ACCES PREMIUM
De ce premium?
Actele constitutive ale firmelor vor putea fi încheiate direct electronic, folosind modelele oficiale ale autorităților
Una dintre schimbările importante care se vor introduce curând în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este că actele constitutive ale societăților vor putea fi încheiate și electronic, acestea fiind semnate electronic de fondatori sau de reprezentanții lor. În acest sens, Ministerul Justiției urmează să emită un ordin cu formularele-tip de acte constitutive care vor fi disponibile pentru încheiere electronică.
Articolul continuă mai jos
__________
ACTUALIZARE (25.11.2022): Modelul oficial al actului constitutiv în format electronic a fost stabilit prin Ordinul Ministerului Justiției 5.307/2022.
__________
Introducerea posibilității de a încheia electronic actele constitutive ale societăților este prevăzută de noua Lege a ONRC (
nr. 265/2022), care se va aplica din
26 noiembrie 2022. Actul prevede că, în procedura de constituire online a societăților,
„încheierea actului constitutiv și înregistrarea în registrul comerțului se derulează integral prin mijloace electronice.”În momentul de față, ideea de act constitutiv electronic nu există în actuala Lege a ONRC (
nr. 26/1990) sau în normele sale procedurale (
Ordinul Ministerului Justiției nr. 2.594/2008). Deși este prevăzut că ONRC poate pune la dispoziție online modele de acte constitutive, acest tip de document poate fi încheiat acum numai în formă tipărită.
Viitoarele modele de acte constitutive urmează să fie
stabibilite prin ordin al Ministerului Justiției și apoi să fie puse la dispoziție atât pe site-ul ONRC, cât și în portalul său de servicii online.
„ONRC pune la dispoziția solicitanților pe pagina sa de internet și pe portalul de servicii online, pentru formele de societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990 (...), formulare-tip de acte constitutive ce se utilizează în procedura de constituire online. (...) Formularul-tip al actului constitutiv se aprobă prin ordin al ministrului justiției, la propunerea ONRC”, scrie în noua Lege a Registrului Comerțului. Ordinul respectiv va trebui emis în 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, adică până pe
25 ianuarie 2023.
Dacă se va opta pentru încheierea electronică a actului constitutiv, formularul-tip pus la dispoziție de ONRC va fi
semnat electronic, cu semnătură electronică calificată, de către toți fondatorii societății sau de către reprezentanții lor convenționali.
„Cererea de înregistrare se semnează olograf sau cu semnătură electronică calificată. Actul constitutiv, inclusiv formularul-tip de act constitutiv, se semnează olograf sau cu semnătură electronică calificată de către toți fondatorii sau de către reprezentanții convenționali ai acestora”, este subliniat în Legea 265/2022.
Pe deasupra, se mai prevede că semnătura electronică poate fi folosită inclusiv dacă înscrisurile pentru susținerea cererilor de înregistrare sunt
întocmite de notari sau avocați:
„În cazul în care înscrisurile care se depun în susținerea cererilor de înregistrare, inclusiv actul constitutiv, sunt întocmite de către notari publici sau avocați, aceștia pot transmite oficiilor registrului comerțului prin mijloace electronice, la solicitarea profesionistului, cererile de înregistrare și înscrisurile care le însoțesc, cu semnătură electronică calificată, aceștia atestând identitatea solicitantului înregistrării.”
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.