Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
În cazul în care actul administrativ-fiscal emis în cadrul inspecției fiscale este desființat, total sau parțial, refacerea inspecției fiscale poate fi realizată, în mod excepțional, de către aceeași echipă care l-a încheiat, în cazul în care nu este posibil ca o altă echipă să facă acest lucru, potrivit unui OG de modificare a Codului de procedură fiscală publicat marți în Monitorul Oficial, ale cărui prevederi vor intra în vigoare pe 3 septembrie 2021. În prezent, într-un astfel de caz, refacerea inspecției fiscale se face doar de către o echipă distinctă față de cea care a efectuat controlul inițial. Citește articolul
Calcularea impozitului pe spectacole, care se plătește la autoritățile locale, se face de-acum fără a include TVA-ul încasat de organizatori pe bilete și abonamente, reiese dintr-o ordonanță care va modifica mâine Codul fiscal. Impozitul pe spectacole este datorat, în mare, de persoanele care organizează concerte muzicale și competiții sportive, dar și de cinematografe sau de circuri. Citește articolul
Începând cu ianuarie 2022, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se vor îmbunătăți, însă nu așa cum promiseseră autoritățile, reiese dintr-o ordonanță publicată aseară în Monitorul Oficial. Astfel, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor o să fie deductibile în proporție de 50% (deși se promisese deducerea integrală), nu doar în proporție de 30%, ca acum. Citește articolul
Anul în care se aprobă situațiile financiare nu mai are relevanță atunci când trebuie plătit impozitul pe dividende de 5%. Concret, pentru dividendele distribuite, dar neplătite în anul distribuirii, impozitul se va plăti până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii, conform unei ordonanțe oficializate aseară. Clarificarea vine în ajutorul celor care distribuie dividendele în alt an decât cel în care aprobă situațiile financiare, pentru că aleg să reporteze profitul. Citește articolul
Comunicarea persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate (PFA) sau a altor entități fără personalitate juridică cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va face, din 1 martie 2022, exclusiv online, ceea ce înseamnă că, până la acea dată, toți contribuabilii care au o relație cu Fiscul vor trebui să se înregistreze în Spațiul Privat Virtual (SPV), potrivit unei OG oficializate marți, care modifică Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Deși este un subiect despre care autoritățile vorbeau încă de la finalul anului 2019, rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost transformată aseară într-o măsură permanentă, prin modificarea Codului de procedură fiscală prin ordonanță a Guvernului. Măsura se va aplica efectiv din 1 februarie 2022, pentru că până la 31 ianuarie 2022 se aplică oricum mecanismul temporar dat prin OUG 48/2020. Citește articolul
După aproape doi de la implementarea sistemului de trasabilitate a produselor din tutun, conceput de Uniunea Europeană (UE) în vederea combaterii evaziunii fiscale, este de așteptat să se intensifice controalele în acest domeniu, autoritățile având ca punct de plecare informațiile introduse în sistem. Citește articolul
Chiar dacă n-au costuri cu obținerea vaccinurilor în sine (pentru că statul le dă gratuit), angajatorii care asigură la propriul sediu vaccinarea salariaților au alte cheltuieli de acoperit. Într-o asemenea situație, specialiștii NNDKP apreciază că aceste cheltuieli „auxiliare” intră pe o facilitate fiscală introdusă în ianuarie 2021, fiind scutite de impozit pe venit și contribuții pentru pensii și sănătate. Citește articolul
În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul
În prezent, firmele de contabilitate trebuie să fie deținute și administrate (majoritar) de către contabili pentru a putea funcționa legal. În acest context, Consiliul Concurenței (CC) a făcut un studiu (publicat miercuri) din care reiese că aceste restricții legale afectează concurența de pe piață și, prin urmare, propune modificarea legislației. Răspunsul Corpului Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a fost prompt: reprezentanții contabililor spun că sunt împotriva propunerii CC, considerând că nu vorbim de o concurență afectată de restricțiile legale. Citește articolul