- Legislația interzice explicit utilizarea imaginilor video din școli pentru evaluarea cadrelor didactice, acestea fiind destinate exclusiv protecției persoanelor și bunurilor.
- Există riscul ca înregistrările să fie folosite neoficial pentru evaluarea indirectă a profesorilor, generând presiune psihologică și anxietate în rândul acestora.
- Utilizarea imaginilor în alte scopuri decât cele declarate ar încălca principiile GDPR privind limitarea scopului și ar constitui o prelucrare ilegală a datelor personale.
- Sunt necesare măsuri suplimentare precum instruirea personalului, audituri independente și proceduri stricte de securitate pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemelor CCTV.
OUG nr. 95/2024 stabilește clar că supravegherea audio-video este permisă exclusiv în scopul protecției persoanelor și bunurilor, respectiv prevenirii violenței fizice și psihice în spațiul școlar. În mod explicit, unitățile școlare au obligația de a nu utiliza înregistrările pentru evaluarea profesională a profesorilor, acest aspect fiind prevăzut la art. 66 alin. (6) lit. e) din ordonanță. Ordinul ministrului educației nr. 3781/2025, recent apărut în Monitorul Oficial în aplicarea prevederilor stabilite anul trecut prin ordonanță, întărește această obligație și stabilește condiții detaliate privind instalarea sistemelor, accesul la imagini și obligațiile unităților de învățământ pentru protecția datelor personale.
Cu toate că actele normative mai sus amintite sunt clare, contextul practic poate crea situații în care aceste înregistrări să fie folosite neoficial și indirect pentru evaluarea activității didactice. Existența unui sistem continuu de supraveghere video poate genera inevitabil impresia unei monitorizări permanente și indirecte a activității dascălilor.
Din punct de vedere juridic, o utilizare contrară scopului declarat al supravegherii ar încălca flagrant principiile GDPR, care stipulează că prelucrarea datelor personale trebuie să fie limitată strict la scopul declarat, adecvată și necesară, fără a depăși acest cadru.
Datele personale (imaginea cadrelor didactice surprinse pe camerele CCTV) trebuie să fie utilizate doar pentru prevenirea și investigarea violenței și nu pot servi niciunei forme de control sau evaluare a activității didactice. Orice extindere nejustificată a utilizării imaginilor ar constitui o încălcare gravă a principiului limitării scopului enunțat la nivel legal. Chiar și în absența unei evaluări formale bazate pe imagini video, riscul evaluării neoficiale sau presiunilor subtile exercitate asupra profesorilor este însă unul real. Imaginea captată permanent poate fi utilizată indirect pentru a monitoriza discret comportamentul didactic, ceea ce poate genera anxietate, stres profesional și o atmosferă tensionată.
Deși procedura prevede limitarea accesului și durata stocării (maximum 30 de zile, cu excepții justificate), există întotdeauna riscul ca aceste reguli să fie încălcate, fie din cauza neglijenței, fie prin acces neautorizat sau prin scurgeri accidentale de informații. Deși n-ar trebui să se pună problema accesului neautorizat la înregistrări, riscul ca acest lucru să se întâmple există.
Legislația descrie regulile generale, însă în practică implementarea efectivă a măsurilor de securitate și a procedurilor clare pentru gestionarea incidentelor poate fi insuficient monitorizată și aplicată. Astfel, lipsa unui control extern periodic, independent și specializat privind respectarea GDPR crește riscul de utilizare abuzivă a imaginilor.
Pentru a minimiza riscul utilizării eronate a sistemelor CCTV, este esențială implementarea unor măsuri suplimentare:
-
Instruirea obligatorie a tuturor angajaților cu privire la GDPR și la procedurile interne privind utilizarea și accesul la imagini.
-
Stabilirea unor mecanisme clare și transparente de audit intern și extern, periodice și independente, care să verifice modul în care sunt utilizate și accesate imaginile video.
-
Implementarea unor proceduri stricte de securitate cibernetică și acces restricționat la înregistrări, astfel încât să se prevină accesul neautorizat.
-
Realizarea unei informări clare și permanente a cadrelor didactice privind drepturile lor și garanțiile existente în legătură cu supravegherea video.