- venituri din transferul titlurilor de valoare, altele decât instrumentele financiare derivate, emise de rezidenți români;
- veniturile din operațiuni cu instrumente financiare derivate, realizate printr-un intermediar definit potrivit legislației în materie, rezident fiscal român sau nerezident care are în România un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, la care persoana fizică are deschis contul.
Prin sintagma „operațiuni cu instrumente financiare” se înțelege orice transfer, exercitare sau executare a unui instrument financiar, definit de legislația în materie din statul în care a fost emis, indiferent de piața sau locul de tranzacționare unde are loc operațiunea respectivă. Totodată, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în cadrul instrumentelor financiare derivate tranzacționate pe piața la buna înțelegere (OTC) se includ, fără a se limita, următoarele:
- forward pe cursul de schimb fără livrare la scadență;
- swap pe cursul de schimb;
- swap pe rata dobânzii;
- opțiuni pe cursul de schimb fără livrare la scadență;
- opțiuni pe rata dobânzii;
- opțiuni pe acțiuni sau indici bursieri;
- opțiuni pe alte active suport (de exemplu: mărfuri);
- opțiuni binare;
- forward rate agreement;
- swap pe acțiuni;
- sau orice combinații ale acestora.
Prin urmare, persoanele fizice datorează CASS, în cotă de 10%, asupra bazei de calcul dacă valoarea câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi a instrumentelor financiare derivate încasate, cumulată cu eventuale alte venituri prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) din Codul fiscal (cedarea folosinței bunurilor, investiții, venituri din alte surse etc.), depăşeşte șase salarii minime brute pe ţară, în vigoare în anul încasării titlurilor de valoare și a instrumentelor derivate, cu excepția persoanelor prevăzute la art. 154 alin. (1) lit. a) - b) din Codul fiscal. În astfel de situații, baza de calcul a CASS este reprezentată de:
- nivelul a șase salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între șase și 12 salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice, în cazul veniturilor cuprinse între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice, în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe țară.
- prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv: prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual, disponibil pe portalul www.anaf.ro, sau prin intermediul serviciului Depunere declarații, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, pe baza certificatului digital calificat;
- în format hârtie, direct la registratura organului fiscal, sau prin poştă, cu confirmare de primire.
Important! De precizat că pentru aceste câștiguri din investiții se datorează inclusiv impozitul pe venit, indiferent de cuantumul veniturilor, însă acesta este reținut la sursă de către intermediari (brokeri), iar apoi declarat și plătit la Fisc, conform Codului fiscal. Practic, persoana fizică este degrevată de declararea și plata impozitului, obligațiile fiind făcute de intermediari în numele acesteia. Impozitul pentru câștigurile din titluri și instrumente derivate este de 1% (pentru dețineri de peste 365 de zile) sau de 3% (pentru dețineri de până la 365 de zile). Asta înseamnă că persoana fizică depune declarația unică numai dacă intervine obligația plății CASS, nu și pentru impozit.