Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul
Persoanele fizice care obțin venituri independente pentru care trebuie să depună declarația unică (formularul 212) scapă, începând cu veniturile aferente anului 2025, de obligația de a declara anual estimările acestor venituri. De asemenea, dispar tot felul de situații în care formularul 212 trebuia depus înainte sau după termenul de referință din 25 mai. Citește articolul
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), potrivit dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din anexa Ordinului ANRE nr. 83/2024. Citește articolul
În procesul pentru implementarea raportării SAF-T este recomandat să fie implicat un fiscalist care are cunoștințe în domeniu. În caz contrar, pot apărea situații în care firma își asumă inutil un volum suplimentar de muncă - de exemplu, dacă se alege atât raportarea informațiilor obligatorii, cât și a informațiilor opționale. Citește articolul
Micii contribuabili, care trebuie să înceapă raportările SAF-T din ianuarie 2025, ar trebui să facă eforturi pentru a depune formularul 406 cât mai din timp, sunt de părere fiscaliștii. Chiar dacă se aplică o perioadă de grație în primele șase luni ale anului viitor, acestea ar trebui folosite pentru a corecta problemele practice, nu pentru a tărăgăna implementarea și a începe raportările abia în iulie. Citește articolul
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) prin entităţile publice subordonate (cu personalitate juridică), respectiv agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă (AJOFM)/ Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti (AMOFM) şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor (CRFPA), conform dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordinul ANOFM nr. 1.176/2024. Citește articolul
Directiva Corporate Sustainability Reporting (CSRD) este noul standard adoptat în anul 2022 pentru raportarea sustenabilității care ridică ștacheta calității, consecvenței și comparabilității în rândul companiilor. Conform Ordinului Finanțelor nr. 85/2024 privind reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, care a transpus această directivă în legislația națională, companiile de interes public cu peste 500 de angajați vor avea obligația de raportare pentru anul fiscal 2024, cu termenul de depunere a raportului în 2025. Citește articolul
Normele Codului fiscal au fost modificate la părțile legate de impozitul pe profit (cu referire la impozitul minim pe cifra de afaceri, IMCA, și impozitul suplimentar pentru firmele mari din sectoarele petrol și gaze, ICAS), de impozitul micro și de accize, potrivit unei hotărâri recent oficializate de Guvern. Citește articolul
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și obligaţiilor bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), potrivit dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordinul ANRSC nr. 568/2024. Iată principalele chestiuni de știut în legătură cu amnistia pentru obligațiile bugetare administrate de ANRSC. Citește articolul
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul