- Entitățile care pot primi direct plata includ creșele, unitățile de educație timpurie antepreșcolară și bonele autorizate conform Legii 167/2014, excluzând bonele neautorizate.
- Valoarea maximă a tichetelor de creșă este de 710 lei lunar pentru fiecare copil, sumă care nu este supusă contribuțiilor sociale, dar se impozitează cu 10%.
Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2018 a fost înregistrată la Parlament în februarie 2023 și prevedea inițial posibilitatea ca angajatorii să acorde salariaţilor contravaloarea în lei a tichetelor de creșă, ca excepție de la regula acordării doar pe cardurile electronice de bilete de valoare. La primul vot, cel de la Senat, s-a propus însă o altă variantă: în loc să se acorde banii direct angajaților, angajatorii să dea banii creșelor sau bonelor autorizate. Din mai 2023 însă, proiectul a stagnat în Parlament, până când, miercurea aceasta, a primit votul final, al Camerei Deputaților, cu unele amendamente față de forma votată la Senat.
„În situația în care tichetele de creșă nu pot fi emise pe suport electronic, contravaloarea acestora este achitată în mod direct de către angajator creşei sau entităţii asimilate acesteia în care angajatul are copilul înscris”, prevede propunerea care merge acum la promulgare.
Biletele de valoare, printre care și tichetele de creșă, se emit exclusiv în format electronic de câțiva ani, când s-a decis renunțarea la tichetele pe suport material. Proiectul adoptat miercuri prevede însă o alternativă la emiterea acestor tichete de creșă pe suport electronic, dar cu condiția ca angajatorii să fie cei care dau banii creșelor sau entităților asimilate.
Ce înseamnă, totuși, aceste entități asimilate: „Prin entităţi asimilate se înţelege alte unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, publice sau private, organizate în condiţiile legii, precum şi persoanele care exercită profesia de bonă în condiţiile Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă”, conform normelor de aplicare ale Legii biletelor de valoare. Ca atare, este evident că banii nu vor putea fi acordați bonelor care desfășoară activitatea neautorizat, adică în afara condițiilor prevăzute de Legea 167/2014 (am scris mai multe despre reglementarea privind activitatea bonelor, aici).
Tichetele de creșă sunt doar una dintre formele prin care angajatorul își poate sprijini financiar angajații-părinți, care nu sunt în concediu de creștere și-și duc copiii la creșă ori îi lasă în grija unor bone care lucrează conform Legii 167/2014. Tichetele se acordă lunar, în baza unei documentații stabilite prin lege și detaliate la nivel de angajator, și nu sunt supuse contribuțiilor sociale obligatorii, dar sunt supuse impozitului de 10%. Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor de creşă nu poate depăşi suma de 710 lei pentru o lună, pentru fiecare copil aflat la creşă, cea mai recentă actualizare a sumei fiind făcută chiar toamna asta. Valoarea se indexează periodic, conform legii.
Legea stabilește că pentru acordarea biletelor de valoare, angajatorii semnează convenții cu emitenții de astfel de bilete. Deși tichetele de creșă au fost reglementate de ani de zile, până nu demult nu exista niciun emitent de tichete de creșă pe piață. Asta nu mai e valabil în prezent însă, iar lista emitenților de bilete de valoare poate fi consultată aici, fiind periodic actualizată.
La acest moment, cu proiectul în față, este evident că va fi necesară și modificarea normelor de aplicare ale Legii 165/2018 privind biletele de valoare, întrucât va trebui detaliată modalitatea concretă în care angajatorii dau banii către creșe sau entități asimilate, inclusiv bonele autorizate.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Aceasta trebuie promulgată de președintele statului și, ulterior, legea să fie publicată în Monitorul Oficial.
avocatnet.ro