Anul 2022 a adus modificări importante pe piața muncii din România din perspectiva legislației prin transpunerea a trei directive europene, dar și o serie de inițiative legislative naționale. În acest articol de retrospectivă, punctăm cele mai importante zece noutăți care au apărut în zona relațiilor de muncă.
1. Un nou model-cadru al contractului individual de muncă (CIM) a apărut datorită modificărilor aduse Codului muncii de Legea 283/2022. Printre noutățile față de variantă anterioară se numără și precizarea expresă a faptului că
fișa postului este o anexă a CIM, introducerea criteriilor de evaluare profesională, metoda de plată a salariului, dar și o formulare mai clară privind riscurile specifice postului.
2. Drepturi suplimentare pentru salariați au fost introduse tot
cu ocazia oficializării Legii 283. Mai exact, angajații au dreptul de a fi alături de familie în cazul apariției unor situații neprevăzute (
absența pentru urgențele familiale), de a cere concediu pentru a îngriji o persoană apropiată care suferă de o boală gravă (totuși,
concediul de îngrijitor nu poate fi luat încă), dreptul de a primi mai multe informații, printre care și
cele legate de beneficiile extrasalariale, înainte de a lua o decizie
privind angajarea sau schimbarea postului, de a nu fi supuși unei
noi perioade de probă, de a trece pe un post vacant mai favorabil sau de a avea programe de muncă individualizate. În plus, anul acesta au apărut și noi tipuri de concedii medicale. Este vorba de
concediul medical pentru îngrijirea pacientului bolnav de cancer, precum și o formă specială de concediu medical pentru
supravegherea și îngrijirea copilului în vârstă de până la 18 ani aflat în carantină sau izolare.
3. Au apărut noi interdicții de concediere a salariaților. Astfel,
angajatorilor le este interzis să concedieze, pe lângă prevederile deja prezente în Codului muncii, salariații care și-au exercitat dreptul de a solicita mutarea pe un post mai bun, pe perioada concediului de îngrijitor sau în zilele de absență pentru urgențele familiale.
4. Noi amenzi ce pot fi aplicate angajatorilor.
Amenzi între 4.000 și 8.000 lei pot primi angajatorii care nu acordă concediul de îngrijitor, chiar dacă salariatul o cere (din momentul în care va putea fi cerut efectiv), pentru neacordarea concediului paternal, pentru orice fel de discriminare, dar și pentru concedierile din motive ce țin de exercitarea anumitor drepturi.
5. Deși a fost introdusă
interdicția ca salariatul să aibă CIM-uri cu programe de lucru suprapuse, Inspecția Muncii
nu poate verifica dacă salariații respectă această nouă regulă sau nu. Pe de altă parte, aceeași instituție a explicat că, în cazul în care găsește
un salariat cu mai multe contracte de muncă la același angajator, atunci poate aplica firmei sancțiuni, însă doar de la al doilea control.
6. Schimbările apărute în acest an duc și la
obligația angajatorului de a deține mai multe documente pentru fiecare salariat. Mai exact, este vorba, pe lângă documentele care trebuie să se afle deja la dosar, despre motivarea privind refuzul mutării pe
un post vacant cu condiții mai favorabile și/sau a trecerii la
un program de muncă individualizat, documentele
privind concediul de îngrijitor, precum și evidența separată pentru
noile concedii medicale introduse în acest an.
7. Eliminate pentru aproape un an și jumătate,
fișa postului și regulamentele interne au redevenit obligatorii pentru firmele cu mai puțin de nouă salariați. OUG 37/2021, act normativ prin care s-a decis renunțarea la aceste documente, a fost abrogată de Parlament prin Legea 275/2022, iar din
6 octombrie fișele de post pentru microangajatori au redevenit obligatorii, iar din
5 decembrie regulamentele interne.
8. Avem o nouă lege a dialogului social. Printre
cele mai importante prevederi ale Legii 367/2022 față de Legea 62/2011 (vechea lege) se numără
reglementarea mai precisă a reprezentantului salariaților, organizarea mai facilă a salariaților
pentru exercitarea drepturilor lor, obligativitatea
negocierii colective pentru mai multe companii, precum și reintroducerea în viitorul apropiat a
contractului colectiv de muncă la nivel național.
9. Noi obligații pentru angajatori prin prisma Legii privind protecția avertizorilor de integritate. Rolul acestei legi, ce reprezintă o transpunere (cu ceva întârziere) a unei directive europene, este de a înlesni raportările avertizorilor cu privire la încălcarea legislației în cadrul entităților private, dar și încălcările din cadrul autorităților și instituțiilor publice sau altor persoane juridice de drept public. Obligațiile ce trebuie respectate, prin prisma acestei noi legi,
încep din 22 decembrie pentru companiile private cu mai mulți de 250 de angajați, pentru autorități și instituții publice, alte persoane juridice de drept public, precum și pentru persoanele juridice de drept privat - adică inclusiv ONG-uri.
10. Normele Legii 319/2006 a securității și sănătății în muncă au fost modificate în martie, fiind introdusă posibilitatea ca fișele de instruire
să fie semnate și electronic, aduse obligații noi pentru angajatori în cazul
accidentelor de muncă produse în afara țării și modificări legate de
cercetarea și declararea bolilor profesionale.