Printre alte măsuri ce vizează salariile și sumele pe care angajații le primesc pe lângă salarii de la angajatorii lor, proiectul de lege privind unele măsuri fiscal bugetare „pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung”, pus pe 19 septembrie în dezbatere la Finanțe în mod oficial, vizează și taxarea cu CASS (10%) a tichetelor de masă și voucherelor de vacanță acordate de angajatori lucrătorilor. Cu alte cuvinte, Guvernul nu a renunțat la ideea pe care o regăseam în proiectul consultat în urmă cu o lună, aceea de a impune suplimentar aceste tichete, care acum nu sunt supuse cotei de 10% la sănătate, ci doar impozitului.
Totodată, cota de 10% se va aplica și la „echivalentul în lei al tichetelor de masă în aceleași limite și condiții, precum și cu aceleași destinații ca cele prevăzute de lege pentru acestea, acordat angajaților care nu beneficiază de astfel de bilete de valoare”.
Valoarea maximă unui tichet de masă este, de la 1 august, situată la valoarea de 35 de lei, urmând să crească, de la 1 ianuarie, la 40 de lei. În ceea ce privește voucherele de vacanță pe care privații le pot acorda, legea prevede că angajatorii pot acorda vouchere în limita de şase salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, în decursul unui an fiscal - ceea ce înseamnă în 2023 un maxim de 18.000 de lei. Și unele, și altele se pot acorda la acest moment doar pe suport electronic, prin intermediarii autorizați de pe piață. Cât privește taxarea acestora, sunt supuse momentan doar impozitului, dar nu și contribuțiilor sociale.
Chiar dacă legea tot ridică plafonul maxim al tichetului, trebuie reamintit că angajatorii nu sunt obligați să acorde tichete de valoare nominală la maximul admis de lege - ca atare, un angajator poate acorda acum și tichete de 20 de lei valoare nominală. Taxarea acestor tichete va atârna cel mai greu în spinarea angajaților care sunt plătiți aproape de minimul pe economie și care primesc tichete ce fac din salariul lor un venit ceva mai mare.
„Majorarea la 35 de lei a plafonului maxim pentru tichete este una pur teoretică, în timp ce plata celor 10% ca impozit este o certitudine. Ca să majorezi valoarea tichetului de la 30 la 35 de lei, în mod normal trebuie să existe o negociere, fie colectivă, fie individuală sau, dacă am lua în calcul că ele sunt prevăzute doar în regulamentul intern, atunci, cel puțin, o consultare colectivă. Greu de apreciat în acest moment cât și mai ales dacă angajatorii vor fi dispuși sau vor avea, real vorbind, posibilitatea de a compensa măcar cei 10% pentru tichetele deja negociate, stabilite și aflate în plată (executare), iar în cazul în care acest lucru nu se întâmplă, vorbim direct și concret de o diminuare a veniturilor nete cu cei 10% la valoarea tichetelor actuale.
Nu mai luăm în discuție că sunt și astăzi tichete sub nivelul maxim, asta pentru că fie nu s-a putut negocia, fie nu au existat resurse, deci impactul negativ îl vor resimți foarte repede cei cu venituri în jurul valorii minime. Să zicem că se acordă tichete la valoarea maximă („cazurile fericite”); negociere colectivă rapidă nu este posibilă, asta pentru că un contract colectiv se încheie pentru cel puțin un an sau poate fi chiar pe doi ani, iar renegocierea lui este posibilă în măsura în care ambele părți convin astfel, pentru că nu prea există „pârghii” pentru a forța o renegociere, iar în această situație salariații vor suporta, din net până la urmă, cei 3 lei pentru fiecare tichet.
Asta înseamnă, în medie, un net diminuat cu aproximativ 60 lei încă din momentul zero, chiar dacă am lua în calcul o disponibilitate de negociere după adoptarea modificării regimului fiscal. Prin urmare, cel puțin o perioadă scurtă de timp, netul celor care și-au negociat și au stabilit acordarea tichetelor de masă, oricare ar fi valoarea lor, va fi diminuat.
Identic și în cazul voucherelor de vacanță, raportat la alte sume, evident, acolo unde sunt negociate. În aceste condiții sunt două variante posibile, una fiind cea în care salariatul pierde cei aprox 60 de lei din net și una în care angajatorul este dispus (și poate) să accepte o renegociere și să acopere cel puțin cei 10%, statul fiind astfel câștigător în ambele situații”, a declarat Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă.
Vestea că acestor tichete li se va aplica o impunere de 10% îi pune în categoria celor care au de pierdut atât pe angajați, cât și pe angajatori, singurul care are de câștigat de aici fiind statul. Contextul nu ar trebui să ducă însă la retragerea unilaterală a acestui beneficiu, așa cum s-a punctat în acest material.
Atenție! Proiectul de lege NU este momentan în vigoare. Acesta trebuie adoptat în Parlament, promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.