- MAI propune simplificarea obținerii avizelor de securitate la incendiu prin reducerea categoriilor de construcții care necesită avize și stabilirea unor termene clare și reduse pentru emitere.
- Proiectul prevede termene maximale pentru avize (15 zile calendaristice) și autorizații (30 zile lucrătoare), cu termen redus la cinci zile pentru proiecte pe fonduri europene.
- Se introduc atribuții concrete pentru cadrele tehnice și posibilitatea contractării de persoane fizice sau juridice autorizate pentru servicii de prevenire a incendiilor.
- Sistemul de sancțiuni se înăsprește prin majorarea amenzilor (până la 100.000 lei) și eliminarea posibilității de plată a jumătate din minimul amenzii în 15 zile.
Prima dintre măsuri urmărește reducerea categoriilor de construcții pentru care este necesară obținerea avizului de securitate la incendiu, respectiv această obligație se va menține doar pentru anumite categorii de construcții, cu risc mare de incendiu.
De asemenea, se introduc termene generale maxime pentru emiterea avizelor de securitate la incendiu - 15 zile și autorizațiilor de securitate la incendiu - 30 de zile lucrătoare, prin preluarea lor din legislația secundară.
Termenul de soluționare a cererilor pentru emiterea avizelor se va reduce, în esență, de la 15 zile lucrătoare la 15 zile calendaristice.
Tot pentru facilitarea procesului de avizare, cererile de emitere a avizelor de securitate la incendiu pentru lucrări de investiții pe fonduri europene sau programe naționale de finanțare vor trebui soluționate în cel mult cinci zile lucrătoare.
Același termen, de cinci zile lucrătoare, se va aplica și în cazul cererilor de soluționare a documentațiilor incomplete sau în revenire, depuse în vederea emiterii avizului de securitate la incendiu.
În plus, viitoarea ordonanță conține măsuri privind organizarea apărării împotriva incendiilor. Mai precis, sunt propuse atribuții concrete pentru cadrele tehnice angajate special și cele care îndeplinesc prin cumul atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor din cadrul Consiliului General al Municipiului București, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, consiliilor județene și locale, instituțiilor și operatorilor economici.
Aceste atribuții vizează urmărirea respectării măsurilor de apărare împotriva incendiilor la exploatarea construcțiilor și instalațiilor, informarea administratorului cu privire la deficiențele identificate, urmărirea respectării graficelor de întreținere a instalațiilor cu rol de protecție la incendiu, organizarea și desfășurarea exercițiilor de evacuare și intervenție, desfășurarea instructajelor în domeniu situațiilor de urgență, evaluarea capacității de apărare împotriva incendiilor și propunerea de măsuri pentru îmbunătățire a activității de apărare împotriva incendiilor.
Instituțiile publice și operatorii economici care nu se încadrează în criteriile prevăzute în Normele generale de apărare împotriva incendiilor (Ordin MAI 163/2007) vor putea încheia un contract cu o persoană fizică sau juridică autorizată să îndeplinească atribuții de cadru tehnic. “Propunerea vizează operatorii economici și instituțiile al căror personal angajat nu deține deprinderile necesare exercitării, prin cumul, a atribuțiilor de cadru tehnic”, după cum e ea motivată în nota de fundamentare.
Apoi, “prin autorizarea persoanelor fizice sau juridice să îndeplinească atribuții de cadru tehnic se are în vedere crearea unui mecanism care să asigure un grad ridicat de pregătire a acestor persoane, prin raportare la valorile sociale ocrotite de domeniul apărării împotriva incendiilor. Obținerea și menținerea autorizației de către aceste persoane va fi condiționată de o serie de criterii de performanță care vor viza experiența în exercitarea funcției de cadru tehnic angajat, parcurgerea unor programe de pregătire/studii din domenii precum construcții, instalații, concluziile rezultate din analiza activității desfășurată în domeniul apărării împotriva incendiilor”, potrivit documentului menționat.
Se propune, totodată, reglementarea obligației beneficiarului investiției de a informa cetățenii despre funcționarea fără autorizație de securitate la incendiu a construcțiilor în care publicul are acces în calitate de consumator, prin afișarea acestor informații pe site-urile de promovare a activităților, precum și obligația beneficiarului autorizației de securitate la incendiu de a o afișa, în copie, în interiorul construcțiilor sau amenajărilor, la loc vizibil, accesibil publicului.
Se introduce apoi posibilitatea sancționării categoriilor de operatori și instituții care au obligația legală de a instala sisteme de supraveghere video pe baza înregistrărilor acestora.
Apropo de sancționarea celor ce nu respectă reglementările privind apărarea împotriva incendiilor, proiectul va reorganiza sistemul de sancțiuni, înăsprindu-le.
Pe lângă majorarea amenzilor, în cazul amenzilor aplicate pentru încălcarea gravă a cerinței securitate la incendiu - de la 30.000 lei la 100.000 lei, funcționarea fără autorizație de securitate la incendiu și nerespectarea cerințelor care au stat la baza emiterii autorizației de securitate la incendiu - de la 20.000 lei la 50.000 lei, contravenientul nu va putea beneficia de posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în termenul legal de 15 zile.
Apariția acestui proiect a fost anunțată, acum câteva zile, de premierul Ilie Bolojan, el spunând că “este doar prima etapă. Urmează simplificarea procedurilor de obținere a avizelor de mediu”.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de OUG trebuie aprobat la nivelul Guvernului și publicat în Monitorul Oficial.
avocatnet.ro