Ordonanța de urgență a Guvernului 24/2020, ce a apărut azi în Monitorul Oficial, schimbă încadrarea celor ce lucrează la DGAF și va permite redistribuirea personalului în cadrul ANAF. Cu alte cuvinte, nu vor mai exista inspectori antifraudă, pentru că aceștia sunt transformați în funcționari publici care să poată fi mutați la alte direcții ale Fiscului, iar alte direcții vor putea trimite personal la DGAF. Așadar, posturile libere nu se vor mai ocupa exclusiv prin concurs.
„Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă propus se urmărește crearea posibilității redistribuirii personalului atât între structurile ANAF, cât şi între funcţiile administraţiei (migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adăugată redusă către funcţiile mai complexe, precum antifrauda fiscală, unde a fost identificat un deficit real de personal). În contextul în care este nevoie de eficientizarea instituţiilor publice şi de reducerea cheltuielilor de funcţionare a acestora, respectiv reducerea costului colectării, se impune o politică de resurse umane proactivă, orientată spre menţinerea în sistem a personalului bine calificat şi echilibrarea din punct de vedere cantitativ, în funcție de necesitățile de moment, prin aplicarea prevederilor Codului administrativ referitoare la mobilitatea personalului (...)”, era explicat în nota de fundamentare ce a însoțit OUG 24/2020 în forma sa de proiect.
De ce vrea Guvernul să reorganizeze Direcția Antifraudă? În primul rând, aceasta are mari probleme de personal, deoarece ocuparea funcțiilor de inspector antifraudă se face prin concurs. Astfel, chiar de la înființarea direcției au existat probleme cu ocuparea posturilor libere, care n-au făcut decât să se agraveze în ultimii ani.
„Numărul mare al posturilor vacante, majoritatea acestora fiind înregistrate de la înfiinţarea structurii (DGAF - n.red.), a determinat o redistribuire a sarcinilor și încărcarea excesivă cu atribuții a personalului existent”, motivau inițiatorii ordonanței, subliniind că acest aspect a adus rezultate proaste în activitatea direcției.
În al doilea rând, mai este o problemă și cu activitatea de control pe care o desfășoară inspectorii antifraudă. Majoritatea problemelor identificate de inspectori nu ajung să fie confirmate de procurori și astfel se blochează, de multe ori, și activitatea companiilor. Asta înseamnă că nu se justifică ocuparea posturilor prin concurs și că trebuie găsite și alte soluții.
„Urgenţa modificării structurii DGAF este dată şi de calitatea actelor încheiate de această structură din subordinea ANAF, 71% din totalul sesizărilor penale au reprezentat soluții de clasare/renunţare la urmărirea penală, iar 29% soluţii de trimitere în judecată. Trebuie amintit că sesizările penale sunt însoțite și de măsuri asiguratorii instituite de DGAF, aspect ce poate conduce la blocarea activității agentului economic”, mai scria în nota de fundamentare.
Mai exact, ordonanța stabilește încadrarea celor ce activează în DGAF ca funcționari publici, cu toate beneficiile și obligațiile ce le revin acestora. Adică se transformă funcțiile publice specifice din DGAF în funcții publice generale.
Astfel, ANAF va putea să redistribuie personalul specializat mult mai ușor, fără problemele pe care implică funcția specifică, întâlnită la angajații din DGAF, și să acopere posturile libere din cadrul Direcției Antifraudă, pe lângă recrutare, și prin alte metode legale - prin transfer sau mutare definitivă.
Așadar, se desființează funcțiile publice specifice de inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector-şef antifraudă şi inspector antifraudă. Totodată, așa cum scrie și în actul normativ, funcțiile utilizate de DGAF vor fi “funcţii publice generale şi funcţii contractuale”.
Controlul operativ şi inopinat la firme va fi efectuat tot de reprezentanții DGAF, doar că aceștia se vor numi funcţionari publici, nu inspectori antifraudă, ca până acum.
În ceea ce privește veniturile celor ce ocupă acum funcții de inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector-şef antifraudă sau inspector antifraudă, ordonanța prevede că cei ce ocupă aceste posturi își vor păstra drepturile salariale de care beneficiază la data încadrării pe funcţii publice generale.
Totodată, s-a mai stabilit și reducerea numărului de vicepreședinți ai ANAF de la patru, câți erau până acum, la trei, în vederea eficientizării procesului decizional, prin scurtarea circuitului informațional.
Toate modificările făcute la structura ANAF urmăresc reducerea cheltuielilor pentru funcționarea instituției și reducerea costului colectării taxelor și impozitelor la bugetul de stat. Pe scurt, se urmărește eficientizarea activității agenției.