Subiect: GDPR
ACCES PREMIUM
CJUE: Operatorul unei piețe online are obligații GDPR în ceea ce privește datele cu caracter personal cuprinse în anunțurile publicate pe platforma sa
Printr-o decizie dată astăzi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) stabilește că operatorul unei platforme de anunțuri online este operator de date în sensul GDPR și, împreună cu utilizatorul care postează, poate fi operator asociat pentru prelucrarea datelor conținute în anunțuri. În această calitate, platforma trebuie, înainte de publicare, să identifice anunțurile care conțin date sensibile, să verifice dacă persoana care le postează este chiar persoana vizată sau dacă există consimțământul ei explicit, iar în lipsa unui astfel de temei să refuze publicarea. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Jurisprudență utilă
avocatnet.ro câștigă la CJUE litigiul cu ANSPDCP privind amenda din 2019
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a dat câștig de cauză publicației avocatnet.ro în litigiul cu ANSPDCP privind amenda de aproximativ 9.000 de euro aplicată în 2019. Disputa a vizat legalitatea prelucrării datelor personale ale utilizatorilor care își creau conturi pentru a accesa conținut suplimentar și a primi informări zilnice prin email. CJUE a clarificat că transmiterea de informări zilnice către utilizatorii care și-au creat conturi gratuite se încadrează în excepțiile prevăzute de legislația europeană privind protecția datelor, validând astfel modelul de business al publicației. Citește articolul
ACCES PREMIUM
First party data: ce trebuie să știe operatorii despre colectarea și prelucrarea corectă a datelor obținute direct de la utilizatori
Datele colectate direct de la utilizatori, atunci când aceștia își creează conturi sau interacționează cu o platformă online, sunt cunoscute drept first party data. Aceste informații, aflate sub controlul direct al operatorilor, sunt esențiale pentru activitățile de marketing, comunicare comercială și personalizare a experienței online, însă utilizarea lor trebuie să respecte regulile stricte impuse de GDPR. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Un specialist explică cum trebuie colectate corect datele prin cookies, potrivit regulilor GDPR
Colectarea datelor prin cookie-uri trebuie realizată cu respectarea regulilor privind consimțământul și transparența față de utilizatori. Un specialist în protecția datelor a explicat ce pași trebuie să urmeze operatorii de site-uri pentru a respecta cerințele legale, de la configurarea corectă a platformei de management al consimțământului până la colaborarea cu furnizorii de tehnologii terțe. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Utilizarea sistemelor de supraveghere audio-video: probleme identificate de ANSPDPC în 2024 și recomandări utile
Utilizarea sistemelor de supraveghere audio-video aduce riscuri juridice (amenzi și măsuri corective), operaționale, dar și reputaționale, amplificate când se captează date sensibile ori când nu se respectă drepturile persoanelor vizate (inclusiv furnizarea unei copii a înregistrărilor). Companiile trebuie să fie atente la definirea clară a scopului și temeiului prelucrării, realizarea unei evaluări de impact înainte de implementare, securitatea tehnică, perioadele de retenție bine justificate, precum și interdicția fermă a publicării în social media sau a utilizării dispozitivelor personale pentru captare/partajare a imaginilor. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Dragoș Niculescu, Redactor coordonator, avocatnet.ro
25 August 2025 | 1 | 2773 | Timp de citire: 2 min.
Poliția locală, sancționată de ANSPDCP după ce un angajat a filmat o urmărire auto cu telefonul personal și a distribuit apoi imaginile
25 August 2025 | 1 | 2773 | Timp de citire: 2 min.
Potrivit celui mai recent raport al Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), o unitate de poliție locală a fost sancționată, deoarece un angajat al acesteia a filmat, în timpul serviciului, o persoană care a încălcat legislația rutieră și a distribuit înregistrarea audio-video din timpul urmăririi pe un grup de WhatsApp și apoi în presă, fiind dezvăluite date personale, precum imaginea și vocea persoanei filmate, dar și numărul de înmatriculare al mașinii acesteia. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Transmiterea copiilor actelor de identitate ale angajaților, fără consimțământ, nelegală. Angajatorul, amendat cu 10.000 de euro
O societate a fost amendată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), după ce a transmis prin e-mail copiile cărților de identitate ale angajaților săi, fără acordul acestora, către o altă firmă, în scopul înscrierii la cursuri de formare profesională pentru calificarea ca agenți de securitate. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Raport ANSPDCP
Amendă de 2.000 de euro pentru un angajator care a monitorizat prin GPS mașina de serviciu a unui fost salariat, fără informare
Un angajator a fost amendat de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu 2.000 de euro, printre altele, după ce a montat, fără cunoștința unui fost salariat, un sistem de monitorizare GPS pe autoturismul de serviciu folosit de acesta și a continuat să îi prelucreze datele chiar și după încetarea raporturilor de muncă. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Reminder Companiile NU vor mai avea voie să folosească sisteme AI în zone considerate sensibile, cum ar fi gestionarea lucrătorilor
Începând cu 2 august 2025, companiile nu vor mai putea utiliza sisteme de inteligență artificială (AI) în anumite domenii considerate „zone de risc”, acolo unde o eventuală eroare ar putea produce consecințe grave asupra persoanelor sau bunurilor. Tot din această dată, furnizorii de modele de AI de uz general vor trebui să respecte o serie de obligații noi, potrivit unui Regulament adoptat anul trecut de Uniunea Europeană (UE). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Raport NOYB: sistemul „Pay or Okay” nu salvează presa online, dar compromite drepturile consumatorilor
În forma actuală, sistemul „Pay or Okay” avantajează predominant marile platforme digitale și furnizorii de publicitate programatică, nu publicațiile online în sine. În realitate, editorii câștigă foarte puțin, iar beneficiul principal este menținerea unor rate extrem de mari de consimțământ artificial, ce permite companiilor din ecosistemul publicitar digital să continue să extragă valoare economică din datele personale ale utilizatorilor europeni. Citește articolul










