1. Impozit pe profit
Potrivit art. 41 alin. (1) din Codul fiscal, plătitorii de impozit pe profit au obligația declarării trimestriale a impozitului datorat/ plăților anticipate, prin depunerea formularului 100 (declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat). Definitivarea impozitului pe profit aferent unui an fiscal se efectuează prin depunerea formularului 101 (declaraţie privind impozitul pe profit). Nu intră sub incidența prevederilor respective contribuabilii care se dizolvă cu lichidare, pentru perioada cuprinsă între prima zi a anului fiscal următor celui în care a fost deschisă procedura lichidării şi data închiderii procedurii de lichidare, perioadă considerată a fi un singur an fiscal, potrivit art. 16 alin. (6) din Codul fiscal, și pentru care contribuabilii menționați au obligația să depună o singură declarație anuală de impozit pe profit (101) și să plătească impozitul pe profit aferent până la data depunerii situațiilor financiare la organul fiscal competent, potrivit art. 41 alin. (16) din Codul fiscal.
Întrucât contribuabilii care se dizolvă cu lichidare, potrivit legii, nu au obligații declarative privind impozitul pe profit, pentru perioada cuprinsă între prima zi a anului fiscal următor celui în care a fost deschisă procedura lichidării şi data închiderii procedurii de lichidare, perioadă considerată a fi un singur an fiscal, prin noul ordin s-au completat formularul 010 și formularul 700, precum și instrucţiunile lor de completare, la Secțiunea C (date privind vectorul fiscal pentru impozitele directe datorate), rândul 1.3 „Perioada fiscală”, aferentă impozitului pe profit, cu un nou rând, denumit „Dizolvare cu lichidare”, în care se declară data începerii, respectiv data încheierii procedurii de dizolvare cu lichidare.
2. Impozit specific
Totodată, potrivit art. LIII, pct. 31 din OUG 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, începând cu data de 1 ianuarie 2024, prevederile art. 47 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit cărora persoanele juridice române care desfășurau activități din domeniul HoReCa (cu anumite coduri CAEN) și au fost plătitoare de impozit specific până la data de 31 decembrie 2022, puteau opta pentru plata impozitului micro începând cu data de 1 ianuarie 2023, au fost abrogate.
Având în vedere prevederile legale menționate, era necesară modificarea atât a formularului 010 (declaraţie de înregistrare fiscală/ declaraţie de menţiuni/ declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică), cât și a formularului 700 (declarație pentru înregistrarea/ modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale), precum și a instrucţiunilor lor de completare, în sensul eliminării, de la Secțiunea C (date privind vectorul fiscal pentru impozitele directe datorate), a rândului „2.2. Activităţi care intră sub incidenţa prevederilor art. 47 alin. (2) din Codul fiscal”, precum și a codurilor CAEN corespunzătoare activităților desfășurate de persoanele juridice române care au intrat sub incidența impozitului specific și care optau pentru plata impozitului micro.
3. Sedii permanente
S-a dorit asigurarea posibilității, pentru contribuabilii nerezidenți care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, de transmitere prin mijloace electronice a solicitării de înregistrare fiscală a unei reprezentanțe, precum și declararea listei sediilor permanente și reprezentanțelor înregistrate fiscal, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor și/sau a listei sediilor permanente și reprezentanțelor, care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a fi plătitoare de salarii şi venituri asimilate salariilor.
În acest sens, a fost necesară completarea formularului 700 la capitolul IV (alte date privind contribuabilul), după cum urmează:
- la rubrica 3. „Reprezentanţă”, completarea cu rânduri prin care să se furnizeze informații privind adresa din România a reprezentanței unui contribuabil nerezident care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente;
- după rubrica 3, s-au introdus două noi rubrici: lista sediilor permanente și a reprezentanțelor înregistrate fiscal; lista sediilor permanente neînregistrate fiscal.
4. Domeniul jocurilor de noroc
Potrivit art. 1 alin. (2) din OUG 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 1 din OUG 82/2023, licența de organizare a jocurilor de noroc şi autorizaţia de exploatare a jocurilor de noroc se acordă doar societăţilor înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, care au înregistrat un sediu permanent în România în conformitate cu dispoziţiile art. 8 din Codul fiscal.
Prin urmare, a fost necesară eliminarea din formularul 015 (declaraţie de înregistrare fiscală/ declaraţie de menţiuni/ declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România), precum și din instrucțiunile sale de completare, de la Secțiunea E (date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate), a rândului „2. Taxe datorate potrivit legislaţiei din domeniul jocurilor de noroc.”