avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1203 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Act normativ: HOTĂRÂRE nr 905 / 2017

Act normativ: HOTĂRÂRE nr 905 / 2017

ACCES PREMIUM

Pluralitatea de CIM-uri între aceleași părți - situațiile care pot pune probleme

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Aprilie 2023 | 1 | 5019 | Timp de citire: 3 min.

Între același angajator și același angajat pot fi încheiate mai multe contracte de muncă, dacă se respectă regulile privind nesuprapunerea programelor de lucru, timpul de lucru și repausul săptămânal. Astfel, luând pe rând situațiile în care se dorește încheierea a două contracte de muncă între aceleași părți, în același timp, o singură situație este întotdeauna imposibilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Impozit micro 2023: Situațiile în care concediile medicale pot duce la schimbarea regimului de impozitare

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Aprilie 2023 | 1 | 12831 | Timp de citire: 4 min.

Ca să aplice impozitul micro, din 2023, societatea trebuie să aibă un contract individual de muncă (CIM) activ, suspendările mai mari de 30 de zile ale CIM-ului ducând la schimbarea regimului de impozitare - apare, astfel, riscul de a trece de la impozit micro la impozit pe profit. Unul dintre cazurile recunoscute de Codul muncii ca fiind motiv de suspendare (de drept) a CIM este concediul medical (incapacitatea temporară de muncă), dar față de alte situații de suspendare prezintă niște particularități care nu ar trebui sau nu ar fi echitabil să le trecem cu vederea în această discuție privind regimul de impozitare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece elemente specifice timpului de muncă și repartizării acestuia

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Martie 2023 | 2701 | Timp de citire: 6 min.

Organizarea și funcționarea unității țin de decizia angajatorului, aici intrând și numărul și tipul de posturi de care are nevoie pentru activitatea sa, precum și norma de muncă aferentă. Angajatorul e cel care poate decide dacă munca sa trebuie să înceapă la 7:00 dimineața ori mai târziu, dacă munca sa presupune schimburi de personal ș.a.m.d.. Dar la celălalt capăt, angajatul are nevoie de predictibilitate. Pentru a păstra echilibrul între drepturile și obligațiile celor două părți ale contractului de muncă, în materia repartizării timpului de muncă, trebuie să ne raportăm la toate dispozițiile legale incidente, plecând de la cele ale articolului 8 din Codul muncii și ținând cont de zece elemente specifice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce pași trebuie să facă o companie străină care angajează lucrători români să presteze activitate aici

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Februarie 2023 | 1 | 2864 | Timp de citire: 2 min.

O companie străină fără sediu în România poate angaja cetățeni români care să presteze activitatea aici, iar pentru asta trebuie să depună formularul 015 și să obțină acces în Revisal. În lipsa unui acord, angajatorul datorează pentru aceștia contribuții sociale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Absențele pentru situații neprevăzute - necesitatea de a avea o procedură internă pentru a preveni abuzurile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
27 Ianuarie 2023 | 3665 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul de a absenta de la locul de muncă în situații neprevăzute, determinate de o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezența imediată a salariatului, vine la pachet cu obligația de a recupera perioadele de absență. Plecând de la prevederile legale aplicabile, angajatorul poate să stabilească o procedură internă care să prevadă condițiile în care se dau aceste zile libere, cum se recuperează și ce documente sunt necesare pentru a evita solicitarea lor abuzivă sau crearea de costuri suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Salariul minim în 2023: Angajatorii mai au câteva zile la dispoziție să transmită modificarea în Revisal

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
25 Ianuarie 2023 | 3 | 57862 | Timp de citire: 2 min.

Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică mai multe formalități pe care angajatorii le au de făcut, respectiv schimbarea salariului minim pentru cei care îl primesc deja, precum și raportarea modificării în Revisal. Dacă prima trebuia deja bifată până la debutul noului an, pentru modificarea din Revisal mai e timp până pe 31. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză În 2022, munca la negru a înregistrat în București valori alarmante. Partea bună: niciun deces la locul de muncă sau în legătură cu serviciul nu a fost înregistrat

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Ianuarie 2023 | 2 | 1601 | Timp de citire: 2 min.

Deși vorbim de capitala țării și de o concentrare uriașă de forță de muncă, datele inspectorilor arată în București o situație deloc îmbucurătoare a muncii nedeclarate - o medie de 5,5 persoane în fiecare zi lucrătoare au fost identificate prestând muncă nedeclarată. Asta în contextul în care vorbim de angajați controlați în mod efectiv de inspectori, ceea ce înseamnă că, în realitate, fenomenul are o amploare mult mai mare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosarele personale ale angajaților vor fi arhivate numai cinci ani, după ce regula păstrării statelor de salarii se va modifica din nou

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Ianuarie 2023 | 11852 | Timp de citire: 3 min.

După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Vechime în muncă 2023: Cum dovedești anul acesta perioadele lucrate și în ce condiții poți obține adeverințe de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Ianuarie 2023 | 26166 | Timp de citire: 4 min.

Angajații au dreptul să obțină adeverințe care să detalieze vechimea în muncă, activitățile desfășurate și durata lor, salariile, iar adeverințele sunt eliberate, în primul rând, de angajatori - care trebuie să răspundă solicitărilor angajaților, pentru că-i obligă legea. Pentru o bună parte a angajaților încă în activitate, carnetele de muncă sunt însă necesare pentru a putea dovedi vechimea. Merită menționat că, din 2022, PFA-urilor li s-a recunoscut, în anumite condiții, dreptul de a echivala perioadele de activitate ca vechime în muncă, chestiune care le este de folos în special celor ce vor să ocupe funcții la stat. Citește articolul