__________
ACTUALIZARE (10.12.2024): Guvernul a amânat amenzile pentru neraportarea transporturilor internaționale până la 31 martie 2025, dar numai pentru companiile cu AEO - detalii, aici. Iar amenzile pentru netransmiterea coordonatelor vehiculelor prin GPS sunt amânate pentru 1 aprilie 2025.
__________
Extinderea transporturilor rutiere vizate de obligația de raportare în sistemul e-Transport este o măsură prinsă în OUG 115/2023 (art. LXXIV, art. LXXV) și se aplică, cel puțin teoretic, din 15 decembrie 2023 (de precizat că recent au venit și unele optimizări ale măsurilor prin OUG 43/2024). În esență, prevederile Ordonanței e-Transport (OUG 41/2022) sunt nuanțate în așa fel încât să reiasă că raportarea este obligatorie pentru bunurile riscante transportate în interiorul României și pentru bunurile riscante și neriscante din transporturile internaționale.
„Se instituie Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, denumit în continuare Sistemul RO e-Transport. Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri”, prevede actul normativ.
Informația a fost confirmată de specialiștii EY România: „Se instituie, începând cu data de 15 decembrie 2023, obligația raportării prin e-Transport a transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/ export/ achiziții intracomunitare/ livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate (adică nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat).”
Atenție! Pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri neriscante, amenzile se pot aplica abia din 1 iulie 2024 (mai exact, pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată). În prezent, numai neraportarea transporturilor internaționale de bunuri riscante poate fi amendată.
Citește și: e-Transport: La transporturile internaționale, ANAF spune că extinderea raportărilor NU vizează toate vehiculele. Se aplică și în acest caz condițiile existente de greutate și valoare.
În cazul transporturilor internaționale, obligația de raportare în e-Transport revine:
- destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri;
- prestatorul de servicii din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
- beneficiarul din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
- clientul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât și pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate inițial;
- furnizorul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile expediate din România, cât și în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
Este precizat că dispozitivele trebuie puse de transportatori - conform inițiatorilor, se folosesc fie tahografe inteligente, fie, în lipsa acestora, terminale de telecomunicații. În plus, operatorii economici pot vedea și ei, în timp real, deplasarea bunurilor prin aplicația e-Transport.
„Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport”, dispune OUG 115/2023.
În acest sens, șoferii sunt cei care trebuie să pornească dispozitivele de poziționare la începerea transporturilor și apoi să le oprească la livrare (dacă destinația e în țară) sau la părăsirea țării (dacă vorbim doar de tranzit).
Atenție! Amenzile pentru neconformarea la obligația de monitorizare prin GPS pot fi aplicate tot din 1 iulie 2024.
Citește și: O procedură nouă pentru e-Transport: ANAF vine cu mai multe clarificări despre transporturile rutiere vizate de sistem.