avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1134 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Ai primit dividende în 2017? Trebuie să depui formularul 600 luna asta și să achiți CASS

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Ianuarie 2018 | 8 | 20769 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice (asociați ai unei firme) care au primit dividende în 2017 peste un anumit plafon legal sunt obligate să depună la Fisc formularul 600 până la finele lunii ianuarie 2018, pentru stabilirea contribuției la sănătate (CASS) de achitat în 2018. Practic, autoritățile cer plata CASS în 2018 pentru posibilele venituri din dividende ce vor fi obținute în 2018, iar banii nu vor fi returnați în situația în care asociații nu scot deloc bani din firmă în 2018 până la urmă. Formularul 600 poate fi depus direct la registratura unităților fiscale, prin poștă sau chiar online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația 600: Fiscul anunță că formularul poate fi depus de-acum și prin Spațiul Privat Virtual

Eduard Popescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
18 Ianuarie 2018 | 1 | 6302 | Timp de citire: 1 min.

Obligația depunerii declarației 600, până în ultima zi a lunii ianuarie, revine persoanelor care au obținut în 2017, în principal, venituri din activități independente peste un anumit plafon. Cu puțin timp în urmă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) le-a transmis contribuabililor că documentul poate fi depus acum și prin Spațiul Privat Virtual (SPV), chiar dacă reprezentanții instituției spuneau recent că o astfel de opțiune urma să fie disponibilă abia de săptămâna viitoare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cazierul fiscal în 2018: Care sunt faptele înscrise și cum poți fi scos din evidență

Marian Dumitrache în Contabil și fiscal
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
18 Ianuarie 2018 | 4 | 37577 | Timp de citire: 4 min.

Cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidență și urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile și financiare de către contribuabili, în care se ține evidența persoanelor fizice, juridice și a entităților fără personalitate juridică care au săvârșit fapte sancționate de legile în vigoare. Acest document este organizat la nivel central de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și cuprinde peste 300 de fapte ce pot fi înscrise în cazierul fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația 600: Formularul poate fi transmis de persoanele fizice și prin poștă sau online

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Ianuarie 2018 | 4 | 13004 | Timp de citire: 2 min.

Declarația 600, ce trebuie depusă la Fisc până la finele lunii ianuarie 2018 de către persoanele care obțin, în principal, venituri independente, poate fi transmisă în trei modalități diferite. Mai exact, în afară de depunerea la registratura unităților Fiscului, mai există varianta transmiterii prin poștă și cea a depunerii online. Formularul 600 este folosit pentru stabilirea contribuțiilor de achitat pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Rambursarea de TVA în 2018: Principalele etape pe care trebuie să le parcurgi

Marian Dumitrache în Contabil și fiscal
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
18 Ianuarie 2018 | 24612 | Timp de citire: 4 min.

Procedura rambursării de TVA a fost modificată semnificativ în cursul anului 2017, fiind aduse cu această ocazie noi precizări referitoare la modul în care un contribuabil este înregistrat și radiat dintr-o bază de date specială a contribuabililor cu risc fiscal în privința rambursărilor de TVA. În funcție de gradul de risc stabilit, rambursarea TVA se poate face în urma unei decizii de rambursare, cu analiză documentară sau în urma unei inspecții fiscale anticipată, termenul de rambursare efectiv putând ajunge până la nouă luni, contribuabilul neavând posibitatea de a solicita dobânzi pentru rambursarea cu întârziere a TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Split TVA. Firmele pot folosi mai multe conturi de TVA în paralel, dar specialiștii nu recomandă asta

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2018 | 7 | 5684 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea obligatorie a sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) presupune existența cel puțin a unui cont de TVA. Însă companiile pot să deschidă și să folosească mai multe conturi de TVA, fără să existe vreo limitare. Cu toate astea, specialiștii recomandă evitarea unui număr mare de conturi de TVA, motivele fiind lesne de identificat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Formularul electronic al declarației 600, actualizat de Fisc

Eduard Popescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2018 | 4115 | Timp de citire: 1 min.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat zilele trecute formularul electronic al declarației 600, pe care trebuie să îl depună până la finalul acestei luni persoanele fizice care au realizat în 2017 venituri din activități independente și alte surse în cuantum de cel puțin 22.800 de lei, echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Calculator amortizare 2018. Cum se recuperează capitalul investit la firmă, folosind metodele legale de amortizare

Marian Dumitrache în Contabil și fiscal
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
16 Ianuarie 2018 | 8384 | Timp de citire: 4 min.

Agenții economici care achiziționează active corporale și necorporale supuse deprecierii vor putea calcula și vor putea recupera uzura fizică și morală a acestora survenită în timp sau ca urmare a utilizării, în scopul refacerii capitalului investit. În timp ce amortizarea liniară reprezintă metoda cea mai des folosită de către contabili (în unele situații fiind obligatorie), amortizarea degresivă, dar mai ales amortizarea accelerată permit reconstituirea capitalului investit mult mai rapid. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Procedurile de control utilizate de inspectorii ANAF: Ce și cum se verifică la firme? Partea II

Nexia CRG în Contabil și fiscal
16 Ianuarie 2018 | 13648 | Timp de citire: 6 min.

Înainte de a începe investigația pe teren, mai bine zis în perioada de la transmiterea avizului de inspectie fiscală și până la data la care se dă curs acesteia, inspectorii fiscali procedează la analiza documentară a dosarului selectat pentru control. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pregătirea și monitorizarea bugetului firmei, o abilitate critică pentru profesioniștii financiari

Alina Demeter în Contabil și fiscal
Consultant în management financiar,
16 Ianuarie 2018 | 2092 | Timp de citire: 3 min.

Orice firmă care vrea să-și crească profitabilitatea va lua în considerare implementarea unui proces de bugetare. Coordonarea procesului de bugetare a firmei este în sarcina departamentul financiar contabil sau controlling. În acest sens, profesioniștii financiari trebuie să aibă abilități de pregătire și monitorizare a bugetului firmei pentru a sprijini managementul să ia cele mai bune decizii pentru maximizarea profitabilității. Citește articolul