Oficiul Naþional al Registrului Comerþului (ONRC) considerã cã prevederile proiectului legii Camerelor de Comerþ ºi Industrie din România referitoare la Registrul Comerþului sunt neconstituþionale, inoportune ºi nejustificate, se aratã într-un comunicat al instituþiei. De asemenea, daca dupa votul final de martea viitoare legea isi va pastra forma votata in plenul Camerei Deputatilor, PD-ul o va ataca la Curtea Constitutionala.
Neconstitutionalitatea legii este legata de faptul ca Oficiul Registrului Comertului nu poate fi preluat din domeniul public al statului si trecut in cel privat.
Registrul Comertului nu este de acord cu unul dintre articolele proiectului de act normativ care prevede cã, începând cu 1 ianuarie 2007, bazele de date ºi bunurile necesare în vederea administrãrii registrelor comerþului de cãtre ONRC, respectiv oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale, rãmân în folosinþa Registrului Comerþului ºi a oficiilor registrului comerþului. Acestea se preiau pe bazã de protocol de predare-primire încheiat între reprezentanþii Ministerului Justiþiei, respectiv ai tribunalelor, ºi cei ai Camerei de Comerþ ºi Industrie a României (CCIR), respectiv ai camerelor judeþene.
Potrivit ONRC, aceste prvederi din noul proiect de lege încalcã prevederile Constituþiei României ºi a legislaþiei privind atribuirea bunurilor ºi serviciilor publice, deoarece se prevede atribuirea directã a serviciilor ºi bunurilor publice ale ONRC din patrimoniul statului în administrare privatã. Totodatã, susþine ONRC, se încalcã angajamentele asumate faþã de UE în ceea ce priveºte atribuirea directã a bunurilor, serviciilor ºi lucrãrilor. Reprezentantii Registrului Comertului mai spun ca sunt organizarea Camerelor de Comerþ ºi Industrie in 42 de entitãþi private ºi independente, neavând capacitatea administrativã unitarã, financiarã ºi fiscalã pentru a respecta ºi implementa legislaþia armonizatã, susþine ONRC.
În opinia ONRC, efectele adoptãrii acestui proiect de lege vor fi anularea progreselor înregistrate de ONRC în cei patru ani de funcþionare în subordinea Ministerului Justiþiei, dezorganizarea instituþiei ºi regresul semnificativ al prestãrii serviciului public de þinere a registrului comerþului, înlocuirea unui monopol de stat, normal pentru acest serviciu, cu un monopol privat. De asemenea, Ministerul Justiþiei este integratorul capitolului 5 de negocieri - Dreptul societãþilor comerciale, majoritatea prevederilor celor ºase directive fiind puse în practicã prin Registrul Comerþului, iar Ministerul Justiþiei îºi asumã rãspunderea pentru aplicarea conformã a acquis-ului comunitar.
ONRC precizeazã cã este instituþie publicã organizatã în subordinea Ministerului Justiþiei, patrimoniul ºi veniturile acesteia având natura fondurilor publice. În toate þãrile europene, serviciul public de þinere a registrului comerþului este prestat de o instituþie publicã, aflatã în majoritatea cazurilor în subordinea Ministerului Justiþiei sau a unui alt minister. Numai în Italia ºi Olanda registrul comerþului este þinut de Camerele de Comerþ, dar acestea sunt tot instituþii publice. Camerele de Comerþ ºi Industrie din România sunt organizaþii private, autonome ºi independente, având drept scop promovarea intereselor membrilor.
Comentarii articol (0)