1. Impozitul minim în cazul firmelor cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro
Plătitorii de impozit pe profit care au o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro în anul precedent vor datora la stat un impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) în cotă de 1%, dacă în mod normal ar datora un impozit mai mic decât acest prag minim. Se prevede în mod expres că de plata impozitului minim sunt exceptate companiile care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare sau transport de energie electrică și gaze naturale.
„Contribuabilii (...) care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro și care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit (...), sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro a cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile”, scrie în actul normativ.
Astfel, avem o formulă de calcul a IMCA și reguli speciale pentru situația în care se înregistrează pierdere fiscală, pentru situația în care contribuabilul folosește sistemul cu plăți anticipate de impozit pe profit și pentru situația grupurilor de impozit pe profit.
Formula de calcul este: IMCA = 1% x (venituri totale - venituri scăzute - valoarea imobilizărilor în curs de execuție - amortizarea contabilă).
Mai multe despre efectele apariției IMCA puteți afla din următoarele articole:
- Firmele care au o marjă de profit sub 6-7% vor datora IMCA;
- IMCA va crește rata efectivă de impozitare la 20-30%;
- Ce provocări va aduce firmelor apariția IMCA;
- IMCA e compatibil cu impozitul minim dorit de UE, dar calculele se vor complica mult pentru marile firme;
- IMCA: Dacă fac optimizări pentru a plăti impozitul minim, deși anterior plăteau un impozit pe profit mai mare, firmele vor risca să atragă atenția Fiscului;
- Introducerea IMCA va genera un val de litigii în instanțe.
2. Impozitul suplimentar în cazul anumitor firme de petrol și gaze naturale
Al doilea regim special este reprezentat de un impozit suplimentar pentru firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, în cotă de 0,5%. Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (denumit ICAS) vizează, mai precis, companiile care în anul precedent au înregistrat o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, dar numai dacă sunt incluse pe lista pe care o să o dea Ministerul Finanțelor printr-un ordin ce trebuie emis în următoarele 60 de zile.
„Prin excepție [de la prevederile privind IMCA], persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului finanțelor (...), care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri (...). Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro a cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile”, scrie în noua lege.
Impozitul suplimentar are următoarea formulă: ICAS = 0,5% x (venituri totale - venituri scăzute - valoarea imobilizărilor în curs de execuție - amortizarea contabilă).
Impozitul suplimentar se va calcula, declara şi plăti trimestrial numai în perioada 2024 - 2025, după cum urmează:
- pentru trimestrele I-III, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata;
- pentru trimestrul IV, până la data declarației anuale de impozit pe profit.
La determinarea rezultatului fiscal, impozitul suplimentar va fi o cheltuială nedeductibilă. „Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”, scrie în document.
__________
ACTUALIZARE (29.12.2023): Ministerul Finanțelor a stabilit firmele vizate de ICAS prin Ordinul 5.433/2023.
ACTUALIZARE (10.01.2024): Ministerul Finanțelor a stabilit ce active sunt luate în calcul pentru valoarea imobilizărilor și amortizarea contabilă, atât la IMCA, cât și la ICAS, prin Ordinul 10/2024.
__________
3. Impozitul pe cifra de afaceri pentru bănci
Acest impozit pe cifra de afaceri va viza strict instituțiile de credit - adică persoanele juridice române și sucursalele din România ale persoanelor juridice străine. Practic, impozitul acesta va fi datorat în plus față de impozitul pe profit. Cota de impozit este stabilită diferențiat, după cum urmează:
- impozitul pe cifra de afaceri are o cotă de 2% în perioada 2024 - 2025;
- impozitul pe cifra de afaceri are o cotă de 1% începând din 2026.
- pentru trimestrele I-III, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata;
- pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie a anului următor.