1. Declararea și plata obligațiilor fiscale curente. Mai întâi, datornicii vor trebui să declare și să achite obligațiile fiscale ale căror termene de plată intervin începând cu data comunicării deciziei de eșalonare (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării). Valabilitatea eșalonării se va menține și dacă aceste obligații sunt declarate și/sau achitate până la data de 25 a lunii următoare scadenței prevăzute de lege.
2. Plata obligațiilor fiscale stabilite prin decizie a Fiscului. La fel ca la primul punct, datornicii vor trebui să achite obligațiile fiscale stabilite de Fisc prin decizie, ale căror termene de plată intervin începând cu data comunicării deciziei de eșalonare la plată (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării). Eșalonarea își va menține valabilitatea și dacă aceste obligații sunt achitate în cel mult 30 de zile de la termenul de plată prevăzut de lege.
3. Plata diferențelor ce rezultă după depunerea rectificativelor. Apoi, beneficiarii eșalonării vor trebui să achite diferențele de obligații fiscale, ce rezultă din declarațiile rectificative, în maximum 30 de zile de la data depunerii declarației (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
4. Plata integrală și la timp a ratelor din graficul de eșalonare. Mai precis, ordonanța dispune că trebuie să se respecte cuantumul și termenele de plată din graficul de eșalonare. Însă eșalonarea își va menține valabilitatea și dacă o rată e achitată până la următorul termen de plată din grafic.
5. Plata datoriilor neincluse în eșalonare. Concret, va trebui să se achite obligațiile fiscale care figurează ca nestinse la data comunicării deciziei de eșalonare la plată. Acest lucru se va face în maximum 180 de zile de la data comunicării acelei decizii (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
6. Plata datoriilor stabilite de alte entități decât Fiscul, dar care sunt recuperate de Fisc. Datornicii vor trebui să achite creanțele stabilite de alte organe decât cele fiscale, care sunt transmise spre recuperare organelor fiscale, și amenzile de orice fel, pentru care s-au comunicat somații după data comunicării deciziei de eșalonare. Plata se va face în maximum 180 de zile de la comunicarea somației (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
7. Plata obligațiilor fiscale stabilite de alte autorități și transferate Fiscului după stabilirea eșalonării. Concret, va trebui să se achite, în maximum 30 de zile de la data comunicării înștiințării de plată, obligațiile fiscale stabilite de alte autorități a căror administrare a fost transferată organului fiscal după emiterea unei decizii de eșalonare (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
8. Plata sumelor rămase după soluționarea deconturilor de TVA. Mai exact, este vorba de achitarea obligațiilor fiscale rămase nestinse după soluționarea deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opțiune de rambursare. Plata se va face în cel mult 30 de zile de la data comunicării înștiințării de plată (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
9. Plata obligațiilor fiscale stabilite prin acte suspendate conform Legii contenciosului administrativ. Datornicii vor trebui să achite, în cel mult 30 de zile de la data comunicării înștiințării de plată, obligațiile fiscale stabilite în acte administrativ-fiscale ce au fost suspendate în condițiile articolelor 14 și 15 din Legea 554/2004, pentru care suspendarea încetează după data comunicării deciziei de eșalonare (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
10. Plata sumelor pentru care s-a stabilit răspunderea. Adică răspunderea potrivit legislației insolvenței și/sau răspunderea solidară potrivit Codului de procedură fiscală. Plata se va face în cel mult 30 de zile de la data stabilirii răspunderii.
11. Plata obligațiilor fiscale datorate de cei care fuzionează. Penultima condiție prevăzută de ordonanță este să se achite, în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării înștiințării de plată, obligațiile fiscale datorate de debitorii care fuzionează și care nu beneficiază de eșalonare (cu excepția situațiilor în care se cere modificarea eșalonării).
12. Evitarea intrării în procedura falimentului sau în dizolvare este ultima condiție prevăzută de ordonanța de urgență amintită.
Dacă termenele de plată amintite mai sus vor interveni după data la care se va finaliza eșalonarea simplificată, datoriile fiscale vor trebui achitate în avans, până la momentul finalizării eșalonării.
Prin excepție, în anumite situații prevăzute la articolul 10 din OUG 181/2020, datornicii vor putea cere Fiscului menținerea unei eșalonări simplificate pentru care s-a pierdut valabilitatea. O asemenea solicitare se va putea face numai de două ori.
Important! Odată ce sumele prinse în mecanismul simplificat de eșalonare vor fi plătite integral (și dacă s-au respectat cele 12 condiții de menținere a valabilității), Fiscul va informa datornicul, prin decizie, despre finalizarea procedurii.
Dacă un datornic va pierde facilitatea, va urma executarea silită
La articolul 9 al ordonanței sunt explicate consecințele pierderii valabilității eșalonării simplificate, dacă vor fi încălcate condițiile despre care am scris mai sus.
În esență, valabilitatea se va pierde la data la care sunt încălcate una sau mai multe dintre cele 12 condiții. În acest sens, Fiscul va emite o decizie prin care se va constata pierderea valabilității eșalonării, care se va comunica datornicului.
Apoi urmează, evident, începerea executării silite sau, dacă aceasta deja începuse înainte de stabilirea eșalonării și a fost suspendată, continuarea procedurii pentru sumele rămase neplătite.
Odată cu pierderea facilității, datornicul va datora o penalitate de 5%, dobândă de 0,02% pe ziua de întârziere și chiar penalitatea de nedeclarare.
Citește și: Pentru eșalonarea simplificată a datoriilor din epidemie nu-i nevoie de garanții, dar se va plăti o dobândă.