Codul fiscal:
TITLUL V
Impozitul pe veniturile obþinute din România de nerezidenþi ºi impozitul
pe reprezentanþele firmelor strãine înfiinþate în România
CAPITOLUL I
Impozitul pe veniturile obþinute din România de nerezidenþi
Venituri impozabile obþinute din România
Art. 115. - (1) Veniturile impozabile obþinute din România, indiferent dacã
veniturile sunt primite în România sau în strãinãtate, sunt urmãtoarele:
a) dividende de la o persoanã juridicã românã;
b) dobânzi de la un rezident;
c) dobânzi de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacã
dobânda este o cheltuialã a sediului permanent;
Norme metodologice:
1. Veniturile de natura dobânzilor, redevenþelor sau comisioanelor realizate de
cãtre nerezidenþi ºi care sunt cheltuieli atribuibile sediului permanent din
România al unui nerezident sunt venituri impozabile în România potrivit titlului
V din Codul fiscal.
Codul fiscal:
d) redevenþe de la un rezident;
Norme metodologice:
2. (1) Termenul redevenþã cuprinde orice sumã care trebuie plãtitã în bani sau
în naturã pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice proprietate sau drept
prevãzut la art. 7 alin. (1) pct. 28 din Codul fiscal, indiferent dacã suma
trebuie plãtitã conform unui contract sau ca urmare a copierii ilegale sau a
încãlcãrii drepturilor legale ale unei alte persoane.
(2) În cazul unei tranzacþii care implicã transferul de software, încadrarea ca
redevenþã a sumei care trebuie plãtitã depinde de natura drepturilor transferate.
(3) În cazul transferului unui drept parþial dintr-un copyright pentru software,
suma care trebuie plãtitã este o redevenþã dacã primitorul dobândeºte dreptul de
a utiliza acel software, astfel încât lipsa acestui drept constituie o încãlcare
a copyright-ului. Exemple de astfel de tranzacþii sunt transferurile de drepturi
de a reproduce ºi distribui cãtre public orice software, precum ºi transferurile
de drept de a modifica ºi a face public orice software.
(4) În analiza caracterului unei tranzacþii care implicã transferul de software
nu se þine cont de dreptul de a copia un program exclusiv în scopul de a permite
exploatarea efectivã a programului de cãtre utilizator. În consecinþã, o sumã
care trebuie plãtitã nu este o redevenþã dacã singurul drept transferat este un
drept limitat de a copia un program, în scopul de a permite utilizatorului sã-l
exploateze. Acelaºi rezultat se aplicã ºi pentru "drepturi de reþea sau site",
în care primitorul obþine dreptul de a face multiple copii ale unui program,
exclusiv în scopul de a permite exploatarea programului pe mai multe computere
sau în reþeaua primitorului.
(5) În cazul achiziþiei tuturor drepturilor dintr-un copyright pentru software,
suma care trebuie plãtitã nu este pentru folosirea sau dreptul de a folosi acel
software, în consecinþã nefiind o redevenþã.
(6) Suma care trebuie plãtitã pentru folosirea sau dreptul de a folosi ideile
sau principiile cu privire la un software, cum ar fi schemele logice, algoritmii
sau limbajele de programare, este o redevenþã.
(7) În înþelesul acestei norme, software este orice program sau serie de
programe care conþine instrucþiuni pentru un computer, atât pentru operarea
computerului (software de operare) cât ºi pentru îndeplinirea altor sarcini
(software de aplicaþie).
(8) În cazul unei tranzacþii care permite unei persoane sã descarce electronic
imagini, sunete sau texte, suma care trebuie plãtitã nu este redevenþã dacã
folosirea acestor materiale se limiteazã la drepturile necesare pentru a permite
descãrcarea, stocarea ºi exploatarea computerului, reþelei sau a altui
echipament de stocare, operare sau afiºare a utilizatorului. Dimpotrivã, suma
care trebuie plãtitã pentru transferul dreptului de a reproduce ºi a face public
un produs digital este o redevenþã.
(9) În cazul unui contract care implicã folosirea sau dreptul de a folosi orice
proprietate sau drept prevãzut la art. 7 alin. (1) pct. 28 din Codul fiscal,
precum ºi transferul unei alte proprietãþi sau altui serviciu, suma care trebuie
plãtitã conform contractului trebuie sã fie împãrþitã, conform diverselor
porþiuni de contract, pe baza condiþiilor contractului sau pe baza unei
împãrþiri rezonabile, fiecãrei porþiuni aplicându-i-se tratamentul fiscal
corespunzãtor. Dacã totuºi o anumitã parte din ceea ce urmeazã a se asigura prin
contract constituie de departe scopul principal al contractului, cealaltã
porþiune fiind auxiliarã, tratamentul aplicat porþiunii principale de contract
se aplicã întregii sume care trebuie plãtitã conform contractului.
Codul fiscal:
e) redevenþe de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacã
redevenþa este o cheltuialã a sediului permanent;
f) comisioane de la un rezident;
g) comisioane de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dacã
comisionul este o cheltuialã a sediului permanent;
h) venituri din activitãþi sportive ºi de divertisment desfãºurate în România,
indiferent dacã veniturile sunt primite de cãtre persoanele care participã
efectiv la asemenea activitãþi sau de cãtre alte persoane;
i) venituri din prestarea de servicii de management, de intermediere sau de
consultanþã din orice domeniu, dacã aceste venituri sunt obþinute de la un
rezident sau dacã veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent
în România;
Norme metodologice:
3. Veniturile obþinute din România din prestãrile de servicii de management, de
intermediere sau de consultanþã în orice domeniu care nu sunt efectuate în
România sau veniturile care sunt cheltuieli atribuibile unui sediul permanent
din România al unui nerezident sunt impozabile, potrivit titlului V din Codul
fiscal, atunci când nu sunt încheiate convenþii de evitare a dublei impuneri
între România ºi statul de rezidenþã al beneficiarului de venit sau când
beneficiarul de venit nu prezintã dovada rezidenþei sale fiscale.
Codul fiscal:
j) venituri reprezentând remuneraþii primite de nerezidenþi ce au calitatea de
administrator, fondator sau membru al consiliului de administraþie al unei
persoane juridice române;
k) venituri din servicii prestate în România;
l) venituri din profesii independente desfãºurate în România - doctor, avocat,
inginer, dentist, arhitect, auditor ºi alte profesii similare -, în cazul când
sunt obþinute în alte condiþii decât prin intermediul unui sediu permanent sau
într-o perioadã sau în mai multe perioade care nu depãºesc în total 183 de zile
pe parcursul oricãrui interval de 12 luni consecutive care se încheie în anul
calendaristic vizat;
m) venituri din pensii primite de la bugetul asigurãrilor sociale sau de la
bugetul de stat, în mãsura în care pensia lunarã depãºeºte plafonul prevãzut la
art. 73;
n) venituri din transportul internaþional aerian, naval, feroviar sau rutier, ce
se desfãºoarã între România ºi un stat strãin;
o) venituri din premii acordate la concursuri organizate în România;
Norme metodologice:
4. Prin concursuri organizate în România se înþelege concursuri organizate în
orice domeniu în România.
Codul fiscal:
p) venituri obþinute la jocurile de noroc practicate în România, de la fiecare
joc de noroc, obþinute de la acelaºi organizator într-o singurã zi de joc.
Norme metodologice:
5. Venituri obþinute la jocuri de noroc înseamnã câºtiguri în bani ºi/sau în
naturã acordate participanþilor de cãtre orice persoanã juridicã românã,
autorizatã sã organizeze ºi sã exploateze jocuri de noroc.
Codul fiscal:
(2) Urmãtoarele venituri impozabile obþinute din România nu sunt impozitate
potrivit prezentului capitol ºi se impoziteazã conform titlurilor II sau III,
dupã caz:
a) veniturile unui nerezident, care sunt atribuibile unui sediu permanent în
România;
b) veniturile unei persoane juridice strãine obþinute din proprietãþi imobiliare
situate în România sau din transferul titlurilor de participare deþinute într-o
persoanã juridicã românã;
Norme metodologice:
6. Venituri din proprietãþi imobiliare înseamnã venituri din vânzarea, precum ºi
din cedarea dreptului de folosinþã asupra proprietãþii imobiliare sau a unei
cote-pãrþi din aceastã proprietate (închiriere, concesionare sau arendare).
Codul fiscal:
c) venituri ale unei persoane fizice nerezidente, obþinute dintr-o activitate
dependentã desfãºuratã în România;
d) veniturile unei persoane fizice nerezidente obþinute din închirierea sau altã
formã de cedare a dreptului de folosinþã a unei proprietãþi imobiliare situate
în România sau din transferul titlurilor de participare deþinute într-o persoanã
juridicã românã.
Norme metodologice:
7. Prin cedarea dreptului de folosinþã a unei proprietãþi imobiliare se înþelege
ºi arendarea sau concesionarea proprietãþii imobiliare sau a unei cote-pãrþi din
aceastã proprietate.
Codul fiscal:
Reþinerea impozitului din veniturile impozabile obþinute din România de
nerezidenþi
Art. 116. - (1) Impozitul datorat de nerezidenþi pentru veniturile impozabile
obþinute din România se calculeazã, se reþine ºi se varsã la bugetul de stat de
cãtre plãtitorii de venituri.
Norme metodologice:
8. (1) Pentru veniturile obþinute de nerezidenþii din România, plãtitorii de
venituri au obligaþia reþinerii impozitelor datorate prin stopaj la sursã ºi
virãrii lor la bugetul de stat în termenul stabilit la art. 116 alin. (5) din
Codul fiscal.
(2) În cazurile prevãzute la art. 115 alin. (1) lit. c), e), g) ºi i) din Codul
fiscal, plãtitorul impozitului prevãzut la titlul V din Codul fiscal este
nerezidentul care are sediul permanent în România în evidenþa cãruia sunt
înregistrate respectivele cheltuieli deductibile.
Codul fiscal:
(2) Impozitul datorat se calculeazã prin aplicarea urmãtoarelor cote asupra
veniturilor brute:
a) 5% pentru veniturile din dobânzile la depozitele la termen, certificatele de
depozit ºi alte instrumente de economisire la bãnci ºi alte instituþii de credit
autorizate ºi situate în România;
b) 20% pentru veniturile obþinute din jocurile de noroc, prevãzute la art. 115
alin. (1) lit. p);
c) 15% în cazul oricãror alte venituri impozabile obþinute din România, aºa cum
sunt enumerate la art. 115.
(3) În înþelesul alin. (2), venitul brut este venitul care ar fi fost plãtit
unui nerezident, dacã impozitul nu ar fi fost reþinut din venitul plãtit
nerezidentului.
(4) Prin derogare de la alin. (2), impozitul ce trebuie reþinut se calculeazã
dupã cum urmeazã:
a) pentru veniturile ce reprezintã remuneraþii primite de nerezidenþi ce au
calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administraþie
al unei persoane juridice române, potrivit prevederilor art. 58;
Norme metodologice:
9. La impunerea veniturilor ce reprezintã remuneraþii primite de persoanele
fizice nerezidente pentru activitatea desfãºuratã în calitate de administrator,
fondator sau membru al consiliului de administraþie al unei persoane juridice
române sunt aplicabile dispoziþiile titlului III din Codul fiscal.
Codul fiscal:
Scutiri de la impozitul prevãzut în prezentul capitol
Art. 117. - Sunt scutite de impozitul pe veniturile obþinute din România de
nerezidenþi urmãtoarele venituri:
a) dobânda pentru depunerile la vedere în cont curent de la bãnci sau alte
instituþii de credit din România;
b) dobânda la instrumente/titluri de creanþã emise ºi/sau garantate de Guvernul
României, consiliile locale, Banca Naþionalã a României, precum ºi de bãnci sau
alte instituþii financiare care acþioneazã în calitate de agent al Guvernului
român;
c) dobânda la instrumente/titluri de creanþã emise de o persoanã juridicã
românã, dacã instrumentele/titlurile de creanþã sunt tranzacþionate pe o piaþã
de valori mobiliare recunoscutã ºi dobânda este plãtitã unei persoane care nu
este o persoanã afiliatã a emiþãtorului instrumentelor/titlurilor de creanþã;
Norme metodologice:
10. (1) În înþelesul acestui paragraf, dobânzile scutite de impozit sunt cele
generate de instrumente/titluri de creanþã emise de persoane juridice române.
(2) Piaþa de valori mobiliare recunoscutã, pentru care se aplicã prevederile
art. 117 lit. c) din Codul fiscal, este cea definitã potrivit legislaþiei în
domeniul valorilor mobiliare.
Codul fiscal:
d) premiile unei persoane fizice nerezidente obþinute din România, ca urmare a
participãrii la festivalurile naþionale ºi internaþionale artistice, culturale
ºi sportive finanþate din fonduri publice;
e) premiile acordate elevilor ºi studenþilor nerezidenþi la concursurile
finanþate din fonduri publice;
Norme metodologice:
11. Premiile prevãzute la art. 117 lit. d) ºi e) din Codul fiscal sunt premii de
natura celor plãtite de la bugetul de stat sau de la bugetele consiliilor locale
prin intermediul instituþiilor publice centrale ºi locale de profil.
Codul fiscal:
Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale convenþiilor de evitare a
dublei impuneri
Art. 118. - (1) În înþelesul art. 116, dacã un contribuabil este rezident al
unei þãri cu care România a încheiat o convenþie pentru evitarea dublei impuneri
cu privire la impozitele pe venit ºi capital, cota de impozit care se aplicã
venitului impozabil obþinut de cãtre acel contribuabil din România nu poate
depãºi cota de impozit, prevãzutã în convenþie, care se aplicã asupra acelui
venit, potrivit alin. (2). În situaþia în care cotele de impozitare din
legislaþia internã sunt mai favorabile decât cele din convenþiile de evitare a
dublei impuneri se aplicã cotele de impozitare mai favorabile.
Norme metodologice:
12. (1) Prevederile alin. 2 al articolelor "Dividende", "Dobânzi", "Comisioane",
"Redevenþe" din convenþiile de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu
alte state se aplicã întocmai. În cazul când legislaþia internã prevede în mod
expres exceptarea de la impunere, scutirea sau o cotã de impozitare mai
favorabilã, sunt aplicabile prevederile legislaþiei interne.
(2) Alin. 2 al articolelor "Dividende", "Dobânzi", "Comisioane", "Redevenþe" din
convenþiile de evitare a dublei impuneri nu este anulat de alin. 1 al aceloraºi
articole, care prevede cã veniturile respective plãtite unui rezident se impun
în statul sãu de rezidenþã.
(3) Aplicarea alin. 2 al articolelor "Dividende", "Dobânzi", "Comisioane",
"Redevenþe" din convenþiile de evitare a dublei impuneri care prevãd impunerea
în statul de sursã nu conduce la o dublã impunere pentru acelaºi venit, întrucât
statul de rezidenþã acordã credit fiscal pentru impozitul plãtit în România, în
conformitate cu prevederile convenþiei de evitare a dublei impuneri.
(4) În cazul când în România s-au fãcut reþineri de impozit ce depãºesc
prevederile din convenþiile de evitare a dublei impuneri, suma impozitului
reþinut în plus poate fi rambursatã la cererea beneficiarului de venit,
respectiv a persoanei nerezidente.
(5) Pentru rambursarea impozitului reþinut în plus din veniturile plãtite de un
rezident român persoanelor nerezidente, acestea depun o cerere de rambursare a
impozitului plãtit în plus la plãtitorul de venit rezident român, care va fi
verificatã de organul fiscal teritorial al Ministerului Finanþelor Publice în a
cãrui razã teritorialã se aflã sediul sau domiciliul plãtitorului de venit
rezident român.
(6) Cererea de rambursare a impozitului va fi depusã de persoana nerezidentã în
termenul legal de prescripþie, stabilit prin legislaþia statului român.
(7) Pe baza verificãrii efectuate de organul fiscal teritorial al Ministerului
Finanþelor Publice privind venitul pentru care s-a reþinut un impozit în plus
faþã de prevederile convenþiei, rambursarea impozitului cãtre persoana
nerezidentã se va face prin intermediul rezidentului român plãtitor al
venitului.
(8) Dispoziþiile titlurilor II ºi III din Codul fiscal reprezintã legislaþia
internã ºi se aplicã atunci când România are încheiatã convenþie de evitare a
dublei impuneri cu statul al cãrui rezident este beneficiarul venitului realizat
din România ºi acesta prezintã certificatul de rezidenþã fiscalã sau documentul
prevãzut la pct. 13 alin. (1).
(9) Prevederile titlului V din Codul fiscal se aplicã atunci când beneficiarul
venitului realizat din România este rezident al unui stat cu care România nu are
încheiatã convenþie de evitare a dublei impuneri sau când beneficiarul venitului
realizat din România, rezident al unui stat cu care România are încheiatã
convenþie de evitare a dublei impuneri, nu prezintã certificatul de rezidenþã
fiscalã sau documentul prevãzut la pct. 13 alin. (1).
Codul fiscal:
(2) Pentru aplicarea prevederilor convenþiei de evitare a dublei impuneri
nerezidentul are obligaþia de a prezenta plãtitorului de venit certificatul de
rezidenþã fiscalã.
Norme metodologice:
13. (1) Nerezidentul beneficiar al veniturilor din România trebuie sã justifice
în România dreptul de a beneficia de prevederile convenþiei de evitare a dublei
impuneri încheiate între România ºi statul sãu de rezidenþã, prin prezentarea
certificatului de rezidenþã fiscalã eliberat de autoritatea competentã fiscalã
din statul respectiv. În cazul când nerezidentul beneficiar al veniturilor din
România prezintã un alt document prin care se atestã rezidenþa fiscalã, acest
document va fi vizat de organul fiscal al statului sãu de rezidenþã.
(2) Nerezidenþii care sunt beneficiarii veniturilor din România vor depune la
plãtitorul de venit originalul sau copia certificatului de rezidenþã fiscalã ori
documentul menþionat la alin. (1), tradus ºi legalizat de organul autorizat din
România.
(3) În cazul în care nerezidentul beneficiar al venitului din România nu a
prezentat originalul sau copia tradusã ºi legalizatã a certificatului de
rezidenþã fiscalã sau a documentului prevãzut la alin. (1), se vor aplica
prevederile titlului V din Codul fiscal, ºi nu cele din convenþiile de evitare a
dublei impuneri.
(4) În ipoteza în care nerezidentul beneficiar al veniturilor din România
transmite un singur original al certificatului de rezidenþã fiscalã sau al
documentului prevãzut la alin. (1) unui plãtitor de venituri rezident român care
are filiale, sucursale sau puncte de lucru în diferite localitãþi din România ºi
care fac plãþi, la rândul lor, cãtre beneficiarul de venituri nerezident,
primitorul certificatului de rezidenþã fiscalã sau al documentului prevãzut la
alin. (1), în original, va transmite la fiecare subunitate o copie tradusã ºi
legalizatã a certificatului de rezidenþã fiscalã în original al beneficiarului
de venituri din România sau a documentului prevãzut la alin. (1). Pe copia
legalizatã primitorul certificatului de rezidenþã fiscalã sau al documentului
prevãzut la alin. (1), în original, va semna cu menþiunea cã deþine originalul
acestuia.
(5) Prevederile alin. (4) sunt valabile ºi în situaþia în care nerezidentul
beneficiar al veniturilor din România are înfiinþatã o filialã în România care
are relaþii contractuale cu diverºi clienþi din localitãþi diferite din România
ºi care primeºte un singur original al certificatului de rezidenþã fiscalã sau
al documentului prevãzut la alin. (1). Filiala aparþinând persoanei nerezidente
va face copii legalizate pe care le va distribui clienþilor români.
Codul fiscal:
(3) Macheta certificatului de rezidenþã fiscalã ºi termenul de depunere a
acestuia de cãtre nerezident se stabilesc prin norme.
Norme metodologice:
14. Macheta certificatului de rezidenþã fiscalã ºi instrucþiunile de completare
a acestuia, elaborate pentru rezidenþii români, se aprobã prin ordin al
ministrului finanþelor publice.
15. (1) Nerezidenþii care sunt beneficiari ai veniturilor din România vor depune
anual, la plãtitorul de venit, originalul certificatului de rezidenþã fiscalã
sau al documentului prevãzut la pct. 13 alin. (1), tradus ºi legalizat de
organul autorizat din România în momentul plãþii venitului, dar nu mai târziu de
o lunã calculatã de la data plãþii acestuia.
(2) Certificatul de rezidenþã fiscalã sau documentul prevãzut la pct. 13 alin.
(1) este valabil pentru anul fiscal pentru care a fost emis.
(3) Plãtitorul de venit este rãspunzãtor pentru primirea în termenul stabilit a
originalului certificatului de rezidenþã fiscalã sau a documentului prevãzut la
pct. 13 alin. (1) ºi pentru aplicarea prevederilor din convenþiile de evitare a
dublei impuneri încheiate de România cu diverse state.
Codul fiscal:
Certificatele de atestare a impozitului plãtit de nerezidenþi
Art. 120. - (1) Orice nerezident poate depune o cerere la autoritatea fiscalã
competentã prin care va solicita eliberarea certificatului de atestare a
impozitului plãtit cãtre bugetul de stat de el însuºi sau de o altã persoanã, în
numele sãu.
Norme metodologice:
16. Cererea de eliberare a certificatului de atestare a impozitului plãtit de
nerezidenþi se depune la organul fiscal teritorial în raza cãruia plãtitorul de
venit este înregistrat ca plãtitor de impozite ºi taxe.
Codul fiscal:
(2) Autoritatea fiscalã competentã are obligaþia de a elibera certificatul de
atestare a impozitului plãtit de nerezidenþi.
(3) Forma cererii ºi a certificatului de atestare a impozitului plãtit de
nerezident, precum ºi condiþiile de depunere, respectiv de eliberare se
stabilesc prin norme.
Norme metodologice:
17. (1) Certificatul de atestare a impozitului plãtit de nerezidenþi se
elibereazã de organul fiscal teritorial în raza cãruia îºi are sediul plãtitorul
de venit, pe baza cererii depuse de beneficiarul venitului sau de plãtitorul de
venit în numele acestuia pânã la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmãtor
celui pentru care s-au încasat veniturile impozitate în România.
(2) Forma cererii ºi a certificatului de atestare a impozitului plãtit de
nerezident, precum ºi instrucþiunile de completare ºi eliberare se aprobã prin
ordin al ministrului finanþelor publice.
Codul fiscal:
CAPITOLUL II
Impozitul pe reprezentanþe
Contribuabili
Art. 122. - Orice persoanã juridicã strãinã, care are o reprezentanþã autorizatã
sã funcþioneze în România, potrivit legii, are obligaþia de a plãti un impozit
anual, conform prezentului capitol.
Norme metodologice:
18. (1) Persoanele juridice strãine, prin reprezentanþe înfiinþate în România,
nu sunt abilitate sã facã fapte de comerþ, aceste reprezentanþe neavând
calitatea de persoanã juridicã.
(2) Persoanele juridice strãine care doresc sã-ºi înfiinþeze o reprezentanþã în
România trebuie sã obþinã autorizaþia prevãzutã de lege.
(3) Autorizaþia obþinutã poate fi anulatã în condiþiile care sunt stabilite prin
acelaºi act normativ.
Codul fiscal:
Stabilirea impozitului
Art. 123. - (1) Impozitul pe reprezentanþã pentru un an fiscal este egal cu
echivalentul în lei al sumei de 4.000 euro, stabilitã pentru un an fiscal, la
cursul de schimb al pieþei valutare, comunicat de Banca Naþionalã a României,
din ziua precedentã celei în care se efectueazã plata impozitului cãtre bugetul
de stat.
(2) În cazul unei persoane juridice strãine, care în cursul unui an fiscal
înfiinþeazã sau desfiinþeazã o reprezentanþã în România, impozitul datorat
pentru acest an se calculeazã proporþional cu numãrul de luni de existenþã a
reprezentanþei în anul fiscal respectiv.
Norme metodologice:
19. În cazul persoanelor juridice strãine care înfiinþeazã o reprezentanþã în
România în cursul unei luni din anul de impunere, impozitul pentru anul de
impunere se calculeazã începând cu data de 1 a lunii în care reprezentanþa a
fost înfiinþatã pânã la sfârºitul anului respectiv. Pentru reprezentanþele care
se desfiinþeazã în cursul anului de impunere impozitul anual se recalculeazã
pentru perioada de activitate de la începutul anului pânã la data de 1 a lunii
urmãtoare celei în care a avut loc desfiinþarea reprezentanþei.
Codul fiscal:
Plata impozitului ºi depunerea declaraþiei fiscale
Art. 124. - (1) Orice persoanã juridicã strãinã are obligaþia de a plãti
impozitul pe reprezentanþã la bugetul de stat, în douã tranºe egale, pânã la
datele de 20 iunie ºi 20 decembrie.
Norme metodologice:
20. Datele stabilite pentru plata impozitului la bugetul de stat includ ºi
datele de 20 iunie ºi 20 decembrie.
Codul fiscal:
(2) Orice persoanã juridicã strãinã care datoreazã impozitul pe reprezentanþã
are obligaþia de a depune o declaraþie anualã la autoritatea fiscalã competentã,
pânã la data de 28, respectiv 29 februarie a anului de impunere.
Norme metodologice:
21. (1) Forma declaraþiei fiscale care va fi depusã anual la autoritatea fiscalã
competentã ºi instrucþiunile de completare se aprobã prin ordin al ministrului
finanþelor publice.
(2) Declaraþia anualã de impunere, precum ºi declaraþia fiscalã în cazul
înfiinþãrii sau desfiinþãrii reprezentanþei în cursul anului pot fi depuse în
numele persoanei juridice strãine ºi de reprezentantul reprezentanþei la organul
fiscal teritorial în raza cãruia reprezentanþa îºi desfãºoarã activitatea.
Codul fiscal:
(3) Orice persoanã juridicã strãinã, care înfiinþeazã sau desfiinþeazã o
reprezentanþã în cursul anului fiscal, are obligaþia de a depune o declaraþie
fiscalã la autoritatea fiscalã competentã, în termen de 30 de zile de la data la
care reprezentanþa a fost înfiinþatã sau desfiinþatã.
Norme metodologice:
22. (1) Forma declaraþiei fiscale care va fi depusã la autoritatea fiscalã
competentã în caz de înfiinþare sau de desfiinþare a reprezentanþei ºi
instrucþiunile de completare vor fi aprobate prin ordin al ministrului
finanþelor publice.
(2) În termen de 30 de zile de la data depunerii declaraþiei fiscale de
înfiinþare sau de desfiinþare a reprezentanþei, organul fiscal teritorial
stabileºte sau recalculeazã impozitul stabilit pentru perioada în care
reprezentanþa va desfãºura sau îºi va înceta activitatea, dupã caz.
Codul fiscal:
(4) Reprezentanþele sunt obligate sã conducã evidenþa contabilã prevãzutã de
legislaþia în vigoare din România.
Norme metodologice:
23. (1) Reprezentanþele vor conduce contabilitatea în partidã simplã, conform
prevederilor legislaþiei din România.
(2) Cheltuielile efectuate pentru exercitarea activitãþii reprezentanþelor vor
fi justificate cu documente financiar-contabile întocmite în condiþiile legii.
(3) Impozitul pe venitul reprezentanþelor pentru anul 2003 va fi definitivat
potrivit actelor normative care au reglementat sistemul de impunere a acestor
entitãþi pânã la 31 decembrie 2003.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)