Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Act normativ: HOTĂRÂRE nr 905/2017

ACCES PREMIUM

Absențele pentru situații neprevăzute - necesitatea de a avea o procedură internă pentru a preveni abuzurile

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 3742 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul de a absenta de la locul de muncă în situații neprevăzute, determinate de o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezența imediată a salariatului, vine la pachet cu obligația de a recupera perioadele de absență. Plecând de la prevederile legale aplicabile, angajatorul poate să stabilească o procedură internă care să prevadă condițiile în care se dau aceste zile libere, cum se recuperează și ce documente sunt necesare pentru a evita solicitarea lor abuzivă sau crearea de costuri suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Salariul minim în 2023: Angajatorii mai au câteva zile la dispoziție să transmită modificarea în Revisal

avocatnet.ro în 25 Ianuarie 2023 | 3 | 57920 | Timp de citire: 2 min.

Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică mai multe formalități pe care angajatorii le au de făcut, respectiv schimbarea salariului minim pentru cei care îl primesc deja, precum și raportarea modificării în Revisal. Dacă prima trebuia deja bifată până la debutul noului an, pentru modificarea din Revisal mai e timp până pe 31. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză În 2022, munca la negru a înregistrat în București valori alarmante. Partea bună: niciun deces la locul de muncă sau în legătură cu serviciul nu a fost înregistrat

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Ianuarie 2023 | 2 | 1630 | Timp de citire: 2 min.

Deși vorbim de capitala țării și de o concentrare uriașă de forță de muncă, datele inspectorilor arată în București o situație deloc îmbucurătoare a muncii nedeclarate - o medie de 5,5 persoane în fiecare zi lucrătoare au fost identificate prestând muncă nedeclarată. Asta în contextul în care vorbim de angajați controlați în mod efectiv de inspectori, ceea ce înseamnă că, în realitate, fenomenul are o amploare mult mai mare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarele personale ale angajaților vor fi arhivate numai cinci ani, după ce regula păstrării statelor de salarii se va modifica din nou

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 12126 | Timp de citire: 3 min.

După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Vechime în muncă 2023: Cum dovedești anul acesta perioadele lucrate și în ce condiții poți obține adeverințe de muncă

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
10 Ianuarie 2023 | 26254 | Timp de citire: 4 min.

Angajații au dreptul să obțină adeverințe care să detalieze vechimea în muncă, activitățile desfășurate și durata lor, salariile, iar adeverințele sunt eliberate, în primul rând, de angajatori - care trebuie să răspundă solicitărilor angajaților, pentru că-i obligă legea. Pentru o bună parte a angajaților încă în activitate, carnetele de muncă sunt însă necesare pentru a putea dovedi vechimea. Merită menționat că, din 2022, PFA-urilor li s-a recunoscut, în anumite condiții, dreptul de a echivala perioadele de activitate ca vechime în muncă, chestiune care le este de folos în special celor ce vor să ocupe funcții la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid pentru societățile care au făcut prima angajare în contextul aplicării impozitului micro

avocatnet.ro în 4 Ianuarie 2023 | 8051 | Timp de citire: 3 min.

Opțiunea pentru aplicarea impozitului micro sau pentru păstrarea acestuia, de la 1 ianuarie, a presupus în unele cazuri încheierea unui contract de muncă, chiar dacă scopul lui este doar îndeplinirea unei condiții (alții optând pentru mandat). În acest context, societățile au avut de bifat și au de bifat, în continuare, mai multe formalități pentru acel unic angajat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reducerea programului de lucru pentru salariatele gravide. Cum procedăm la nivel intern

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Noiembrie 2022 | 1 | 34459 | Timp de citire: 5 min.

Legea protejează salariatele însărcinate, lăuze sau care alăptează, scopul normelor fiind clar, acela de a proteja atât fătul sau noul născut, cât și salariata, iar soluțiile sunt prevăzute pentru fiecare situație în parte. În unele situații, salariata gravidă poate primi un document medical în care i se sugerează reducerea programului de lucru, iar angajatorul nu poate alege să facă abstracție de această recomandare medicală. Ca atare, vorbim astăzi despre ce ar trebui făcut după ce se primește o astfel de recomandare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cui se adresează noile reglementări din Codul muncii privind relațiile de muncă neîntemeiate pe un CIM?

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Noiembrie 2022 | 2426 | Timp de citire: 6 min.

Codul muncii prevede, în prezent, o serie de reguli și pentru raporturile juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă, ceea ce confirmă faptul că, atunci când este în discuție o relație de muncă care se desfășoară între o persoană fizică și una juridică, iar contraprestația reprezintă salariul, avem la bază tot o relație de muncă, adică o serie de drepturi și obligații comune, însă și o serie de limitări. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere: Ministerul Educației să primească acces, în scop statistic, la datele din Registrul salariaților

Lucia Tozaru în Redactor, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2022 | 1203 | Timp de citire: 1 min.

Pentru a crea o statistică care să ajute la adaptarea ofertei de învățământ superior la nevoile pieței muncii, o propunere legislativă înregistrată recent la Senat urmărește ca Inspecția Muncii să acorde Ministerului Educației acces la informațiile din Registrul general de evidență a salariaților (Reges/Revisal). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce poate face angajatul care descoperă nereguli în adeverința primită după terminarea relației de muncă

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Octombrie 2022 | 3 | 11340 | Timp de citire: 2 min.

La terminarea raportului de muncă, salariatul descoperă că în adeverința primită de la angajator se regăsesc informații care nu corespund realității. De pildă, cum că ar fi avut contractul suspendat și că ar fi absentat de la muncă o perioadă de timp, deși, practic, asta nu s-a întâmplat. Iată ce remedii are angajatul la îndemână: Citește articolul