1. Consolidarea fiscală, din perspectiva impozitului pe profit și a TVA
Legislația fiscală permite consolidarea, în anumite condiții, a rezultatelor obținute de mai multe entități din România, membre ale aceluiași grup, atât din perspectiva impozitului pe profit cât și din perspectiva TVA.
Mai precis, din punct de vedere al impozitului pe profit, consolidarea fiscală presupune calculul impozitului pe profit la nivel individual, de fiecare membru, însumarea calculelor individuale și calculul impozitului pe profit la nivelul grupului. Așadar, prin consolidare, eventualele pierderi fiscale obținute de un participant la consolidare ar putea fi compensate cu profiturile obținute de alt participant, existând așadar posibilitatea de reducere a impozitului pe profit datorat, cumulat, pentru toți participanții la consolidare. Declarația de impozit pe profit și plata impozitului pe profit rezultat se efectuează de către responsabilului grupului, simplificându-se așadar obligațiile declarative.
Similar, din perspectiva TVA, prin crearea unui grup fiscal unic, participanții își vor determina poziția de TVA individual, însumând ulterior, la nivelul reprezentantului grupului fiscal, pozițiile de TVA ale membrilor. Așadar, eventualele poziții de TVA de plată ale membrilor s-ar putea compensa cu TVA de rambursat ale altor membrii. Deconturile de TVA individuale și cel consolidat sunt depuse de reprezentant, acesta fiind și persoana care plătește/solicită rambursarea conform decontului de TVA consolidat.
Implementarea consolidării atât din punct de vedere al impozitului pe profit, cât și din punct de vedere al TVA este condiționată de îndeplinirea unor condiții specific prevăzute de lege și este recomandat să existe o analiză preliminară de oportunitate, luând în considerare toate implicațiile fiscale aferente.
2. Bonificații pentru creșterea capitalurilor proprii
Pentru a stimula asigurarea de resurse financiare suplimentare, începând cu anul 2020, legislația fiscală prevede acordarea unei reduceri anuale de impozit pe profit de 2% pentru menținerea capitalurilor proprii pozitive și cel puțin egale cu jumătate din capitalul social.
De asemenea, pentru o creștere anuală a capitalurilor proprii, se pot acorda reduceri între 5% - 10%, în funcție de nivelul de creștere anuală (între 5% - 25%), precum și reduceri de 3%, începând cu anul 2022, pentru creșteri peste nivelul menționat.
Este important ca aceste bonificații să fie avute în vedere la calculul impozitului pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, deoarece pot conduce la diminuarea sarcinii fiscale și, așadar, să influențeze pozitiv poziția de cash-flow.
3. Procedura simplificată de eșalonare la plată
Pe lângă procedura clasică de eșalonare (pe o perioadă de maximum cinci ani) prevăzută de legislația fiscală, se mai prevede o procedură simplificată de eșalonare, ca o alternativă la procedura clasică de eșalonare.
Așadar, contribuabilii pot obține eșalonarea obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, pe o perioadă maximă de 12 luni, în cazul în care sunt îndeplinite câteva condiții, printre care: să nu existe obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni, să aibă depuse toate declarațiile fiscale, să nu fie în faliment.
Pentru obținerea eșalonării la plată în formă simplificată, contribuabilii nu trebuie să prezinte garanții, procedura de aprobare fiind relativ rapidă și simplă, transformând, așadar, acest instrument într-unul extrem de util în vederea planificării și managementului lichidităților la nivelul societăților.
4. Scutirea de impozit a profitului reinvestit
În conformitate cu prevederile legale, societățile care utilizează profitul sau o parte din el în achiziția, producția, leasing de echipamente tehnologice, calculatoare, echipamente periferice, programe informatice, licențe etc. pot beneficia de o scutire de impozit aferentă profitului respectiv.
Așadar, acei contribuabili care plănuiesc investiții de acest gen ar trebui să aibă în vedere această scutire de impozit prevăzută de legislație, putând obține o diminuare/scutire a impozitului pe profit datorat.
Ca de obicei, înainte de aplicarea acestei facilități, este recomandabilă o analiză detaliată cu privire la îndeplinirea condițiilor de aplicare, precum și pentru luarea în considerare a tuturor implicațiilor contabile/fiscale aferente.
5. Recuperarea TVA pentru creanțe neîncasate
Reglementările fiscale legate de recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate au fost modificate, în ultimii ani, în favoarea contribuabililor afectați de problemele financiare ale clienților lor.
Conform prevederilor legale în vigoare până la data de 31 decembrie 2018, ajustarea bazei impozabile aferente creanțelor neîncasate era permisă după finalizarea procedurilor de faliment pentru clienții datornici sau ca urmare a aplicării unui plan de reorganizare admis și confirmat printr-o sentință judecătorească, care prevede modificarea sau ștergerea creanțelor în cauză.
Ulterior, începând cu ianuarie 2019, ajustarea bazei de impozitare a TVA aferentă creanțelor neîncasate este permisă de la data intrării în procedura de faliment a clientului, iar, începând cu 1 ianuarie 2021, a fost simplificată și procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise către persoane fizice și neîncasate timp de un an.
Așadar, societățile ar trebui să aibă în vedere cazurile în care ar fi îndreptățite să ajusteze baza impozabilă a TVA, în favoarea lor, pentru creanțele neîncasate, măsură care ar putea să aibă un impact benefic asupra poziției de cash-flow.