Procedura menționată anterior se aplică obligaţiilor fiscale principale şi accesorii restante, administrate de organul fiscal central, a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare depunerii cererii şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, pentru care debitorii pot depune cereri de eşalonare la plată.
În vederea acordării eșalonării simplificate, sunt asimilate obligațiilor fiscale administrate de organul fiscal central următoarele:
- obligaţiile fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţiile fiscale accesorii;
- amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- creanţele bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanţele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii;
- creanţe rezultate din săvârşirea unor infracţiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare şi amenzi judiciare/penale.
- declaraţii fiscale, inclusiv cele depuse cu întârziere;
- decizii de impunere;
- declaraţii rectificative;
- decizii referitoare la obligaţiile fiscale accesorii;
- titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii;
- orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contribuţii sociale şi alte sume datorate bugetului general consolidat.
Totodată, de reținut este faptul că eşalonarea la plată se acordă de către organul fiscal central, pe o perioadă de cel mult 12 luni, prin emiterea deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, la care se anexează graficul de plată care cuprinde rate lunare, în funcţie de numărul de luni de eşalonare la plată aprobat. Perioada de eşalonare la plată acordată nu poate fi mai mare decât perioada de eşalonare la plată solicitată de debitor.
Un alt aspect fiscal important de reținut este acela că, în conformitate cu reglementările Codului de procedură fiscală, eșalonarea simplificată la plată nu se acordă pentru obligațiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice, de 2.000 lei în cazul asocierilor fără personalitate juridică și 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Pentru a putea beneficia de eșalonarea simplificată la plată, debitorul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- să depună o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu se afle în procedura falimentului;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioară datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară;
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Condiția se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal.
- la registratura organului fiscal;
- prin poştă, cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual.
Procedura de soluţionare a cererii de acordare a eşalonării la plată presupune respectarea următoarelor reguli generale:
1. în ipoteza în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 209^1 alin. (6) - (9) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal emite decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, la care se anexează graficul de eşalonare, precum şi, după caz, decizia de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale cuprinde în anexă graficele de eşalonare, separat pentru debitor şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare, iar decizia de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare se emite separat pentru debitor şi separat pentru fiecare dintre sediile sale secundare. În situația persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, organul fiscal competent emite deciziile de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, precum şi deciziile de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare, separat pentru persoana fizică şi separat pentru persoana fizică sau persoanele fizice, care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere;
2. graficul de eşalonare cuprinde rate de eşalonare, reprezentând obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţii fiscale accesorii eşalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată. Cuantumul obligaţiilor fiscale eşalonate la plată se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eşalonare;
3. prin excepţie, în cazul debitorului care propune prin cererea de acordare a eşalonării la plată un grafic, ratele de eşalonare la plată trebuie să fie în primele șase luni de cel puţin 5% din cuantumul obligaţiilor fiscale eşalonate la plată, la care se adaugă dobânda pe perioada eşalonării la plată calculată de organul fiscal, iar în următoarele luni debitorul trebuie să achite restul obligaţiilor fiscale, proporţional cu lunile pentru care a fost acordată eşalonarea la plată;
4. termenul de plată a ratelor de eşalonare este data de 15 a fiecărei luni. Prima rată din graficul de eşalonare la plată are termenul de plată data de 15 a lunii următoare emiterii deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale;
5. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, plătitori ai ratelor de eşalonare sunt debitorii, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii, pentru care plătitori de impozit sunt sediile secundare, obligate să se înregistreze fiscal ca plătitori de salarii şi venituri asimilate salariilor;
6. pentru obligaţiile fiscale eşalonate la plată, penalitatea de întârziere se calculează până la data emiterii deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale;
7. în situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 209^1 alin. (6) - (9) din Codul de procedură fiscală, organul fiscal emite decizia de respingere a cererii. În cazul debitorilor care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, decizia de respingere a cererii se emite atât pentru debitori, cât şi pentru sediile lor secundare, cu precizarea condiţiei care nu a fost respectată, indiferent dacă aceasta priveşte debitorii sau unul dintre sediile lor secundare. Pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, organul fiscal competent emite decizia de respingere a cererii, separat pentru persoana fizică şi separat pentru persoanele fizice, care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, verificându-se distinct, în mod corespunzător, pentru fiecare dintre acestea, condiţiile prevăzute la art. 209^1 alin. (6) - (9) din Codul de procedură fiscală;
8. decizia se emite şi în următoarele situaţii:
9. anterior emiterii deciziei de respingere a cererii, organul fiscal efectuează audierea debitorului. În acest caz, organul fiscal va întocmi un proces-verbal de audiere.
Referitor la acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, un aspect fiscal relevant constă în faptul că, prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, s-a avut în vedere modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 1.767/2021. Așadar, prin acest act normativ s-a modificat și completat anexa „Procedură de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 1.767/2021”, reglementându-se următoarele aspecte esențiale:
1. menținerea competenței organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale;
2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată, pentru debitorii prevăzuți la art. 204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
3. prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată - de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;
4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
5. abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit OG nr. 6/2019;
6. actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;
7. introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării sau menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art. II alin. (2) din OG nr. 31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.