Proiectul de lege pentru modificarea Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar vizează introducerea obligației ca elevii din clasa a VIII-a să își desfășoare activitatea școlară exclusiv în programul de dimineață. Deși inițial propusă pentru aplicare imediată, măsura ar urma, în baza unor modificări introduse de comisiile parlamentare ce au avizat-o, să intre în vigoare începând cu anul școlar ncepând cu anul școlar 2026–2027, dacă va fi adoptată.
Conform propunerii, actualele prevederi ale legii, care stabilesc că „învățământul gimnazial pentru clasa a VIII-a se organizează și funcționează cu program de dimineață, începând cu anul 2030”, ar putea fi modificate astfel încât aceste prevederi să fie aplicate de la anul.
Modificarea propusă, susțin parlamentarii care o promovează, ar fi necesară pentru că actualele condiții de organizare a orarului școlar, care adesea obligă elevii din clasele terminale să învețe în schimbul II sau chiar schimbul III, uneori până la ora 20:00, generează discriminări, afectează sănătatea elevilor și le reduc șansele reale la performanță academică, după cum susțin inițiatorii propunerii.
Conform unor studii la care fac referire inițiatorii acestui proiect de lege, randamentul maxim al creierului este atins dimineața, în special în intervalul orar 10:00-12:00. În consecință, capacitatea de concentrare și memorare scade vizibil după-amiaza și seara, iar elevii care învață târziu sunt expuși unui nivel ridicat de stres, oboseală și tulburări de somn, situație ce afectează dezvoltarea lor armonioasă.
Prin urmare, se arată în expunerea de motive ce însoțește această propunere, adoptarea programului de dimineață susține obligația constituțională a statului de a asigura protecția specială a copiilor și tinerilor, precum și principiul fundamental al interesului superior al copilului, consacrat de Legea 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului.
Din punct de vedere legal, conform sursei amintite, condițiile actuale de începere a orelor pentru copiii din clasa a VIII-a contravin direct principiului egalității în fața legii și dreptului la învățătură în condiții egale pentru toți copiii.
Proiectul legislativ în discuție a primit un raport de admitere, dar cu amendamente care corectează o eroare a inițiatorilor, care propuseseră modificare unui articol din legea învățământului care nu avea legătură cu modul în care este organizat programul școlarilor.
Atenție! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie votată de Parlament, promulgată de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial.

Comentarii articol (0)