În prezent, la nivelul Uniunii Europene, materia exercitării profesiei de avocat într-un alt stat membru decât cel în care s-a obţinut calificarea este reglementată de două directive importante şi anume: Directiva 98/5/CE din 16 februarie 1998 privind facilitarea exercitării profesiei de avocat pe bază permanentă într-un stat membru, altul decât cel în care a fost obţinută calificarea şi Directiva 77/249/CEE din 22 martie 1977 privind facilitarea exercitării efective de către avocaţi a libertăţii de furnizare a serviciilor.
În prezent, la nivelul Uniunii Europene, materia exercitării
profesiei de avocat într-un alt stat membru decât cel în care s-a obţinut
calificarea este reglementată de două directive importante şi anume:
Directiva 98/5/CE din 16 februarie 1998 privind facilitarea exercitării
profesiei de avocat pe bază permanentă într-un stat membru, altul decât cel
în care a fost obţinută calificarea şi Directiva 77/249/CEE din 22 martie
1977 privind facilitarea exercitării efective de către avocaţi a libertăţii
de furnizare a serviciilor.
Din perspectiva aderării României la Uniunea Europeană,
preluarea acestor directive s-a realizat în cadrul negocierii capitolelor de
acquis 2 "Libera circulaţie a persoanelor" şi 3 "Libera circulaţie a
serviciilor" .
De prevederile directivelor vor beneficia atât cetăţenii
români care se vor deplasa pe teritoriul UE cât şi cei ai UE/SEE pe
teritoriul României începând cu data aderării României la Uniunea Europeană
.
Obiectivele urmărite de actele normative comunitare
1. Directiva Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie
1998 privind facilitarea exercitării profesiei de avocat pe bază permanentă
într-un stat membru, altul decât cel în care a fost obţinută calificarea
(98/5/CE)
Scopul acestei directive este facilitarea practicării
profesiei de avocat pe bază permanentă ca liber profesionist sau salariat,
în alt stat membru decât cel în care a fost obţinută calificarea.
Profesia de avocat este definită prin enumerarea titlurilor
profesionale în statele membre.
Aplicarea directivei nu include domeniul furnizării
serviciilor avocaţiale, reglementat de Directiva 77/249/CEE.
Regula stabilită de Directiva 98/5/CE este că orice avocat
dintr-un stat membru are dreptul să profeseze pe bază permanentă în orice
alt stat membru, sub titlul profesional obţinut în statul de origine, având
obligaţia de a se înscrie la autoritatea competentă a statului gazdă,
dovedind înscrierea la autoritatea similară din statul de origine.
Statul gazdă poate cere avocatului străin să arate
organizaţia profesională la care este înscris, în statul de origine, sau
autoritatea judiciară/jurisdicţională înaintea căreia are dreptul să
profeseze, conform legii statului de origine.
În ceea ce priveşte domeniul de aplicare, art. 5 al
directivei stabileşte că avocatul profesând sub titlul profesional al
statului de origine are dreptul să desfăşoare aceleaşi activităţi
profesionale ca un avocat profesând sub un titlu profesional al statului
gazdă şi poate, inter alia, oferi consultanţă în dreptul statului de origine,
în dreptul comunitar, în dreptul internaţional şi în dreptul statului gazdă,
cu obligaţia de a respecta dispoziţiile procedurale aplicabile în instanţele
naţionale.
Directiva 98/5/CE conţine o dispoziţie similară Directivei
77/249/CEE, permiţând statelor membre, fără a aduce atingere dispoziţiilor
directivei, exercitarea anumitor activităţi profesionale de către categorii
speciale de avocaţi/jurişti (efectuarea formalităţilor necesare pentru
obţinerea titlului necesar administrării averilor persoanelor defuncte, sau
pentru constituirea sau transferarea drepturilor privind terenurile),
activităţi care în alte state membre sunt rezervate altor profesii decât cea
de avocat, cu excluderea avocaţilor profesând sub titlul profesional al
statului de origine.
De asemenea, pentru desfăşurarea activităţilor referitoare la
reprezentarea sau apărarea unui client în procese, în măsura în care statul
gazdă rezervă aceste activităţi avocaţilor profesând sub titlul profesional
al statului gazdă, acest stat poate cere avocaţilor profesând sub titlul
profesional al statului de origine să lucreze împreună cu un avocat care
profesează înaintea autorităţii judiciare / jurisdicţionale respective şi
care, dacă este cazul, să răspundă în faţa acestei autorităţi.
Statele membre pot prevede condiţii speciale pentru accesul
la curţile supreme, ca de exemplu folosirea unor avocaţi specializaţi.
Avocaţii profesând sub titlul profesional al statului de
origine trebuie să respecte aceleaşi reguli de conduită profesională ca cele
aplicabile avocaţilor profesând sub titlul profesional al statului gazdă.
Avocaţilor profesând sub titlul profesional al statului de
origine trebuie să li se confere reprezentare echitabilă în organizaţiile
profesionale din statul gazdă, ce implică cel puţin dreptul de a vota în
alegerile pentru organele de conducere ale acestora.
În privinţa procedurilor disciplinare în cazul în care
avocaţii profesând sub titlul profesional al statului de origine nu-şi
îndeplinesc obligaţiile ce le revin conform legislaţiei statului gazdă, vor
fi aplicate regulile de procedură, sancţiunile şi reparaţiile prevăzute de
legea statului gazdă. Statul de origine şi statul gazdă sunt ţinute să se
informeze reciproc de declanşarea acţiunilor disciplinare şi să coopereze în
acest sens. Fiecare stat va aplica propria legislaţie, având în vedere
deciziile respective luate de celălalt stat implicat.
Art. 8 prevede că un avocat înscris într-un stat gazdă sub
titlul profesional al statului de origine poate profesa ca salariat în
oricare din formele de organizare a profesiei, permise pentru avocaţii
profesând sub titlul profesional al statului gazdă.
În cazul refuzului autorităţii competente a statului gazdă de
a efectua înscrierea avocatului profesând sub titlul profesional al statului
de origine, legislaţia statului gazdă trebuie să prevadă necesitatea
justificării deciziei respective şi posibilităţi de contestare adecvate.
Avocatul profesând sub titlul profesional al statului de
origine care în mod efectiv şi regulat a desfăşurat o activitate de cel
puţin 3 ani în statul gazdă, în dreptul acestui stat, în vederea admiterii
în profesia de avocat în statul gazdă, este exceptat de la îndeplinirea
condiţiilor speciale prevăzute de art. 4 alin. 1 lit. b al Directivei 89/48/CEE
(privind necesitatea efectuării unui stagiu sau susţinerii unui examen
pentru autorizarea unui cetăţean al altui stat membru să exercite o profesie
în aceleaşi condiţii ca pentru proprii cetăţeni).
În acest context avocatul trebuie să furnizeze autorităţii
competente a statului gazdă informaţiile necesare.
Avocatul profesând sub titlul profesional al statului de
origine poate oricând solicita recunoaşterea diplomei sale, în conformitate
cu Directiva 89/48/CEE, în vederea admiterii în profesia de avocat al
statului gazdă şi practicării acesteia sub titlul profesional corespunzător
în statul gazdă.
Refuzul autorităţii competente din statul gazdă se poate
întemeia pe raţiuni de ordine publică şi trebuie să poată fi supus apelului.
În ceea ce priveşte practicarea asociată a profesiei de
avocat, directiva prevede că avocaţii care aparţin aceleiaşi grupări în
statul de origine, pot profesa în statul gazdă în cadrul unei sucursale sau
agenţii a grupării lor, cu excepţia cazului în care legislaţia fundamentală
a statului gazdă prevede altfel, din raţiuni bine justificate de interesul
public în protejarea clienţilor şi terţilor.
Oricum statul gazdă trebuie să permită avocaţilor din aceeaşi
grupare din alt stat membru, profesarea într-o formă asociată. Când
legislaţia statului gazdă prevede mai multe forme de asociere disponibile
pentru avocaţii naţionali, aceleaşi forme trebuie să fie disponibile şi
pentru avocaţii străini.
Legislaţia statului gazdă trebuie să permită asocierea
avocaţilor din diferite state membre, profesând sub titlul profesional al
statului de origine, sau a mai multor avocaţi din diferite state membre şi
unul sau mai mulţi avocaţi din statul gazdă.
În ceea ce priveşte numele grupării, avocaţii pot profesa sub
titlul profesional al statului de origine sub numele din statul de origine,
cu menţiunea că statul gazdă poate solicita precizarea adiţională a formei
legale în care îşi exercită profesia în statul de origine sau/şi în satul
gazdă.
Situaţia din România în domeniul reglementat de
actul normativ comunitar.
În prezent, profesia de avocat este reglementată de Legea nr.
51/1995, republicată în M.Of. nr. 113 din 6 martie 2001, aşa cum a fost
modificată prin legea nr. 485/2002. În esenţă, neconcordanţele între legea
avocaţilor şi Directiva 77/249/CEE sunt valabile şi în cazul Directivei
98/5/CE.
Conform art. 12 alin. 3 este permisă desfăşurarea
activităţilor avocatului străin numai în cadrul societăţilor civile
profesionale, în cadrul cărora numărul avocaţilor români trebuie să fie cel
puţin egal cu cel al avocaţilor străini. În conformitate cu directiva,
trebuie permisă avocaţilor străini (din statele membre UE) exercitarea
profesiei în aceleaşi forme prevăzute pentru avocaţii români, iar în cazul
formelor asociative acestea trebuie să-şi poată desfăşura legal activitatea
chiar în cazul în care nu cuprind nici un avocat român.
Art. 12 nu permite membrului unui barou din altă ţară să
acorde asistenţă juridică în dreptul românesc (alin. 2), nici ca avocatul
străin să poată pune concluzii orale sau scrise în faţa instanţelor
judecătoreşti şi a celorlalte organe jurisdicţionale sau judiciare, cu
excepţia celor de arbitraj internaţional (alin. 4). Aceste dispoziţii sunt
contrare prevederilor directivei, avocaţii din statele membre UE trebuind să
poată desfăşura aceleaşi activităţi profesionale ca avocaţii români, putând
oferi consultanţă chiar şi în dreptul statului gazdă.
De asemenea, nu sunt transpuse dispoziţiile art. 10 al
directivei, care acordă avocaţilor din statele membre ale UE posibilitatea
de a fi admişi în profesia de avocat în statul gazdă şi a practica avocatura
sub titlul profesional corespunzător al statului gazdă.
2. Directiva Consiliului din 22 martie 1977 privind facilitarea
exercitării efective de către avocaţi a libertăţii de furnizare a
serviciilor (77/249/CEE)
Directiva 77/249/CEE are ca scop eliminarea restricţiilor la
libertatea de furnizarea a serviciilor, restricţii bazate pe cetăţenie sau
pe condiţii referitoare la reşedinţă.
Directiva 77/249/CEE priveşte exclusiv asigurarea libertăţii
de furnizare a serviciilor, pentru exercitarea libertăţii de stabilire fiind
necesare măsuri adiţionale.
Art. 1 alin. 2 al directivei defineşte noţiunea de avocat prin enumerarea
denumirilor profesiei respective în statele membre ale CE la data elaborării
acestui act normativ. Acelaşi articol permite statelor membre, fără a aduce
atingere dispoziţiilor directivei, exercitarea anumitor activităţi
profesionale de către categorii speciale de avocaţi/jurişti (efectuarea
formalităţilor necesare pentru obţinerea titlului necesar administrării
averilor persoanelor defuncte, sau pentru constituirea sau transferarea
drepturilor privind terenurile).
Fiecare stat membru trebuie să recunoască persoanelor
enumerate de art. 1 alin. 2 calitatea de avocat, în scopul desfăşurării
activităţilor avocaţiale desfăşurate prin intermediul furnizării unor
servicii (art. 1 alin. 1).
Avocaţii trebuie să adopte titlul profesional folosit în
statul de origine, exprimat în limba sau limbile acestui stat, cu indicarea
organizaţiei profesionale de care este autorizat să profeseze sau a
instanţei înaintea căreia are dreptul să-şi desfăşoare activitatea.
Reprezentarea clienţilor în procese sau în faţa autorităţilor
publice vor fi efectuate de avocatul străin în statul gazdă conform
condiţiilor stabilite pentru avocaţii stabiliţi în acest stat, cu excepţia
condiţiilor privind reşedinţa, sau înscrierea într-o organizaţie
profesională din acest stat, cu respectarea regulilor de conduită
profesională ale statului gazdă, dar fără încălcarea obligaţiilor avocatului
din statul de origine.
Alte tipuri de activităţi decât reprezentarea clienţilor în
procese sau în faţa autorităţilor sunt reglementate de condiţiile şi
regulile de conduită profesională stabilite de statul de origine, fără însă
a contraveni regulilor ce reglementează profesia în statul gazdă.
Regulile referitoare la publicitate stabilite de statul gazdă
trebuie însă să fie de natură a putea fi respectate de un avocat care nu
este stabilit în acest stat şi a căror respectare este justificată de
asigurarea efectivă a exerciţiului activităţilor avocaţiale.
În ceea ce priveşte reprezentarea unui client în procesele
judiciare, statele membre pot solicita ca avocatul străin să fie prezentat
preşedintelui instanţei sau decanului baroului respectiv, conform regulilor
locale sau cutumelor sau ca avocatul străin să lucreze împreună cu un avocat
care profesează înaintea autorităţii judiciare respective şi care, dacă este
cazul, să răspundă în faţa acestei autorităţi.
Statele membre pot exclude de la aplicarea acestei directive
avocaţii care sunt salariaţi (angajaţi) ai unei întreprinderi publice sau
private, în ceea ce priveşte efectuarea activităţilor legate de
reprezentarea acelor întreprinderi în procese, dar numai în măsura în care
nici avocaţilor stabiliţi nu le este permisă desfăşurarea acestor activităţi.
Autoritatea competentă a statului gazdă poate cere persoanei
care furnizează serviciile avocaţiale, a dovedi calificarea ca avocat.
Situaţia din România în domeniul reglementat de
actul normativ comunitar
Profesia de avocat este reglementată de Legea nr. 51/1995 cu
privire la organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, în variantă
consolidată de legea nr. 489/2002 publicată în Monitorul Oficial Nr. 578 din
5 august 2002.
Conform art. 12 al acestei legi, membrul unui barou din altă
ţară poate exercita profesia de avocat în România dacă îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege, mai puţin cele cu privire la cetăţenia română.
Art. 11 solicită însă şi condiţia domiciliului în România, exclusă pentru
furnizarea serviciilor de art. 4 al directivei – ce stipulează că
reprezentarea clienţilor în procesele judiciare sau în faţa autorităţilor
publice va fi efectuată sub imperiul aceloraşi condiţii ca acelea valabile
pentru avocaţii din statul gazdă, cu excepţia celor privind reşedinţa şi
înscrierea într-o organizaţie profesională.
Art. 11 prevede şi condiţia neexercitării altei profesii
autorizate sau salarizate în alt stat, valabilă şi pentru avocaţii români,
dar care în cazul avocaţilor străini, constituie o restricţie la libera
circulaţie a serviciilor. De asemenea, art. 12 alin. 3 permite desfăşurarea
activităţilor avocatului străin numai în cadrul societăţilor civile
profesionale, în cadrul cărora numărul avocaţilor români trebuie să fie cel
puţin egal cu cel al avocaţilor străini.
Art. 12 nu permite membrului unui barou din altă ţară să
acorde asistenţă juridică în dreptul românesc (alin. 2), nici ca avocatul
străin să poată pune concluzii orale sau scrise în faţa instanţelor
judecătoreşti şi a celorlalte organe jurisdicţionale sau judiciare, cu
excepţia celor de arbitraj internaţional (alin. 4), ceea ce contravine
dispoziţiilor directivei care prevede că avocatul străin poate reprezenta
clienţii în procese sau în faţa autorităţilor, eventual împreună cu un
avocat român, în domeniul tuturor activităţilor avocaţiale ce pot fi
furnizate ca servicii.
Faţă de toate elementele menţionate, este de menţionat faptul
că în prezent se află în procedură de adoptare la Parlament un proiect de
lege de modificare şi completare a legii 51/1995 cu privire la organizarea
şi exercitarea profesiei de avocat, proiect de lege care a preluat intregral
dispoziţiile acquis-ului comunitar.
Redactare: Gabriela Dorobantu, expert negociator, Delegatia
Natională de Negociere a Aderării României la UE, Ministerul Integrării
Europene.
Comentarii articol (0)