1. Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale pot trimite o notificare către organul fiscal cu privire la intenția lor (disponibilă aici în versiune electronică), până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a obligațiilor bugetare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, astfel:
- la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în Spaţiul Privat Virtual (SPV);
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
- prin intermediul serviciului SPV.
3. După depunerea notificării, în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, organul fiscal emite şi comunică debitorului decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi certificatul de atestare fiscală. În cazul în care există neconcordanţe între sumele înscrise în certificatul de atestare fiscală şi evidenţa contabilă a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data comunicării certificatului de atestare fiscală.
4. Organul fiscal emite decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, precum şi adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite, ori, după caz, înştiinţarea de respingere a notificării, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de OUG nr. 107/2024.
5. Ulterior, debitorii trebuie să depună cererea de anulare a unor obligaţii bugetare la organul fiscal central competent (disponibilă aici în versiune electronică). Evident, cererea de anulare poate fi depusă doar după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv. Cererea de anulare poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal. Prin retragerea cererii, debitorul îşi menţine dreptul de a depune o nouă cerere de anulare, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acest sens de OUG nr. 107/2024.
6. În termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare, organul fiscal central soluționează cererea prin decizie. În cazul respingerii, înainte de emiterea deciziei de respingere a cererii, organul fiscal competent are obligația de a audia contribuabilul, ocazie cu care îi indică cerințele ce n-au fost îndeplinite. În situaţia în care unui contribuabil i s-a comunicat o decizie de respingere, iar ulterior îndeplineşte condiţiile prevăzute de OUG nr. 107/2024, acesta poate depune o nouă cerere de anulare până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
7. În cazul în care se consideră nedreptățit în vreun fel, contribuabilul poate contesta actele administrative emise de Fisc în cadrul procedurii amnistiei.
Notă: Informații pe larg despre noua amnistie fiscală pot fi găsite în secțiunea specială de aici.