În primul rând, este stabilită o majorare a cotei de impozit de la 2% la 4% începând cu 1 iulie 2025. Iar această cotă majorată este valabilă inclusiv în anul 2026, atunci când se stabilise inițial că aceasta va fi, de fapt, înjumătățită (de la 2% la 1%).
Prin excepție de la regulile normale de calcul, pentru determinarea impozitului pentru semestrul al doilea din 2025, cota de impozitare de 4% se aplică la cifra de afaceri realizată începând cu 1 iulie 2025.
Atenție! De precizat că anumite bănci mai mici rămân în continuare pe cota de impozit de 2%, considerându-se că o dublare a acesteia ar risca să le provoace mari probleme financiare. Este vorba, mai exact, despre băncile care dețin o cotă de piață mai mică de 0,2% din totalul activelor nete ale sectorului bancar din România.
În al doilea rând, observăm o altă schimbare majoră în privința impozitului suplimentar pentru bănci. Acesta a căpătat un termen final de aplicare - 31 decembrie 2026. Cu alte cuvinte, deși cota i se majorează, acest impozit se mai aplică doar un an și jumătate. Anterior recentelor modificări, Codul fiscal prevedea că impozitul devine 1% „începând cu data de 1 ianuarie 2026”, fără să se indice cât ar mai putea să se aplice.
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri a băncilor a fost introdus la 1 ianuarie 2024, având o cotă de 2% la acel moment, dar care, în urma noilor modificări, rămâne valabilă doar până la 30 iunie 2025.
Critici dure în spațiul public
Cu toate că impozitul pe profit are o cotă de 16%, regulile acestui impozit suplimentar pe cifra de afaceri fac ca impozitarea totală efectivă să fie mult mai mare de 16% în cazul băncilor, spun specialiștii. Automat, aplicarea temporară a impozitului suplimentar afectează serios sectorul bancar.
„Impactul este semnificativ asupra profitabilității băncilor. Menționez că această taxă, din cauză că nu este o cheltuială deductibilă la impozitul pe profit, crește foarte mult cota efectivă de impozitare. Dacă în anul 2024 cota efectivă de impozitare pentru sectorul bancar a fost de 23%, cota efectivă de impozitare în 2025 (pentru băncile cu o cotă de piață peste 0,2%) crește la 29%, iar în anul 2026 crește la 34%.
Menționez că 29% și 34% reprezintă o medie a sistemului. Pentru că, dacă ne uităm la sarcina fiscală suplimentară, aceasta nu este uniform distribuită asupra băncilor (pentru că nu e vorba de profit, ci de cifra de afaceri), astfel încât cota efectivă de impozitare variază între 24% și 61% în 2025 și între 27% și 87% în 2026. Chiar vor fi unele cazuri în care cota efectivă de impozitare va fi peste 100% - de exemplu, pentru băncile care înregistrează pierdere contabilă sau care au un profit foarte mic, în termeni absoluți, față de cifra de afaceri”, a avertizat recent, la un webinar, Diana Coroabă, Partener la PwC România.
O opinie similară a fost emisă recent de Gabriel Biriș, Fondator la think tank-ul The Tax Institute, care a atenționat că acest impozit suplimentar ar putea să destabilizeze sistemul bancar:
„În studiul nostru recent, «Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): Reglementare și impact», am arătat cât de toxice pentru economie pot fi impozitele pe cifra de afaceri, impozite pe care le considerăm un adevărat «barbarism fiscal». Considerăm că impozitul suplimentar de 4% / 2% din cifra de afaceri pentru instituțiile de credit, nedeductibil la calculul impozitului pe profit, riscă să afecteze stabilitatea sistemului bancar, în special în cazul în care apare o deteriorare a portofoliului de credite. (...)
Cu supraimpozitări de acest gen, nu avem cum să dezvoltăm un sector vital pentru finanțarea atât a statului, dar mai ales a companiilor și cetățenilor. Sperăm, de asemenea, că, odată stins «focul» deficitului excesiv și stabilizat bugetul, să fie analizată serios eliminarea tuturor impozitelor pe cifra de afaceri, adică IMCA și impozitul suplimentar pentru bănci, iar aplicarea ICAS (impozitul suplimentar pentru petrol și gaze) să nu fie prelungită după 2025 (mai ales în contextul creșterii cu 10% a accizelor la combustibili).”
Conform estimărilor, aproximativ o treime dintre băncile active în prezent vor scăpa de cota majorată de impozit, însă restul vor trebui să plătească mai mult în 2025 și 2026.
„Din informațiile noastre, sunt 32 de bănci existente la 1 ianuarie 2025, dintre care doar zece-unsprezece s-ar califica pentru impozitul de 2% (cele cu o cotă de piață sub 0,2%). Menționez că acestea sunt fie bănci de nișă, fie sucursale bancare cu o activitate limitată în România. Băncile cu o activitate mare, cu active mari vor intra toate, bineînțeles, la cota crescută de impozit”, a mai spus Diana Coroabă.