Având în vedere cã, din anul 2004, fondurile PHARE se vor aloca pe baza 
    unei programãri multianuale, Delegaþia Comisiei Europene la Bucureºti, a 
    solicitat MIE realizarea unui proiect complex de analizã ºi evaluare în 
    vederea programãrii fondurilor PHARE pentru perioada 2003-2007. Proiectul 
    trebuia sã identifice necesarul de fonduri comunitare, precum ºi 
    modalitãþile de alocare a acestora pentru administraþia centralã ºi localã 
    ºi pentru sectorul societãþii civile. Proiecte similare care fac obiectul 
    programãrii multiuanuale pentru sectoare precum agricultura, mediul 
    înconjurãtor, finanþelele publice, justiþie, reforma administraþiei publice, 
    managementul frontierelor ºi coeziunea economicã ºi socialã pot fi derulate, 
    la solicitarea ministerelor responsabile, cu avizul MIE, al Oficiului de 
    Plãþi ºi Contractare PHARE din cadrul Ministerului Finanþelor Publice ºi a 
    Delegaþiei Comisiei Europene. 
    
  Proiectul care cuprinde inclusiv sectorul societãþii civile urma sã fie 
    elaborat - în baza programului PHARE - de cãtre o firmã internaþionalã de 
    experþi independenþi, selectatã ºi prezentatã pe listele Comisiei Europene 
    pentru contractele de acest tip. 
    
  MIE, în calitatea sa de Coordonator Naþional al programului PHARE, a 
    considerat oportunã aceastã idee ºi a agreat alocarea sumei de 180.000 de 
    euro pentru realizarea acestui proiect. De menþionat cã documentul de 
    programare pentru societatea civilã (ºi nu „strategie” pentru societatea 
    civilã, titulaturã eronatã folositã de unele ONG-uri) reprezintã numai 
    aproximativ 10 % din valoarea totalã a proiectului. 
    
  Compania care realizeazã proiectul este ECO Bruxelles ºi figureazã pe 
    lista Comisiei Europeane la capitolul – ”Întãrirea instituþionalã, 
    democraþie ºi drepturile omului”. Costurile implementãrii de cãtre compania 
    ECO Bruxelles a acestui proiect au fost aprobate de cãtre Delegaþia Comisiei 
    Europene conform procedurilor PHARE. 
    
  Obiectivele avute în vedere în elaborarea documentului de programare au 
    fost stabilite, de comun acord de cãtre Delegaþia Comisiei Europene ºi MIE, 
    ºi vizeazã urmãtoarele: prezentarea contextului general de dezvoltare a 
    ONG-urilor în România, evoluþia cadrului legislativ pentru sectorul 
    organizaþiiilor neguvernamentale, analiza privind evoluþia colaborãrii 
    dintre autoritãþile locale ºi ONG-uri (analizã extrapolatã la nivelul 
    regiunilor de dezvoltare), contribuþia principalilor donatori, prezentarea 
    altor programe, aflate în derulare, dedicate societãþii civile (lista 
    completã a acestor obiective poate fi gãsitã la pct 5.2 al documentului de 
    programare, ce poate fi consultat pe pagina web a MIE,
    
www.mie.ro). 
    
  Realizarea documentului de programare prespune mai multe etape, dintre 
    care, pânã în prezent, s-a parcurs 
doar una, constând în elaborarea 
    unei prime versiuni a textului. 
    
  
A doua etapã, care a demarat la 16 iulie 2003 prin lansarea 
    acestei versiuni a documentului prin Fundaþia pentru Dezvoltarea Societãþii 
    Civile (FDSC) ºi pe site-ul MIE, vizeazã consultarea unui spectru cât mai 
    larg al societãþii civile. 
    
  
A treia ºi ultima etapã constã în elaborarea documentului final, 
    pe baza concluziilor consultãrii societãþii civile. 
    
  Toate cele trei etape sunt realizate de cãtre firma ECO Bruxelles. MIE nu 
    are nici o contribuþie în elaborarea documentului de programare. 
    
  În conformitate cu procedurile PHARE, Delegaþia Comisiei Europene 
    avizeazã derularea proiectului, costurile ºi aspectele financiare, iar 
    Oficiul de Plãþi ºi Contractare PHARE din cadrul Ministerului Finanþelor 
    Publice executã plãþile. 
    
  Documentul de programare va servi Comisiei Europene în identificarea 
    obiectivelor ºi programelor pe care le va considera prioritare ºi le va 
    finanþa prin viitoarele programe PHARE. Aceste viitoare programe destinate 
    societãþii civile nu vor fi impelementate de Guvernul României sau de MIE. 
    Gestionarea din punct de vedere tehnic a programelor va fi realizatã, ºi pe 
    viitor, de cãtre FDSC, aºa cum se întâmplã ºi în alte state candidate la 
    aderare. Implementarea efectivã a proiectelor va fi realizatã de ONG-urile 
    care vor solicita fonduri PHARE ºi vor fi declarate eligibile. 
    
  MIE considerã absolut nefondate temerile exprimate de cele 23 de ONG-uri 
    ºi de cãtre unele ziare în legãturã cu ceea ce ele considerã a fi o 
    încercare de acaparare din partea autoritãþilor, ”prin organizaþii umbrelã”, 
    a banilor veniþi de la UE pentru un anumit domeniu. 
    
  În acest context, pentru corecta informare a opiniei publice MIE solicitã 
    tuturor ONG-urilor care, în anii anteriori, au beneficiat de finanþãri PHARE, 
    sã declare public, cu date concrete, dacã au resimþit imixtiunea Guvernului 
    sau a MIE în derularea proiectelor finanþate din fonduri PHARE. 
    
  MIE, reiterându-ºi disponibilitatea de a fi în continuare un partener de 
    dialog cu toþi reprezentanþii societãþii civile, invitã toate ONG-urile 
    interesate din România - inclusiv cele 23 care au semnat un Document de 
    Poziþie, reluat de presã - sã participe la un forum constructiv de discuþii 
    care sã permitã definirea unor prioritãþi de finanþare benefice societãþi 
    civile din România. "
 
                
            
                
      
 
      
                  
      
     
                  
Comentarii articol (0)