Un pas important în materie de digitalizare în contextul raporturilor de muncă, implementarea Reges-Online, începând din această primăvară, reprezintă fără dubiu cel mai important eveniment legislativ al anului pentru angajatori. Trecerea la noul registru aduce obligații noi de raportare, sub imperativul înregistrării în timp real a informațiilor din contracte. Citește articolul
În contextul modificărilor legislative din ultimii ani și al implementării practice a reglementărilor privind detașarea și delegarea personalului, companiile continuă să se confrunte cu provocări semnificative în aplicarea corectă a regimului fiscal și legal al diurnelor și indemnizațiilor specifice. Cu implicații directe asupra costurilor salariale și a conformității fiscale, înțelegerea și implementarea corectă a acestor prevederi rămâne esențială pentru orice companie care are angajați în deplasare, fie la nivel național, fie internațional. Citește articolul
Implementarea precompletării obligatorii a declarației unice și simplificarea semnificativă a procedurii de declarare, așa cum rezultă din OUG 128/2024, marchează o schimbare importantă în modul în care persoanele fizice interacționează cu autoritățile fiscale. Pe scurt, anul 2025 aduce un nou sistem de declarare, iar cei care obțin venituri independente (PFA, profesii liberale, chirii etc.) trebuie să fie pregătiți pentru a evita riscul de a fi sancționați sau supraimpozitați. Citește articolul
Începând cu iulie 2025, sistemul e-TVA devine obligatoriu și complet funcțional pentru majoritatea contribuabililor, urmând ca din august 2025 să fie implementat și pentru contribuabilii care aplică sistemul de TVA la încasare. Acest nou sistem digital aduce modificări importante în procesul de raportare și conformare fiscală. Citește articolul
Exercițiul financiar 2024 aduce provocări semnificative pentru departamentele financiar-contabile, pe fondul numeroaselor modificări legislative și al creșterii complexității cerințelor de raportare. Citește articolul
Anul 2025 aduce modificări semnificative privind impozitarea și contribuțiile sociale, mai ales în contextul creșterii salariului minim la 4.050 lei și eliminării unor facilități fiscale, cu impact semnificativ în anumite sectoare de activitate – construcții, agricultură, industria alimentară și IT. Citește articolul
Implementarea Directivei Pillar 2 în România marchează un moment de cotitură în peisajul fiscal național și internațional, introducând un sistem complex de impozitare minimă efectivă de 15% pentru grupurile mari de companii cu venituri consolidate de peste 750 milioane euro. Cu impact direct asupra planificării fiscale și operaționale, noile prevederi legislative necesită o înțelegere aprofundată și o pregătire riguroasă din partea companiilor vizate. Citește articolul
HG nr. 970/2023 stabilește metodologia-cadru privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, impunând obligații complexe pentru angajatorii din mediul privat și cel public în ceea ce privește elaborarea și implementarea unei politici interne adecvate. În contextul modificărilor recent intrate în vigoare, ce afectează toți angajatorii, precum și al normelor noi ce se anunță anul acesta, implementarea în cel mai bun mod a metodologiei reprezintă, mai mult ca oricând, o prioritate pentru angajatori - din perspectiva riscurilor financiare inerente, dar și a efectelor asupra imaginii organizaționale. Citește articolul
Legea nr. 367/2022 privind dialogul social a adus modificări importante în ceea ce privește procesul de negociere colectivă, introducând noi obligații pentru angajatori și termene stricte care trebuie respectate. Pentru companiile care au deja reprezentanți ai angajaților sau sindicate, provocarea actuală este de a gestiona eficient procesul de negociere, asigurând respectarea cerințelor legale și menținând un dialog constructiv cu partenerii sociali. De la pregătirea documentației necesare până la înregistrarea contractului colectiv de muncă, fiecare etapă necesită atenție și cunoașterea aprofundată a cadrului legal și a bunelor practici în domeniu. Citește articolul
Legea nr. 367/2022 privind dialogul social a introdus modificări semnificative în ceea ce privește procesul de alegere și funcționare a reprezentanților angajaților, companiile având acum reguli clare în ceea ce privește modul cum trebuie să se poziționeze în raport cu aceștia. Citește articolul