- Acordul de funcționare pentru spațiile comerciale va fi condiționat de existența autorizației de securitate la incendiu, eliminând vulnerabilitățile din legislația actuală.
- Dezvoltatorii de locuințe colective vor fi obligați să doteze construcțiile cu detectoare autonome de incendiu pentru creșterea siguranței locatarilor.
- Întreprinderile mijlocii vor trebui să constituie comisii tehnice de apărare împotriva incendiilor pentru o mai bună coordonare a activităților preventive.
- Pentru construcțiile existente fără autorizație de securitate la incendiu se acordă termene de conformare de 6 luni, respectiv 24 de luni dacă există fonduri alocate.
Concret, vorbim despre un proiect de lege emis recent în dezbatere publică pentru completarea OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de pe piață și celălalt vizând modificarea și completarea Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.
Să le luăm pe rând.
Mai precis, HG nr. 571/2016 face referire la:
- clădiri;
- clădire monofuncţională sau spaţiu amenajat în clădire cu funcţiuni mixte, având destinaţia;
- clădiri civile subterane sau încăperi cu aglomerări de persoane având aria desfăşurată mai mare sau egală cu 100 mp, amenajate la subsolul, demisolul, în podul ori pe acoperişul tip terasă al clădirilor civile;
- construcţii ori sisteme sau instalaţii pentru diverse;
- construcţii sau amenajări sportive, cu capacitatea mai mare sau egală cu 200 de locuri pe scaune în interior ori mai mare sau egală cu 1.000 de locuri pe scaune în aer liber;
- încăperi sau grupuri de încăperi, încadrate ca săli aglomerate şi căile de evacuare aferente, indiferent de aria construită ori destinaţie.
Dacă proiectul de lege va fi adoptat în această formă, pentru construcțiile sau amenajările puse în funcțiune ori modificate și/sau schimbate ca destinație înainte de intrarea sa în vigoare, fără a deține autorizația de securitate la incendiu menționată anterior, vor fi aplicabile în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a acesteia.
Totuși, dacă se poate face dovada alocării fondurilor necesare sau a încheierii de contracte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru conformarea construcţiei la cerinţa de securitate la incendiu, se va aplica în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a viitoarei legi.
Neîndeplinirea acestor obligații va atrage suspendarea automată a acordului de funcționare și sancțiuni contravenționale.
Potrivit expunerii de motive atașate proiectului de lege, aceste modificări vin în contextul în care, în prezent, acordul de funcționare pentru desfășurarea activităților comerciale se poate emite și fără existența unei autorizații de securitate la incendiu, ceea ce creează falsa impresie a respectării cadrului legal. Deși Ordonanța nr. 99/2000 consacră principiul protecției vieții și securității consumatorilor, actul normativ nu prevede expres autoritatea competentă să certifice îndeplinirea acestor cerințe, astfel încât reglementarea a fost lăsată la latitudinea administrației publice locale.
Prin corelarea Ordonanței nr. 99/2000 cu Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, inițiatorii urmăresc să elimine această vulnerabilitate și să impună condiționarea expresă a acordului de funcționare de obținerea autorizației de securitate la incendiu.
Propunerea ca acordul de funcționare pentru activitățile de comerț să fie emis doar în baza autorizației ISU a mai fost făcută și în august 2024, printr-o ordonanță de urgență, însă aceasta nu a ajuns să producă efecte.
IGSU va afișa pe pagina de internet a instituției evidența obiectivelor care dețin autorizație de securitate la incendiu
În ceea ce privește proiectul de lege privind modificarea și completarea Legii nr. 307/2006, una dintre cele mai importante schimbări vizează introducerea obligativității pentru dezvoltatorii de proiecte imobiliare cu destinația de locuințe colective de a dota aceste construcții cu detectoare autonome de incendiu.
Totodată, pentru o mai bună coordonare a activităților de apărare împotriva incendiilor, se propune ca, la nivelul operatorilor economici și al instituțiilor care au un număr de salariați cel puțin egal cu cel stabilit prin lege pentru întreprinderile mijlocii, să fie constituită și să funcționeze o comisie tehnică de apărare împotriva incendiilor, denumită în continuare comisie tehnică.
Componența comisiei tehnice va include:
- directorul tehnic sau o persoană cu atribuții similare;
- directorul economic sau o persoană cu atribuții similare;
- cadrul tehnic;
- personal administrativ.
Această comisie se va întruni semestrial și ori de câte ori situația o impune, în vederea asigurării îndeplinirii atribuțiilor care îi revin.
Pentru instituțiile publice și operatorii economici care nu se încadrează în categoria întreprinderilor mijlocii, obligația va fi de a desemna, din rândul personalului propriu, un salariat care să îndeplinească și atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor sau, alternativ, de a încheia un contract cu o persoană fizică ori juridică autorizată pentru exercitarea atribuțiilor de cadru tehnic.
În plus, administratorii și conducătorii instituțiilor vor avea de respectat noi obligații, complementare celei deja existente privind echiparea construcțiilor și amenajărilor cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor certificate conform legii. Respectiv:
- transmiterea către inspectorat, în scris și operativ, prin e-mail, a unei informări privind nefuncționarea instalațiilor de detectare, semnalizare și alarmare ori a instalațiilor automate de stingere, în termen de maximum 24 de ore de la constatare;
- dispunerea și menținerea strictă, pe intervalul a 72 de ore, a unor măsuri compensatorii atunci când se constată nefuncționarea acestor instalații, în cazul construcțiilor care fac obiectul criteriilor stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 45 pct. VI lit. a);
- suspendarea activității dacă instalațiile de detectare, semnalizare și alarmare ori instalațiile automate de stingere nu pot fi repuse în stare de funcționare în maximum 72 de ore de la constatarea defecțiunilor;
- informarea inspectoratului, în scris și operativ, prin e-mail, cu privire la suspendarea sau la încetarea suspendării activității, în termen de 24 de ore de la dispunerea măsurii;
- asigurarea monitorizării și contorizării permanente, prin sisteme mecanice sau electronice automate, a numărului de utilizatori pentru construcțiile încadrate în categoria sălilor aglomerate, cu condiția ca aceste sisteme să nu afecteze condițiile de evacuare;
- participarea cadrelor tehnice angajate special, precum și a celor care îndeplinesc prin cumul atribuțiile de apărare împotriva incendiilor, la sesiunile de pregătire organizate de inspectoratele pentru situații de urgență;
- constituirea, prin dispoziție scrisă, a comisiei tehnice;
- asigurarea întrunirii și funcționării comisiei tehnice, precum și conducerea lucrărilor acesteia.
Mai mult, se propune ca Inspectoratul General să afișeze pe pagina de internet a instituției evidența obiectivelor care dețin autorizație de securitate la incendiu, organizată pe județe/Municipiul București și pe categorii de construcții, amenajări și instalații, cu scopul de a asigura accesul populației la informațiile referitoare la construcțiile, amenajările și instalațiile autorizate din punct de vedere al securității la incendiu și de a asigura transparență în activitatea de autorizare desfășurată de inspectorate.
Evidența obiectivelor se va întocmi de inspectorate, se va actualiza lunar și va cuprinde informații cu privire la numărul de înregistrare a autorizației de securitate la incendiu, denumirea și adresa operatorului economic sau a instituției deținătoare și domeniul de activitate.
Pe lângă propunerile menționate anterior, proiectul de lege introduce și alte măsuri importante. Printre acestea se numără obligația beneficiarilor de autorizații de securitate la incendiu de a afișa documentul în interiorul clădirilor, la loc vizibil și accesibil publicului, precum și obligativitatea investitorilor de a include în comisiile de recepție pentru anumite tipuri de construcții un reprezentant al inspectoratelor pentru situații de urgență.
Totodată, sunt reglementate situațiile în care valabilitatea autorizației de securitate la incendiu se suspendă sau se pierde, iar sancțiunile contravenționale devin mai dure, putând ajunge până la amenzi de 100.000 de lei și oprirea funcționării construcțiilor ori instalațiilor în caz de încălcări grave ale cerințelor de securitate la incendiu.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie votat de Parlament, promulgat de Președinte și publicat în Monitorul Oficial.