Ghidul firmei suspendate la Registrul Comertului reprezinta o colectie de trei articole ce contin toate informatiile si explicatiile necesare antreprenorilor care vor sa isi suspende temporar activitatea. Acesta este al doilea material din serie in care vom arata care este statutul juridic si fiscal al firmelor suspendate, dupa cel publicat ieri (in care am vorbit despre procedura, actele necesare si costurile suspendarii), urmand ca vineri sa il publicam si pe cel de-al treilea (care explica cum se poate relua activitatea unui agent economic dupa suspendare). |
In cazul in care isi reduc din activitate, firmele se pot suspenda la Registrul Comertului, din propria initiativa, pentru maximum 3 ani, conform Legii nr. 31/1990. Asa cum explicam in primul articol din acest Ghid, publicat ieri, perioada in care sunt inactive este inscrisa ca mentiune in Registrul Comertului.
Totusi, in aceasta perioada de suspendare, societatea isi pastreaza personalitatea juridica, deci ea va fi, in continuare, titular de drepturi si obligatii in conditiile restrictive impuse de starea de inactivitate. Astfel, din punct de vedere juridic, o societate inactiva beneficiaza, in continuare, de personalitate juridica si este obligata sa respecte toate obligatiile ce ii incumba, atat din punct de vedere legal, cat si contractual, dupa caz.
Firmele inactive la Registrul Comertului nu mai pot emite facturi
In perioada in care si-au suspendat activitatea, firmele nu mai pot desfasura activitatea pentru care s-au autorizat, deci nici nu mai pot emite facturi. In plus, in Codul de procedura fiscala, se mentioneaza ca, in cazul firmelor care si-au suspendat activitatea la Registrul Comertului, modificarea se face automat si la Fisc, care anuleaza codul de TVA.
Totusi, exista o serie de acte/ activitati pe care societatea inactiva temporar le poate desfasura. Spre exemplu, societatea isi poate mentine conturile bancare si gestiona sumele detinute; poate incasa sume ce ii revin in baza raporturilor juridice incheiate inainte de suspendarea societatii sau isi poate apara pozitia procesuala in cazul unui eventual litigiu demarat impotriva sa.
Mai mult decat atat, in perioada inactivitatii inregistrate la Registrul Comerului, firmele isi pot mentine activitatea administrativa. Astfel, o firma inactiva poate avea, in continuare, angajati, carora sa le plateasca salarii, si sediu, pentru care sa achite chirie. Intr-o asemenea situatie, firma poate primi facturi si sa faca platile necesare.
De asemenea, in perioada in care sunt inactive la Registrul Comertului, firmele pot face orice fel de achizitii, numai ca nu si le pot amortiza si nici deduce.
Atentie! In perioada inactivitatii la Registrul Comertului, firmele trebuie sa depuna toate declaratiile fiscale, chiar daca sunt pe zero. Totusi, pentru a nu depune declaratii fiscale, firmele care se suspenda la Registrul Comertului trebuie sa solicite regimul derogatoriu, in momentul in care cer sa fie declarate inactive (mai multe despre regimul derogatoriu am scris deja in articolul publicat ieri).
Suspendarea activitatii la Registrul Comertului, diferita de inactivitatea declarata de Fisc
Trebuie facuta diferenta intre suspendarea unei firme la Registrul Comertului si suspendarea facuta de catre Fisc. In timp ce prima situatie este voluntara, cel de-al doilea tip de inactivitate este declarat de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in cazul in care firme nu respecta anumite reguli.
Potrivit Codului de procedura fiscala, exista cateva situatii in care Fiscul poate declara o firma inactiva. Astfel, firmele pot fi declarate inactive de catre Fisc, daca , spre exemplu:
- nu isi indeplinesc, intr-un semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Declararea contribuabililor inactivi se face de catre organul fiscal, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF care se comunica contribuabilului, potrivit Codului de procedura fiscala.
In plus, in momentul in care sunt declarate inactive de catre Fisc, firmelor le este anulat codul de TVA.
Contribuabilii declarati inactivi pot fi verificati in Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati, care se gaseste, disponibil pe site-ul ANAF-ului (il puteti consulta aici).
In cazul in care firma este declarata inactiva numai de catre Fisc, atunci ea isi poate desfasura activitatea normala, cea pentru care a fost inregistrata la Registrul Comertului. Astfel, in perioada inactivitatii fiscale, firmele pot desfasura activitati economice pentru care exista obligatia platii catre bugetul de stat a tuturor impozitelor si taxelor. Deci, ele vor putea emite facturi, dar nu vor putea deduce din cheltuieli si nici TVA-ul incasat. In plus, pentru facturile emise de o firma declarata inactiva de catre Fisc, partenerii acestora nu vor putea deduce TVA-ul si cheltuielile.
Concret, conform Codului de procedura fiscala, contribuabilii care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate fiscala sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferenta achizitiilor efectuate.
In perioada in care este inactiva fiscal, o firma trebuie sa depuna, in continuare, toate declaratiile pentru care are obligatii, respectiv cele inscrise in vectorul fiscal, si sunt obligate sa faca toate inregistrarile obisnuite in contabilitate
Ghidul firmei suspendate la Registrul Comertului reprezinta o colectie de trei articole ce contin toate informatiile si explicatiile necesare antreprenorilor care vor sa isi suspende temporar activitatea. Acesta este al doilea material din serie in care am aratat care este statutul juridic si fiscal al firmelor suspendate, dupa cel publicat ieri (in care am vorbit despre procedura, actele necesare si costurile suspendarii), urmand ca vineri sa il publicam si pe cel de-al treilea (care explica cum se poate relua activitatea unui agent economic dupa suspendare). |
Citeste aici si Partea I a Ghidului firmei suspendate.
Comentarii articol (0)