refuză să aplice măsurile de debirocratizare. Citește articolul
Cetățenii vor scăpa din vară de alergătura și de cheltuiala implicate de copierea documentelor atunci când au de depus acte, cereri sau formulare la autoritățile și instituțiile publice din țara noastră, potrivit unei legi apărute joi. Mai exact, instituțiile publice vor fi obligate să se ocupe, în mod gratuit, de fotocopierea actelor aduse de cetățeni. În plus, autoritățile centrale și locale nu vor mai avea voie să ceară contribuabililor dosare, dosare cu șină și nici alte articole sau obiecte de birotică ori papetărie. Citește articolul
Pentru o mai bună organizare și planificare a resurselor umane din administrația publică, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută în august, introducerea unei reguli temporare la procedura de transfer la cerere aplicabilă funcționarilor publici. Astfel, în cazul în care vor să se transfere la o altă instituție publică, funcționarii trebuie să obțină acum, pe lângă acordul șefului instituției la care vor să se mute, și acordul șefului de la actualul loc de muncă. Regula specială va fi eliminată de la începutul anului viitor. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul
În vară s-a stabilit că ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituțiile și autoritățile publice este suspendată până la sfârșitul anului, cu excepția concursurilor pentru care au fost demarate procedurile de organizare înainte de luna iulie. Totuși, prin diverse acte normative, au fost introduse mai multe excepții de la regula ce se aplică din vară. Citește articolul
În Codul administrativ vor fi incluse, din 11 noiembrie, o serie de prevederi legate de prestarea activității în telemuncă de către funcționarii publici, precum și noi informații care vor trebui transmise acestor lucrători. Deși modificările apar în curând, implementarea noutăților depinde de o serie de acte subsecvente. Citește articolul
Codul administrativ va primi o serie de adăugiri, din 11 noiembrie, prin care va fi introdusă telemunca și pentru funcționarii publici. Deși poate părea că și funcționarilor publici li se vor acorda drepturi similare cu cele ai salariaților din mediul privat, există o serie de diferențe. Citește articolul
Deși angajările la stat sunt suspendate până la finalul anului, au fost stabilite, printr-o lege oficializată luni, o serie de excepții de la această regulă. Astfel, de joi vor putea fi organizate concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor din serviciile Camerei Deputaților și ale Senatului, precum și în cadrul instituțiilor și autorităților publice pentru personalul care se ocupă exclusiv cu activități în cadrul proiectelor finanțate cu fonduri europene. Citește articolul
Pragurile ce permit autorităților contractante să facă achiziții publice directe de produse, servicii și lucrări se vor dubla începând cu 10 septembrie 2022, după ce recent a fost oficializată o lege în acest sens. Totodată, vor fi introduse și unele obligații noi pentru autoritățile contractante. Citește articolul
Instituțiile și autoritățile publice vor avea la dispoziție un interval de 90 de zile pentru a actualiza, cu noi informații, dosarele profesionale ale tuturor funcționarilor publici, prevede un proiect de hotărâre inițiat acum peste un an și care se află acum la Secretariatul General al Guvernului. Acesta este un semn că documentul poate ajunge în curând, pentru dezbatere și adoptare, pe agenda ședințelor Executivului. Citește articolul