Primaria s-a straduit totusi sa raspunda la contestatia noastra cu urmatoarele:
Referitor la contestația privind notificarea emisă cu privire la zugrăvirea fațadei blocului nr. 96, vă comunicăm următoarele:
1. Apartamentul este deja anvelopat și zugrăvit – Primăria apreciază preocuparea dumneavoastră pentru menținerea aspectului arhitectural-ambiental al blocului și pentru faptul că ați realizat lucrări de întreținere a apartamentului. Totuși conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, orice intervenție asupra fațadelor (inclusiv anvelopare sau zugrăvire în altă culoare decât cea inițială) necesită obținerea unei autorizații de construire. Din verificările Compartimentului de Urbanism și Amenajarea Teritoriului al Comunei Jurilovca reiese că pentru imobilul menționat nu a fost emisă o astfel de autorizație. Dacă această autorizație ar fi fost solicitată conform legii, vi s-ar fi comunicat și obligația de a respecta culoarea RAL 1015 – crem deschis, stabilită pentru unitatea cromatică a imobilului. Faptul că lucrările sunt executate „curat” nu exonerează obligația de a respecta regimul autorizării și cromatica stabilită pentru unitatea arhitecturală.
2. Locuiți în străinătate – Situația personală a proprietarului nu constituie temei de exonerare de la obligațiile legale. În asemenea cazuri, lucrările pot fi contractate prin împuternicirea unui reprezentant legal în țară.
3. Dificultăți financiare – Înțelegem situația semnalată, însă legislația în vigoare (Legea nr. 50/1991 și Legea nr. 153/2011) stabilește în mod expres că responsabilitatea pentru întreținerea și aspectul fațadelor revine proprietarilor. Aspectele de ordin financiar nu pot constitui un motiv de exceptare de la obligațiile legale. Sprijinul autorităților locale sau centrale se poate acorda doar prin programe sau hotărâri adoptate în acest sens, aplicabile în mod unitar. În prezent, la nivelul Primăriei nu au fost identificate sau aprobate astfel de programe, ceea ce face ca obligația să rămână integral în sarcina proprietarilor.
4. Lipsa unei constatări oficiale privind degradarea fațadei – Art. 1 alin. (1) din Legea nr. 153/2011 face referire la clădirile care, prin degradare, pot pune în pericol viața sau sănătatea populației. Totuși, textul legal se aplică și în ipoteza distinctă a afectării calității cadrului urban construit și a spațiilor publice urbane. În cazul blocului nr. 96, nu se pune problema unui risc structural, ci a lipsei de uniformitate cromatică a fațadelor, aspect ce intră sub incidența sintagmei „afectează calitatea cadrului urban construit”. Prin urmare, obligația legală de reabilitare și respectare a unității arhitectural-ambientale rămâne aplicabilă.
5. Lipsa unui regulament de intervenție aprobat legal – Obligația de întreținere și reabilitare a fațadelor derivă direct din Legea nr. 153/2011 privind măsuri de creștere a calității arhitectural-ambientale a clădirilor și din art. 9 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale. Aceste obligații legale se aplică independent de existența unui regulament local și sunt consolidate prin Legea nr. 196/2018 privind asociațiile de proprietari, care reglementează întreținerea părților comune ale condominiilor.
6. Lipsa unei Hotărâri de Consiliu Local – În ceea ce privește invocarea lipsei unei Hotărâri a Consiliului Local, precizăm că obligația proprietarilor de a asigura întreținerea și reabilitarea fațadelor derivă direct din dispozițiile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 153/2011 și nu este condiționată de existența unei hotărâri locale. Prin urmare, obligațiile generale prevăzute de lege se aplică tuturor proprietarilor, independent de adoptarea unor hotărâri locale, acestea având doar rol de reglementare suplimentară și organizatorică.
7. Lipsa unei forme legale de organizare între proprietari – Constituirea asociației de proprietari nu este impusă de Primărie, ci reprezintă un cadru legal reglementat prin Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari. În lipsa unei astfel de forme de organizare, autoritatea locală nu are temei pentru a contracta sau sprijini direct lucrări de reabilitare la nivel de bloc. Toate ghidurile de implementare aferente programelor guvernamentale sau europene au prevăzut ca solicitant eligibil asociația de proprietari, nu persoanele individuale. În consecință, obligațiile generale de întreținere rămân în sarcina fiecărui proprietar, iar lipsa unei asociații limitează doar accesul la programe de sprijin instituțional, nu exonerează de obligațiile prevăzute de Legea nr. 50/1991, Legea nr. 153/2011 sau Ordonanța de Urgență nr. 21/2002.
8. Neconcordanța cu scopul legii – Legea nr. 153/2011 nu prevede expres obligativitatea zugrăvirii într-o anumită culoare, dar art. 7 alin. (1) lit. b) din lege consacră obligația autorităților locale de a urmări menținerea calității arhitectural-ambientale a clădirilor. În aplicarea acestui principiu, stabilirea unei palete cromatice unitare pentru fațade reprezintă o măsură de implementare, justificată de necesitatea uniformității și coerenței vizuale a imobilului. Prin urmare, indicația privind utilizarea culorii RAL 1015 nu constituie o cerință arbitrară, ci o modalitate concretă de punere în aplicare a obiectivului legal și totodată, această soluție vă scutește de cheltuieli suplimentare, întrucât zugrăvirea în culoarea stabilită nu necesită obținerea unei autorizații de construire, pe când alegerea unei alte culori ar atrage în mod obligatoriu parcurgerea procedurii de autorizare.
9. Sancțiunile prevăzute de lege nu sunt aplicabile – Conform art. 30 coroborat cu art. 31 alin. (1) lit. c) și d), neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligațiilor de către deținătorii notificați constituie contravenție și se sancționează cu amendă între 2.000 lei și 8.000 lei, aplicată de persoanele împuternicite din cadrul primăriilor.
Astfel, Legea nr. 153/2011 instituie sancțiuni nu doar pentru autorități, ci și pentru proprietari, în situația în care aceștia nu se conformează notificărilor primite. În consecință, notificarea transmisă produce efecte juridice, iar lipsa unui regulament local nu exonerează proprietarii de obligația legală generală de întreținere și reabilitare a fațadelor. Cu privire la solicitările formulate în contestație, vă comunicăm că revocarea notificării nu poate fi dispusă, întrucât aceasta are temei legal direct în Legea nr. 153/2011.
Constatarea lipsei de uniformitate cromatică a fost realizată de Compartimentul de Urbanism și a stat la baza notificării transmise. Totodată, menționăm că zugrăvirea fațadei în culoarea unitară RAL 1015 – crem deschis, stabilită pentru imobil, nu se supune autorizării conform art. 11 din Legea nr. 50/1991, fiind considerată lucrare de întreținere fără modificarea aspectului arhitectural stabilit. Emiterea unei Hotărâri de Consiliu Local nu este necesară, obligațiile decurgând direct din lege, iar lipsa unui regulament de intervenție nu exonerează proprietarii, întrucât obligațiile generale rămân aplicabile.
Suspendarea efectelor notificării se poate dispune exclusiv de către instanță, nu de către autoritatea emitentă. Sprijinul din partea Primăriei poate fi acordat decât prin programe aprobate și exclusiv prin intermediul unei asociații de proprietari constituită conform Legii nr. 196/2018. Notificarea emisă își menține valabilitatea, având temei legal direct. Proprietarii imobilului au obligația de a se conforma prevederilor legale în vigoare.
Cu stimă,
Dorly
Utilizator 4din 4 utilizatori consideră acest răspuns util
Am ajuns la o intelegere amiabila. Apartamentul nostru este anvelopat si fatada zugravita recent, prin urmare nu se vom fi supusi unor termeni si presiuni. Noi intelegem ca primaria doreste ca tot blocul sa aiba o culoare unitara, dar pentru asta ne va acorda timpul necesar sa ne intelegem cu vecinii de pe scara, ca sa inchiriem impreuna schelele sa platim manopera, materialele etc. in functie de posibilitatile financiare ale fiecaruia. Deci fara presiune si fara penalitati. Am invocat latura umana si sociala de care trebuie sa tinem cont intr-un context economic dificil, Recomadarile si observatiile legale ale tuturor din acest chat ne-au ajutat sa intelegem ce e correct, legal si care sunt obligatiile noastre ca cetateni.
Va multumesc tuturor si in special dv dle Latka.
Dorly
Utilizator 4din 4 utilizatori consideră acest răspuns util
Va multumesc frumos. Am scris o contestatie in baza celor mentionate de dumneavoastra. Ne-a fost de mare ajutor. In urma cu cateva minute, am fost chemati telefonic la primarie pentru a ajunge la un acord.
O sa va tin la curent.
Iata raspunsul oferit de Primarie la scrisoarea noastra de a solicita clarificari cu privire la hotarare,
Referitor la solicitarea dumneavoastră privind notificarea emisă cu privire la obligativitatea zugrăvirii fațadei blocului nr. 96, vă comunicăm următoarele:
-Temeiul legal – În baza Legii nr. 153/2011 privind măsuri de îmbunătățire a calității arhitectural-ambientale a clădirilor, care stabilește obligația proprietarilor de a asigura întreținerea și reabilitarea fațadelor, precum și a prevederilor în vigoare din Ordonanța de Urgență nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, autoritatea publică locală are competența de a dispune măsuri pentru menținerea aspectului estetic și funcțional al imobilelor.
-Cerințe tehnice – S-a indicat utilizarea culorii RAL 1015 – crem deschis, în vederea asigurării unei unități vizuale și pentru a evita discrepanțele estetice între imobile. Menționăm că această nuanță reprezintă culoarea de bază existentă a fațadelor blocului 96, astfel încât zugrăvirea să se realizeze în conformitate cu aspectul inițial al clădirii.
-Regimul sancțiunilor – În cazul neconformării, pot fi aplicate sancțiuni contravenționale conform Legii nr. 153/2011 privind măsuri de îmbunătățire a calității arhitectural-ambientale a clădirilor.
-Prelungirea termenului – În baza unei cereri justificate, termenul de conformare poate fi prelungit, în funcție de situațiile obiective prezentate (plecarea proprietarilor din țară, dificultăți financiare, etc.).
-Programe de sprijin – Constituirea unei asociații de proprietari este obligatorie, iar fără această formă de organizare, accesarea fondurilor nerambursabile nu este posibilă. Primăria are rol de sprijin și va informa locatarii cu privire la oportunitățile disponibile, însă accesarea efectivă a fondurilor depinde de existența asociației de proprietari. Responsabilitatea pentru întreținerea și îmbunătățirea aspectului arhitectural-ambiental al clădirilor revine exclusiv proprietarilor, individual sau prin asociațiile legal constituite. Vă mulțumim pentru solicitare și pentru preocuparea manifestată față de respectarea disciplinei în domeniul urbanismului. Cu stimă,
Multumesc pentru raspuns. Nu am cunostinta despre un asemenea demers la nivel de comuna. Mai mult decat atat, apartamentul nostru noi l-am izolat si zugravit recent, dar in culoarea care era initial pe fatada, un gri deschis si nu in galben cum cere acum primaria.
Am primit notificare de la primăria comunei sa zugravim în galben fațada blocului, in dreptul apartamentelor noastre. Nu suntem constituiți în Asociație de proprietari. Ni s-a dat un termen de 60 zile urmat de sancțiuni. Cum trebuie sa procedam? Exista vreo lege urbanistica care sa reglementeze acest scenariu? Nu cumva cade în raspunderea primăriei sa se ocupe de fațada clădirii? Nu trebuie o aprobata o singură nuanta de culoare?Avem mulți vecini plecați în străinătate. Menționez ca în scrisoarea de la primărie nu este menționat dacă hotărârea a fost luata în consiliul comunal și nici nu e menționată legea în baza căreia s- a emis notificarea.va mulțumesc anticipat ptr răspunsuri.
Daca locuiti la bloc situatia este mai complexa. Asociatia de bloc trebuie sa instaleze un contoar general pentru tot blocul, contoare pe fiecare scara separat si nu in utimul rand contoare individuale locatari. Chiar si asa se vor inregistra niste pierderi care se distribuie pausal si in mod egal catre toti locatarii de pe scara. Chiar daca instalati doar dv contoar in apartament, nu va fi valabil consumul individual. Bransarea la contoar se face de la general la individual.
Daca faceti dovada ca nu mai locuiti la adresa n-ar trebui sa fiti facturat atat de mult. Ar trebui sa obtineti o intelegere pe baza unui proces verbal si documentul aferent care face dovada ca locuiti la alta adresa si sa solicitati intretinerea cu facturare limitata. Se va lua in calcul de cate ori veniti in vizita si cata apa puteti consuma intr-un an. Trebuie sa agreati cu Asociatia- mereu in scris. Dar tot veti plati cheltuielile comune; parte din salariul femeii de servici ptr ca face curat si in fata apartamentului dv si a scarii, consum partial de lumina, deplasarea cu liftul cand faceti vizite, caldura care este distribuita prin calorifere, tevi comune de la subsol si holuri, apa pluviala, reparatiile etc.
Incercati sa aveti o discutie amiabila cu Asociatia de locatari/proprietari si sa ajungeti la un acord scris cu costuri reduse pentru fiecare categorie de cheltuieli in parte. Nu are rost sa va certati cu ei, ptr ca la randul lor trebuie sa aplice normele legale de distribuire a cheltuielilor comune sau apa la pausal.
Va doresc succes.