Aproximativ 300 de firme de taximetrie nu respecta drepturilor consumatorilor, potrivit unor verificari ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), efectuate la nivel national. Amenzile aplicate depasesc 150.000, iar la 22 de operatori economici s-a dispus oprirea temporara a activitatii, informeaza un comunicat de presa al institutiei, publicat joi.
In perioada 21-31 decembrie 2009, comisarii ANPC au verificat respectarea drepturilor consumatorilor la transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere.
“Au fost controlati 523 de operatori economici, constatandu-se abateri la 298 dintre acestia. Pentru abaterile constatate, au fost aplicate 106 amenzi contraventionale, in valoare de 153 650 lei si 192 de avertismente. Totodata, pentru 22 de operatori economici s-a dispus masura opririi temporare a prestarii serviciului pana la remedierea deficientelor constatate”, se arata in document.
“Inainte de a va urca in taxi, verificati tariful afisat pe portiera! Tariful trebuie sa corespunda cu cel indicat de aparatul de taxare in timpul deplasarii. Aveti in vedere ca soferul are obligatia sa afiseze in interiorul masinii datele sale de identificare, ale companiei si tariful practicat. Achitati cursa numai pe baza bonului client! Orice eventuala reclamatie trebuie insotita de acest document probatoriu”, recomanda Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC.
Potrivit ANPC,
neconformitatile cel mai des sanctionate au fost:
• neeliberarea bonului fiscal;
• in interiorul masinii nu era afisata, in mod vizibil, o lista care sa poata fi consultata de client, cuprinzand titularul legal al autorizatiei taxi si tarifele de distanta, de stationare si de pornire pe timp de noapte si zi, purtand stampila primariei localitatii de autorizare;
• lipsa ecusonului obligatoriu, cu datele de identificare ale soferului, precum si cu fotografia acestuia;
• aparatul de taxat al taximetrului avea termenul de valabilitate a verificarii metrologice depasit;
• tarifele afisate in interiorul taxiului diferite de cele afisate in exterior;
• prestarea de servicii taximetrie fara respectarea capacitatatii autoturismului;
• nu s-a facut dovada existentei in termenul de valabilitate a verificarii metrologice pentru aparatul de taxat;
• lipsa asigurarii de persoane si a bunurilor acestora;
• lipsa certificatului de atestare profesionala a soferului;
• ecusonul soferului nu continea fotografia acestuia;
• operatorul economic nu avea afisata lista cu tarifele aferente pe ambele portiere ale autoturismului taxi;
• lipsa lampii de semnalizare taxi de pe capota masinii sau lampa necorespunzatoare;
• prestarea serviciului de taximetrie fara a avea o tinuta corespunzatoare – nerespectarea conduitei de buna practica;
• tarife de stationare diferite, astfel, pe masina era afisat pretul de 0,03 lei/minut iar pretul de pe bonul fiscal era de 0,3 lei/minut;
• lipsa ecusoanelor, de pe coltul din stanga jos al parbrizelor fata si spate, care trebuie sa aiba inscrise localitatea de autorizare si tipul transportului RENT-CAT precum si termenul de valabilitate al autorizatie;
• autorizatii de taximetrie expirate;
• preturile afisate de un operator economic care inchiria autovehicule erau in euro fara a avea afisat cursul de schimb euro/lei;
• incredintarea altui taximetrist a autoturismului-taxi pentru realizarea de servicii de transport;
• lipsa marcajului lateral, exterior, cu o banda dubla de carouri tip sah, de culori alternative alb si negru;
• contractele de prestari servicii existente la dispecerat nu erau actualizate sau erau incomplete;
• nerespectarea de catre sofer a interdictiei de a fuma in interiorul taxiului.
Totodata, ANPC
recomanda consumatorilor sa fie atenti la urmatoarele aspecte:
A. Inainte de urcarea in taxi:
• pe cele doua portiere din fata ale taxiului trebuie sa fie inscrise tarifele de transport, de zi si de noapte, in lei pe km; aceste inscrisuri trebuie sa fie vizibile de la 5 metri departare.
B. Dupa urcarea in taxi:
• sa observe daca este afisat ecusonul cu numele soferului, fotografia acestuia, compania la care lucreaza;
• sa observe daca este afisata lista cu tarilele de distanta, stationare si pornire, pe timp de zi si de noapte;
• sa se informeze asupra traseului pe care taximentristul il va face pana la punctual de destinatie solicitat;
• sa urmareasca pe aparatul de taxat daca, inainte de pornirea in cursa, acesta afiseaza tariful de pornire si tariful de stationare la dispozitia clientului.
C. La ajungerea la destinatie:
• dupa incheierea cursei, taximetristul trebuie sa emita bonul client in baza caruia consumatorul achita cursa.
Comentarii articol (0)