Cele mai importante condiții care trebuie avute în vedere la transmiterea fişierului SAF-T, prin intermediul declaraţiei informative 406, sunt cele prevăzute la pct. 18, 19, 20 și 21 din anexa nr. 3 și la pct. 6 și 12 din anexa nr. 4 din Ordinul ANAF nr. 1.783/2021, respectiv:
- în situația în care contribuabilul constată anumite erori în declarația depusă inițial, acesta poate depune declarații rectificative;
- prima declarație informativă 406 validată, depusă pentru o lună sau un trimestru de către un contribuabil/plătitor, este considerată declarație inițială. Declarațiile ulterioare depuse pentru aceeași perioadă (lună/trimestru) sunt automat considerate declarații rectificative;
- după încărcarea declarației, se afișeaza indexul de încărcare, pe baza căruia contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul/reprezentantul acestuia se poate informa despre stadiul procesării declarațiilor și formularelor depuse și despre rezultatele procesării acestora;
- rezultatele procesării cuprind eventualele erori și avertismente detectate la încărcare și procesare și un fișier recipisă care confirmă că declarația depusă a fost depusă la termen și că a fost corect procesată;
- declarațiile rectificative care se depun pentru corectarea unei erori materiale, omisiuni etc. trebuie să cuprindă toate informațiile din declarația inițială, plus cele asupra cărora s-au efectuat corecții;
- nu este admisă transmiterea unor corecţii parţiale prin transmiterea selectivă a înregistrărilor sau câmpurilor corectate pentru declaraţia informativă 406 anterior transmisă şi pentru care au fost primite recipise ce semnalau erori.
Ca o regulă fiscală generală, important de specificat este faptul că fişierul SAF-T este transmis, de către contribuabili/plătitori, în format electronic către organul fiscal central, prin intermediul declaraţiei informative 406.
Un alt aspect fiscal important de amintit este acela că fişierul SAF-T, reglementat la art. 59^1 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, reprezintă un standard internaţional utilizat pentru transferul electronic de date din evidenţa contabilă şi fiscală, de la contribuabili/plătitori către autorităţile fiscale şi auditori.
Scopul principal al fișierului SAF-T este acela de a permite organelor fiscale accesul la date din evidenţa contabilă şi fiscală ale contribuabililor/plătitorilor, stocate şi prelucrate în mediu electronic, într-un format uşor de citit pentru testarea substanţială a controalelor şi datelor sistemului, folosind software de audit proprietar, ca parte a unei metodologii care asigură eficacitate şi productivitate crescută în controlul fiscal asistat de computer.