ACCES PREMIUM
De ce premium?
Lucia Tozaru, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Chiar și PFA-urile, II-urile și IF-urile cu salariați trebuie să revină la fișele de post și regulamentele interne
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
OUG 37/2021, prin care Guvernul a decis eliminarea regulamentului intern și a fișei de post pentru microîntreprinderi, urmează să abrogată din 6 octombrie. Asta înseamnă că angajatorii cu mai puțin de nouă salariați vor trebui să refacă sau să întocmească aceste documente, iar în această categorie intră și persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF).
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Analizăm, pe rând, situațiile în care s-ar afla acești angajatori și procedurile pe care trebuie să le urmeze:
(1) PFA-urile, II-urile și IF-urile care au decis, pe baza prevederilor de la acea dată a OUG 37, să renunțe la aceste documente de muncă vor trebui acum să înceapă demersurile pentru a le avea din nou.
Mai exact, cei care au inclus o scurtă descriere/caracterizare a activității de muncă, așa cum permitea forma actualizată în iulie 2021 a contractului de muncă, vor trebui să elaboreze un act adițional la contractele de muncă ale salariaților pentru a include atribuțiile postului pe larg. În plus, fișa postului va trebui semnată de salariați.
După cum sublinia Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, într-un articol scris recent, fișele de post redevin obligatorii din 6 octombrie. Asta înseamnă că ele trebuie scrise și oferite spre semnare salariaților în zilele imediat următoare.
Citește și: Model contract de muncă: ce trebuie să știi despre fiecare dintre prevederile pe care trebuie să le cuprindă
Pe de altă parte, dacă acești angajatori au avut un regulament intern înainte de luna mai din 2021 și au renunțat la el între timp, vor putea să folosească același document, eventual cu corecturile necesare, pe care să îl aducă la cunoștința salariaților.
Reamintim că deși mențiunile din cadrul regulamentului intern pot face obiectiv unei consultări, acest document este un act juridic unilateral, ce reprezintă voința angajatorului. Spre deosebire de contractele de muncă, colective sau individuale, regulamentul intern nu face obiectul unei negocieri.
Spre deosebire de fișele de post ce trebuie elaborate prioritar, pentru revenirea la regulamentul intern PFA-urile, II-urile și IF-urile vor avea la dispoziție până pe 5 decembrie, după cum aprecia Dan Năstase.
(2) În ipoteza în care PFA-urile, II-urile și IF-urile s-au înființat după începutul lunii mai 2021 și nu au avut deloc fișe de post și regulament intern, acestea vor trebui să le elaboreze.
După cum menționam anterior, prioritare ar trebui să fie fișele postului pentru salariații actuali, deoarece ele redevin obligatorii din 6 octombrie.
Util: Cum să construiești fișa postului astfel încât să poți recupera de la salariat pierderile apărute în timpul serviciului?
În privința regulamentului intern, vor avea timp până în 5 decembrie. Recomandarea specialiștilor este ca acest regulament să fie conțină informații cât mai specifice despre tipurile de abaterile pentru care se pot aplica sancțiuni disciplinare, să prevadă procedura pentru concedierea pentru necorespundere profesională, precum și procedura de suspendare a contractului pe motiv de absențe nemotivate sau alte zile libere la care au dreptul salariații. Mai multe informații despre ce ar trebui să conțină un regulament intern puteți găsi în acest articol.
Nu trebuie uitat faptul că un regulament intern produce efecte juridice din momentul în care este adus la cunoștința salariaților. În lipsa unei luări valide la cunoștință de către salariați toate sancțiunile aplicate în baza prevederilor din regulament devin nule.
(3) PFA-urile, II-urile și IF-urile care vor avea angajați după 6 octombrie vor trebui să ofere, din start, salariaților lor un contract individual de muncă la care să fie atașată fișa postului.
Legat de regulamentul intern, PFA-urile, II-urile și IF-urile vor avea obligația de a avea un acest document în termen de 60 de zile de la dobândirea personalității juridice, după cum este prevăzut în Codul muncii, la art. 246, alin. (2), și nu de când devin angajator, sublinia Dan Năstase.
(4) Ca ultim exemplu, luăm în considerare și angajatorii din categoriile amintite care nu au renunțat deloc la regulamentul intern și/sau la fișele de post în ultimul an și patru luni. Aceștia nu vor avea de făcut niciun fel de schimbări.
(1) PFA-urile, II-urile și IF-urile care au decis, pe baza prevederilor de la acea dată a OUG 37, să renunțe la aceste documente de muncă vor trebui acum să înceapă demersurile pentru a le avea din nou.
Mai exact, cei care au inclus o scurtă descriere/caracterizare a activității de muncă, așa cum permitea forma actualizată în iulie 2021 a contractului de muncă, vor trebui să elaboreze un act adițional la contractele de muncă ale salariaților pentru a include atribuțiile postului pe larg. În plus, fișa postului va trebui semnată de salariați.
După cum sublinia Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, într-un articol scris recent, fișele de post redevin obligatorii din 6 octombrie. Asta înseamnă că ele trebuie scrise și oferite spre semnare salariaților în zilele imediat următoare.
Citește și: Model contract de muncă: ce trebuie să știi despre fiecare dintre prevederile pe care trebuie să le cuprindă
Pe de altă parte, dacă acești angajatori au avut un regulament intern înainte de luna mai din 2021 și au renunțat la el între timp, vor putea să folosească același document, eventual cu corecturile necesare, pe care să îl aducă la cunoștința salariaților.
Reamintim că deși mențiunile din cadrul regulamentului intern pot face obiectiv unei consultări, acest document este un act juridic unilateral, ce reprezintă voința angajatorului. Spre deosebire de contractele de muncă, colective sau individuale, regulamentul intern nu face obiectul unei negocieri.
Spre deosebire de fișele de post ce trebuie elaborate prioritar, pentru revenirea la regulamentul intern PFA-urile, II-urile și IF-urile vor avea la dispoziție până pe 5 decembrie, după cum aprecia Dan Năstase.
(2) În ipoteza în care PFA-urile, II-urile și IF-urile s-au înființat după începutul lunii mai 2021 și nu au avut deloc fișe de post și regulament intern, acestea vor trebui să le elaboreze.
După cum menționam anterior, prioritare ar trebui să fie fișele postului pentru salariații actuali, deoarece ele redevin obligatorii din 6 octombrie.
Util: Cum să construiești fișa postului astfel încât să poți recupera de la salariat pierderile apărute în timpul serviciului?
În privința regulamentului intern, vor avea timp până în 5 decembrie. Recomandarea specialiștilor este ca acest regulament să fie conțină informații cât mai specifice despre tipurile de abaterile pentru care se pot aplica sancțiuni disciplinare, să prevadă procedura pentru concedierea pentru necorespundere profesională, precum și procedura de suspendare a contractului pe motiv de absențe nemotivate sau alte zile libere la care au dreptul salariații. Mai multe informații despre ce ar trebui să conțină un regulament intern puteți găsi în acest articol.
Nu trebuie uitat faptul că un regulament intern produce efecte juridice din momentul în care este adus la cunoștința salariaților. În lipsa unei luări valide la cunoștință de către salariați toate sancțiunile aplicate în baza prevederilor din regulament devin nule.
(3) PFA-urile, II-urile și IF-urile care vor avea angajați după 6 octombrie vor trebui să ofere, din start, salariaților lor un contract individual de muncă la care să fie atașată fișa postului.
Legat de regulamentul intern, PFA-urile, II-urile și IF-urile vor avea obligația de a avea un acest document în termen de 60 de zile de la dobândirea personalității juridice, după cum este prevăzut în Codul muncii, la art. 246, alin. (2), și nu de când devin angajator, sublinia Dan Năstase.
(4) Ca ultim exemplu, luăm în considerare și angajatorii din categoriile amintite care nu au renunțat deloc la regulamentul intern și/sau la fișele de post în ultimul an și patru luni. Aceștia nu vor avea de făcut niciun fel de schimbări.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
