u.b.i.k. a scris:
Boon. Acum veti zice probabil ca Georgel Bidiviu e un manelist tampit si ca ... Da, am ingrosat voit contururile pentru ca sa scot in evidenta un lucru: Nu suntem adaptati pentru anticiparea corecta a riscurilor si chiar cei mai bine adaptati dintre noi vor recunoaste probabil ca se simt mai comod intr-o masina care ruleaza cu 140 km pe ora decat singuri, intr-o cripta veche de 100 de ani la ora 12 noaptea.
Intradevar, la prima vedere am putea spune ca aici avem de-a face doar cu o problema a psihologiei umane , insa nu cred ca ne putem limita la acest lucru.
Fiecare dintre noi are o anumita limita de toleranta a riscului si o anumita capacitate de anticipare al acestuia, insa, datorita faptului ca acestea difera de la persoana la persoana si mai ales, se schimba o data cu inaintarea in varsta, cred ca ar trebui sa vedem cauzele.
Limita de toleranta a riscului
Dupa parerea mea, aceasta nu este o trasatura innascuta a unei persoane, ci este o trasatura rezultata in primul rand din educatia primita, existenta/inexistenta unei familii si experienta de viata ( inclusiv experienta in condus ).
In opinia mea educatia primita de la parinti joaca un rol important in cazul de fata. De exemplu, daca un adolescent isi vede parintii conducand cu 150 km/h in oras sau ii vede conducand in stare de ebrietate fara a fi sanctionati atunci sansele sunt mari ca acest tanar sa faca la fel atunci cand dobandeste permisul de conducere. Asadar, o persoana care a primit o educatie buna si caruia i s-a insuflat de mic simtul raspunderii va avea ( cred eu ) o alta mentalitate atunci cand se urca la volan.
Totodata stiu ca citeam undeva ca acei copii care provin din familii defavorizate sunt mai predispuse sa comita infractiuni decat acei care provin din familii normale.
Un lucru de mentionat ar mai fi faptul ca in momentul in care un adult devine parinte, acesta isi va schimba gandirea si va fi mult mai responsabil ( inclusiv atunci cand este la volan ).
Totodata mai putem discuta si despre varsta ( cu referire la experienta de viata ). Cu cat o persoana e mai tanara cu atat are o toleranta mai crescuta pentru risc, iar aici cred ca rolul cel mai important il joaca experienta de viata. Aici ma bazez pe faptul ca majoritatea persoanelor iresponsabile in trafic sunt tinerii si nu cei varstnici.
Capacitatea de anticipare corecta a riscului
Eu unul cred ca aceasta capacitate este strans legala de capacitatea de a lua o decizie corecta. Cu cat ai mai multe informatii si experienta, cu atat sunt sanse mai mari sa iei o decizie corecta sau sa anticipezi corect un anumit risc. Factorul determinant al capacitatii de anticipare corecta a riscului este experienta de viata.
De exemplu, daca cineva este prins baut la volan si a avut de suportat anumite consecinte, tind sa cred ca nu va mai face a doua greseala a doua oara ( in majoritatea cazurilor ) , asadar s-ar putea constata o imbunatatire a capacitatii de anticipare a riscului.
Totodata aici exista si o alta latura psihologica despre care stiu ca am citit undeva: cu cat o persoana are mai multa incredere in capacitatile sale de sofer, cu atat isi va asuma mai multe riscuri atunci cand conduce.
Cand vine vorba de viteza nu cred ca este vreun sofer care sa nu fi incalcat macar o data limita de viteza, insa atunci cand vine vorba despre condusul in stare de ebrietate sau sub influenta stupefiantelor atunci cred ca situatia este mult diferita.
Am spus acest lucru deoarece as avea o intrebare: Sa presupunem ca maine ar intra in vigoare o lege care ar sanctiona cu inchisoare pe viata condusul fara permis de conducere si condusul in stare de ebrietate sau sub influenta stupefiantelor. Cu ce ar afecta aceasta lege, la nivel psihologic, pe acei soferi care nu comit astfel de fapte ?
Pun aceasta intrebare luand in considerare faptul ca sanctiunile care fac referire la centura de siguranta/viteza/etc au o influenta asupra oricarui conducator auto, insa nu cred ca o lege dura impotriva consumului de alcool/stupefiante la volan sau a condusului fara permis ar afecta pe toti soferii, ci doar pe acei putini care o incalca. Asadar, conform efectului Peltzman ( prezentat de eumarian ) o astfel de lege ar putea duce la scaderea accidentelor/deceselor in trafic datorita faptului ca aceasta ar afecta doar o mica parte a conducatorilor auto.
Cu riscul de "a fi tras de urechi" cred modalitatea cea mai sigura de a reduce numarul accidentelor este aceea de a oferi o educatie mai buna copiilor si tinerilor.
P.S. Fiind profan in psihologie, ceea ce am scris mai sus reprezinta doar parerei personale bazate pe logica.