- Comitetele sectoriale vor fi reorganizate conform sectoarelor de negociere colectivă stabilite de legile dialogului social, pentru a fi mai adaptabile la realitățile economice;
- Orice organizație sindicală sau patronală reprezentativă la nivel de sector va avea acces necondiționat la constituirea și funcționarea comitetelor sectoriale;
- Se introduce posibilitatea constituirii comitetelor multisectoriale prin agregarea mai multor sectoare de negociere, oferind un grad mai mare de adaptabilitate;
- Comitetele sectoriale vor primi noi competențe în domeniul sprijinirii formării profesionale duale și al promovării egalității de șanse.
Mai exact, este vizată de modificările propuse partea din lege ce reglementează comitetele sectoriale. Acestea sunt, după cum stabilește Legea 132/1999, instituții de dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică, organizate în baza prezentei legi la nivelul ramurilor de activitate definite prin Contractul colectiv de muncă unic la nivel național în vigoare, iar la nivelul unei ramuri de activitate se poate constitui un singur comitet sectorial.
Principalul rol al comitetelor sectoriale constă în dezvoltarea, actualizarea și validarea calificărilor, prin participarea partenerilor sociali, la nivelul sectoarelor de activitate.
Motivul pentru care se dorește modificarea legislației privind comitetele sectoriale este faptul că, potrivit inițiatorilor, “în cadrul legislativ actual, accesul partenerilor sociali reprezentativi în structura comitetelor sectoriale este dificil și nu este garantat în mod automat prin dobândirea reprezentativității la nivelul sectorului de negociere colectivă. Acest lucru conduce la lipsa de control eficient al partenerilor reprezentativi asupra acestor instrumente de dialog social, ceea ce a redus impactul asupra politicilor de calificări.
În forma actuală, structurile sindicale reprezentative și agenții economici din cadrul structurilor asociative reprezentative nu au avut posibilitatea să fie parte integrantă a comitetelor, deși ei sunt principalii beneficiari ai calificărilor profesionale și dispun de capacitatea și competența necesare pentm a semnala schimbările din piață.
În lipsa unor structuri funcționale și reprezentative, multe standarde profesionale au rămas neschimbate ani la rând sau nu au reflectat evoluțiile reale ale pieței muncii, generând o deconectare între formarea profesională și cerințele angajatorilor.
În unele cazuri nu au existat actori instituționalizați capabili să furnizeze contribuții pentru apariția de noi ocupații și elaborarea standardelor de formare profesională corespunzătoare. Această carență a împiedicat sistemul de calificări să răspundă rapid transformărilor rapide de pe piața muncii”.
Astfel, măsurile propuse modifică definiția de mai sus a comitetelor sectoriale, care va stabili că acestea se vor organiza conform sectoarelor de negociere colectivă stabilite de legile dialogului social, ceea ce le va permite să fie mai dinamice în funcționare, adaptându-se mai rapid realităților economice. Trebuie să amintim aici că, în decembrie 2022, a intrat în vigoare noua Lege a dialogului social, adică Legea 367/2022.
Apoi, prin propunerea de față se deschide accesul la aceste structuri pentru partenerii sociali, respectiv orice organizație sindicală sau patronală reprezentativă la nivel de sector de negociere colectivă va avea acces necondiționat la constituirea și funcționarea ulterioară a comitetelor sectoriale, garantând astfel legitimitatea și echilibrul acestora.
Proiectul legislativ introduce în ecuație și comitetele multisectoriale, multe dintre prevederile propuse vizând ambele categorii, în egală măsură. Concret, se introduce posibilitatea constituirii de comitete multisectoriale prin agregarea mai multor sectoare de negociere, atunci când partenerii sociali apreciază că aceasta este soluția potrivită, oferind un grad mai mare de adaptabilitate.
De asemenea, viitoarea lege extinde atribuțiile și rolul comitetelor sectoriale, ele primind noi competențe în zona sprijinirii formării profesionale duale și a promovării egalității de șanse.
În final, sunt introduse mai multe prevederi ce vizează finanțarea comitetelor sectoriale/ multisectoriale, ce drepturi derivă din statutul de utilitate publică conferit comitetelor sectoriale/ multisectoriale sau dizolvarea unei astfel de structuri.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat în Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.