Conform Legii 111/2022, sunt considerați angajatori care pot acorda aceste tichete aceeași care sunt prevăzuți și de Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare:
- instituțiile publice centrale și locale;
- operatorii economici deținuți integral sau majoritar de stat;
- regiile autonome, societățile și companiile naționale, societățile, indiferent de forma de organizare și de proprietate;
- instituțiile financiare și de credit;
- organizațiile cooperatiste, societățile agricole și alte forme de asociere agricolă cu personalitate juridică;
- organizațiile non-profit și orice altă entitate care are statutul legal de persoană juridică constituită potrivit legislației române.
De asemenea, aceste tichete vor fi acordate doar dacă vor exista fonduri la bugetul de stat sau local în cazul angajatorilor din sectorul bugetar sau în limita sumelor prevăzute pentru această destinație în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat, în cazul celorlați angajatori. Atunci când stabilesc limita sumelor prevăzute pentru acest beneficiu în bugetele proprii, angajatorii vor trebui să ia în calcul valoarea nominală a tichetului de activități casnice, numărul de angajați care vor primi aceste tichete și numărul de tichete care vor fi acordate lunar sau anual angajaților, potrivit normelor de aplicare ale legii.
Cât de des vor fi date salariaților și numărul acestor tichete casnice va fi obiectul unei negocieri între angajator și organizația sindicală sau reprezentanții salariaților.
Cum vor fi cumpărate aceste tichete de către angajatorii
Tichetele vor fi achiziționate de la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de muncă (ANOFM) de către angajatori, pentru fiecare tichet urmând să plătească 15 lei și nimic mai mult. Aceste tichete vor trebui să aibă numele salariaților înscrise pe ele și vor fi supuse impozitării pe venit, ce trebuie reținut și virat de către angajator, dar fără a fi supuse plății contribuțiilor sociale obligatorii. De asemenea, angajatorii nu trebuie să achite contribuția asiguratorie de muncă pentru aceste tichete.
După cum reiese din normele de aplicare ale Legii prestatorului casnic, după stabilirea unui buget pentru acest tip de beneficiu, angajatorii vor trebui să încheie un contract cu ANOFM, ce va cuprinde cel puțin următoarele elemente:
- necesarul total anual și eșalonarea lunară a tichetelor de activități casnice, după caz;
- datele și informațiile referitoare la salariați, pentru emiterea tichetelor nominale;
- precum și o cerere, a cărei formă se regăsește în normele de aplicare la anexa nr. 6.
Pentru primirea în mod gratuit a acestor tichete suplimentare, angajatorii care vor îndeplini această condiție vor trebui să depună o cerere, care se regăsește la anexa nr. 7 a normelor de aplicare, la agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază își are sediul/sediul social/punctul de lucru. Cererea va putea fi depusă fizic la sediul agenției, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin servicii de curierat sau prin poșta electronică.
Cele 50 de tichete primite de angajator vor putea fi acordate oricărui salariat sub formă de primă sau bonus, fiind necesare datele de identificare ale acestuia.
Cum va arăta acest beneficiu pentru salariați
Salariatul va putea, după ce le primește și în termen de 12 luni de la data cumpărării lor de către angajator, să le folosească pentru a plăti munca necalificată prestată de altcineva pentru el.
Fie că este vorba de gătit, activități de curățenie sau igienizare a locuinței sau grădinii, servicii de croitorie sau de îngrijire corporală, fie ca este vorba de hrănirea sau supravegherea copilului sau unei alte persoane avute în grijă, salariatul va putea să folosească tichetele primite pentru a plăti aceste activități care i-au fost prestate. În sensul Legii 111, prin utilizarea acestor tichete salariatul devine beneficiar casnic, iar persoana care prestează activități de muncă necalificată în beneficiul lui și care este plătit cu aceste tichete de activități casnice este prestatorul casnic.
Important de reținut este că Legea 111/2022 va intra în vigoare din 1 ianuarie 2024 și, astfel, abia de atunci vor putea fi acordate aceste tichete salariaților.