- Extrasele din Reges-Online au doar scop informativ și nu pot înlocui adeverințele de vechime necesare pentru examene, concursuri sau alte situații oficiale.
- Adeverințele oficiale de vechime pot fi obținute de la angajatori (gratuit) sau de la ITM-uri contra unei taxe de 20 de lei, conform normativului din 2014.
- Extrasele din Reges sunt utile pentru verificarea corectitudinii informațiilor transmise de angajator despre contract, salariu, timp de muncă și pot ajuta la descoperirea neregulilor.
- Deși extrasele sunt semnate electronic de Inspecția Muncii, ele nu sunt valabile în format tipărit decât dacă sunt semnate olograf de angajator sau reprezentant ITM.
Printr-un anunț publicat pe pagina proprie de internet, ITM Timiș atrage atenția că extrasele generate de Reges-Online (noul portal care înlocuiește Revisal în mod definitiv de la 1 octombrie) au doar scop informativ și nu pot fi folosite în „situații oficiale” - de pildă, pentru examene sau concursuri.
„Pentru eliberarea de certificate / adeverințe / duplicate cu informații extrase din baza de date organizată la nivelul Inspecției Muncii cu registrele generale de evidență a salariaților transmise de angajatori, se percepe o taxă în valoare de 20 de lei, conform Normativului din 28 mai 2014 cu tarifele pentru plata prestărilor de servicii efectuate în domeniile de activitate ale Inspecției Muncii”, informează ITM Timiș.
Începând din primăvara acestui an, angajații români au acces la platforma Reges-Online, care le permite să-și verifice și să descarce informațiile din registrul de evidență a salariaților. Platforma permite obținerea instantanee a extraselor individuale sau centralizatoare privind vechimea în muncă, documente semnate electronic de Inspecția Muncii. Practic, orice angajat din România își poate face un cont în Reges și poate face asta relativ simplu: electronic, prin identitatea digitală ROeID (e necesară crearea contului pe ROeID și conectarea, apoi, în Reges, prin intermediul acesteia), prin semnătură electronică (în cazul celor care au una) sau făcând o vizită la inspectoratul teritorial de muncă pentru a crea contul prin info-chioșcurile amplaste acolo, cu ajutorul inspectorilor.
„Salariaţii pot obţine extrase din Registru astfel:
a) online, prin accesarea aplicaţiei REGES-ONLINE, secţiunea «Registrul pentru Salariaţi» sau a aplicaţiei «Salariat», de pe telefonul mobil;
b) de la Info Kioskul amplasat la sediul inspectoratului teritorial de muncă;
c) de la angajatori;
d) de la inspectoratul teritorial de muncă, în situaţia în care salariatul nu are nicio posibilitate tehnică de a obţine acces la REGES-ONLINE”, prevede Ordinul ministrului muncii nr. 1107/2025.
Extrasele sunt semnate electronic de Inspecția Muncii, dar, ca alte documente semnate cu semnătură electronică calificată, ele sunt valabile ca atare doar în mediul electronic. Deși tipărirea extraselor e posibilă chiar din platformă, odată ce le deschidem pentru vizualizare, ele nu sunt valabile în format tipărit decât dacă sunt semnate olograf de angajator sau de un reprezentant ITM. Atenționarea e cuprinsă chiar în extras:
Aceeași atenționare o regăsim atât pe extrasele individuale, cât și pe cele de tip centralizator (cu toată experiența din registru).
În acest context, trebuie să facem o distincție importantă între două documente diferite:
- extrasul generat din registru, fie individual, fie centralizator;
- adeverința de vechime - pe care angajatorii sunt obligați să o elibereze la încetarea raportului de muncă ori la cerere; adeverința poate fi obțină și de la ITM-uri, dar contra cost.
Acum însă apare întrebarea: la ce ne folosesc, totuși, aceste extrase descărcate din Reges-Online, dacă nu le putem folosi la examene/concursuri?
- cel mai important, le folosim pentru informare - accesul salariatului în registru înseamnă (în premieră!) posibilitatea de a verifica în ce măsură angajatorul a transmis în mod corect informații legate de salariu, timp de muncă, în ce măsură angajatorul a declarat regimul de telemuncă, ocupația transmisă în Reges etc.; în unele cazuri, angajații vor ajunge chiar să descopere nereguli grave, precum lipsa cu totul a declarării contractului (muncă nedeclarată);
- de asemenea, nu e exclus ca în raport cu privații să putem folosi (să fie acceptate) extrase în format tipărit obținute direct din registru, un aspect important de menționat fiind acela că, atunci când le generăm, putem alege să NU afișăm salariul în extras (avem o bifă special pentru asta); de pildă, extrasul ar putea fi arătat la noul loc de muncă pentru a dovedi experiența anterioară într-un post anume.