1. Ce se întâmplă dacă nu facem tranziția la Reges-Online la timp? Septembrie este ultima lună în care utilizatorii Revisal mai pot face tranziția către Reges-Online în condițiile stabilite de Guvern în primăvară, depășirea termenului însemnând, în esență, riscul unor amenzi: între 15.000 și 20.000 lei pentru nerespectarea termenului și o amendă distinctă, între 5.000 și 10.000 de lei, pentru necompletarea informațiilor care lipsesc din Reges întrucât nu erau necesare în Revisal. Totodată, de la 1 octombrie Revisal nu va mai putea fi folosit.
2. Apropo de aceste elemente suplimentare - ce dată a producerii efectelor trebuie utilizată la introducerea acestora în registru? Data corectă de înregistrare este cea la care informația produce efecte juridice, nu data curentă. Registrul are caracter declarativ, nu constitutiv de drepturi - informațiile precum gradul de handicap, nivelul studiilor sau programul de lucru produc efecte din momentul apariției lor.
3. Nivelul studiilor e necesar în Reges-Online: e vorba de studiile postului sau ale salariatului? Inspecția Muncii a clarificat deja, în mai multe rânduri, acest aspect: când se completează nivelul de studii în Reges-Online, se face referire la studiile necesare postului, nu la studiile efective ale salariatului. Sistemul nu va transcrie în registru studiile salariatului, ci doar pe cele cerute de post, așadar, întrucât așa a fost gândit. Cum rămâne însă cu ce scrie în Codul muncii?4. Data încetării CIM și data operării în Reges trebuie să fie identice? Nu, nu trebuie să fie identice, dar operarea nu poate depăși data încetării contractului, întrucât avem reglementat un termen-limită strict. Pentru contractele care încetează în zile nelucrătoare, operarea în Reges trebuie făcută în ultima zi lucrătoare anterioară, nerespectarea constituind contravenție. În cazuri excepționale (deces, hotărâri judecătorești), termenul de operare în Reges curge de la data luării la cunoștință a evenimentului de către angajator.
5. Tichetele de masă trebuie să apară în Reges-Online? Conform Codului muncii, salariul include nu doar salariul de bază, ci și „alte adaosuri”, categorie în care se încadrează și tichetele de masă negociate contractual. Tratamentul fiscal diferit al tichetelor de masă nu anulează natura lor de drept contractual și nu elimină obligația angajatorului de a le înregistra în Reges. Reflectarea completă a tuturor drepturilor salariale în registrele oficiale demonstrează respectarea principiului bunei-credințe și transparenței în relațiile de muncă.
6. Locul muncii în Reges-Online - cum navigăm între telemuncă, salariați mobili și constrângerile tehnice. Pe de o parte, telemunca este o clauză specifică a contractului, nu doar un mod de lucru, și trebuie prevăzută explicit pentru ca un salariat să fie considerat telesalariat; legea nu obligă stabilirea unui loc fix pentru telemuncă, iar când părțile nu au stabilit un loc anume, nu există o adresă care să poată fi completată în Reges-Online. Pentru regimul hibrid, adresa sediului organizat de companie poate fi înregistrată în Reges, completată cu opțiunea de program „individualizat”. Pentru salariații mobili, limitarea tehnică a platformei nu modifică clauza contractuală - se poate folosi câmpul „Alte detalii” pentru a menționa aria reală de activitate.- Plus: Ce trecem în Reges-Online în cazul angajaților mobili și alte clarificări privind locul muncii
7. Nu toate concediile medicale trebuie trecute în Reges-Online: În Reges-Online vor trebui reflectate, pe lângă alte cazuri de suspendare a contractului individual de muncă, inclusiv cazurile de suspendare bazate pe concediile medicale. Asta, spre deosebire de regulile care au guvernat fostul registru, unde obligația de a transmite aceste suspendări nu a existat. Nu vorbim de suspendare a CIM (și, deci, nici de operarea în Reges) în cazul concediului de risc maternal, în cazul concediilor cauzate de accidente de muncă/boli profesionale ori în cazul concediului pentru îngrijirea pacientului cu afecţiuni oncologice. Cei care caută răspunsul la întrebarea „unde scrie că nu se suspendă” trebuie să știe că suspendarea unui contract nu este o chestiune care să opereze decât în situațiile prevăzute expres de lege - dacă în lege, în sens larg, nu se prevede suspendarea contractului în timpul concediilor de risc maternal, nu putem presupune că operează suspendarea întrucât procedând astfel încălcăm legea.
8. Ce aduce nou Reges-Online în materie de transmitere a datelor privind detașările. Angajatorul care dispune detașarea raportează operațiunea în registru, iar cel care primește salariatul trebuie să transmită modificările privind locul muncii, timpul de lucru și salariul. Raportarea corectă și la timp a detașărilor în Reges-Online asigură reflectarea realității în istoricul profesional și evită amenzile severe prevăzute pentru nerespectarea obligațiilor. Noul sistem oferă transparență, permițând Inspecției Muncii acces rapid la date, iar salariații pot vizualiza toate elementele contractului și modificările intervenite, putând dobândi facil accesul la registru în nume propriu.9. Acte adiționale în contextul Reges-Online. Când facem doar corecții, nu modificări, la nivelul registrului? Actele adiționale cu acordul ambelor părți sunt obligatorii pentru modificarea elementelor esențiale ale CIM, precum funcția, salariul, locul muncii, durata sau timpul de muncă. Nu se recomandă completarea directă a datelor în Reges-Online fără act adițional prealabil, deoarece elementele din platformă trebuie să se regăsească deja în contractele dintre părți. În Reges-Online, funcția de „corecție” se folosește pentru remedierea erorilor materiale din înregistrarea inițială, fără a modifica fondul contractului.
10. Angajatorii sunt în continuare obligați să elibereze adeverințe angajaților, chiar dacă au cont în registru. Chiar dacă angajații își pot face cont în Reges-Online și își pot descărca singuri extrase individuale ori colective, obligația angajatorilor de a emite la cerere adeverințele de vechime există în continuare. Amenzile pentru nerespectarea obligației de eliberare a adeverințelor au crescut substanțial, de la 300 - 1.000 lei în sistemul Revisal, la 3.000-5.000 lei în Reges-Online.
Tu ai făcut tranziția la Reges-Online? Cu ce probleme te-ai confruntat? Scrie-ne în comentarii! |