Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În luna mai a acestui an a fost oficializată o lege prin care s-a introdus posibilitatea ca salariații și foștii salariați să aibă acces la Revisal, astfel încât să poată obține singuri o adeverință de vechime și specialitate. Totuși, din hotărârea de guvern, încă neoficializată, care conține procedura pe care vor trebui să o urmeze salariații pentru a primi acces registrul de evidență a salariaților reiese că angajatorii vor trebui să își asume prin semnătura toate documentele care vor fi descărcate, chestiune care se poate dovedi problematică pentru angajați, din moment ce noua reglementare nu prevede și un termen în care angajatorii trebuie să bifeze această obligație. Citește articolul
Ocupația de jurisconsult va fi eliminată din Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), potrivit unui anunț făcut de Inspecția Muncii (IM). Angajatorii care au persoane încadrate pe această funcție vor trebui, în săptămânile care urmează, să modifice contractele de muncă ale salariaților. Citește articolul
Pe perioada suspendării contractului individual de muncă (CIM) se suspendă și plata salariului și a altor drepturi de natură salarială de către angajator, însă dacă în documentele de muncă nu este prevăzută procedura în urma căreia în cazul unui anumit număr de zile de absențe nemotivate se trece direct la suspendarea contractului, angajatorul s-ar putea trezi în situația în care, chiar dacă nu a beneficiat de munca prestată de salariat, ar putea fi obligat să îi plătească contribuțiile sociale. Citește articolul
Atunci când se confruntă cu situația încetării un contract de muncă semnat înainte de 2011, angajatorul trebuie să știe că obligația privind eliberarea adeverinței de vechime în muncă și în specialitate, alături de un extras din Revisal, se aplică pe întreaga perioadă a raportului de muncă, nu doar pentru cea de după 2011. Citește articolul
În cazul demisiilor, angajatorii trebuie să aibă în vedere câteva aspecte: obligația de a înregistra demisia, dacă vor sau nu ca angajatul să mai rămână în perioada de preaviz la muncă, decizia de constatare a încetării raportului de muncă prin demisie și emiterea adeverinței către angajat, la final. Citește articolul
La orice încetare a unui contract individual de muncă (CIM), angajatorul este obligat să elibereze fostului salariat un extras din Revisal din care să reiasă vechimea în muncă, salariul, activitatea desfășurată și durata ei, precum și temeiul legal care a stat la încetarea CIM-ului. Totuși, în eventualitatea în care un alt angajator cere unui candidat o copie după acest extras pentru probarea vechimii în muncă/specialitate, datele referitoare la temeiul de încetare a contractului (indiferent că vorbim de demisie, acordul părților sau concediere, chiar și disciplinară) pot fi cenzurate, deoarece aceste informații nu sunt esențiale pentru verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale, așa cum este prevăzută ea de Codul muncii. Citește articolul
Concedierea salariatului poate interveni pentru mai multe motive, iar angajatorii trebuie să fie atenți la condițiile, formalitățile și termenele impuse de legiuitor acolo unde e cazul. Astfel, orice angajator aflat în situația unei concedieri trebuie să știe: dacă în decizie trebuie cuprinse anumite chestiuni, astfel încât să nu-i fie anulată în instanță, care e termenul în care trebuie emisă decizia, când și cum trebuie comunicată angajatului, ce trebuie transmis în Revisal și documentul ce trebuie eliberat obligatoriu angajatului. Citește articolul
Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul
Nivelul de taxare aplicat veniturilor din salarii nu e o chestiune prinsă în contractul de muncă - cu atât mai mult că în România impozitarea cunoaște schimbări atât de dese, cu care contractele de muncă nu ar avea de ce să țină pasul. În contracte se regăsesc cuantumul salariului, eventualele bonusuri sau venituri extra, iar o eventuală schimbare fiscală ce ar presupune suportarea unor taxe mai mari de către angajatori, cum se va întâmpla din august la contractele part-time sub minimul pe economie, nu presupune modificări contractuale. Citește articolul
Într-o relație de muncă legală, pagubele produse de un salariat, din vina și/sau în legătura cu munca sa, pot fi recuperate de către angajator prin atragerea răspunderii patrimoniale. Însă, în lipsa existenței și înregistrării unui contract individual de muncă, în situația în care un angajator vrea să recupereze daunele produse de un lucrător o poate face doar în instanță, ceea ce va duce la recunoașterea faptului că el însuși a săvârșit o contravenție. Citește articolul