avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 409 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Recuperări de creanţe, datorii, ... Rate achitate la zi, banca le vede restante, raportare ...
Discuție deschisă în Recuperări de creanţe, datorii, Probleme cu băncile

Rate achitate la zi, banca le vede restante, raportare in biroul credite

Buna ziua. Avem un credit de nevoi personale fara ipoteca, in euro, la care am achitat rata luna de luna fara intarzieri mai mari de cateva zile. La una din plati am achitat partial in euro, iar diferenta am achitat-o peste o saptamana la O ALTA FILIALA a bancii decat cea unde am deschis contul , platind in LEI ( creditul este in euro). Cei din banca nu mi-au cerut sa schimb in euro.
Dupa 90 de zile am fost instiintat de banca ca am restanta in valoare, normal, de diferenta platita in lei, suma care era la momentul respectiv binemersi in contul curent de plata al ratei, dar care nu s-a tras deoarece nu era in euro, si a ramas TOT TIMPUL in contul curent. Plata restantei ( plus penalizari) s-a efectuat "manual" dupa discutii la banca la data sesizarii, insa la momentul respectiv eram deja raportati ca datori
Acum suntem foarte suparati fiindca nu putem face refinantare ( nici la alta banca), deoarece figuram cu acea restanta de 90 de zile, desi s-a platit totul la termen. Avem chitante pentru fiecare plata, inclusiv cea in lei.
Am vrea un sfat cum sa procedam, multumim.
Ultima modificare: Sâmbătă, 26 Martie 2011
distroe, utilizator
Cel mai recent răspuns: ContSters196669 , utilizator 11:14, 30 Aprilie 2011
Numai institutiile bancare, firmele de leasing si asiguratorii au dreptul de a modifica, in situatii pe care le considera justificate, datele pe care le-au transmis Biroului de Credit. Biroul de creditare nu poate sa modifice datele despre clientul raportat.
In cazul in care raportarea a fost facuta nejustificat dintr-o eroare a bancii, acea banca trebuie sa solicite in scris scoaterea referintelor negative din Biroul de creditare.
In cazul in care aceasta nu raspunde solicitarii de interventie asupra datelor sau nu ia masuri de rectificare/stergere a datelor gresite transmise Biroului de credit, exista doua alternative : actiunea in justitie sau plangerea la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).
In cazul in care se doreste doar rectificarea, se apeleaza la ANSPDCP. In cazul in care se solicita si acordarea unor daune pentru prejudiciul cauzat, se merge pe calea instantei, pentru ca autoritatea de supraveghere nu poate dispune acordarea de daune.
O reglementare din martie 2008 privind regulamentul de functionare a Biroului de creditare Bancile si societatile de credit pot transmite date Biroului de Credit doar dupa ce instiinteaza in prealabil, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail cu privire la intarzierea la plata si transmiterea datelor cu cel putin 15 zile calendaristice inainte de data transmiterii.

Trebuie sa alegeti una din variante, in functie de interese, pentru ca legea nu permite sa se depuneti plangere catre o autoritate de supraveghere daca deja ati inaintat o cerere in justitie.
Am luat de pe site-ul ANSPDCP un model de plangere pe care il puteti folosi:

Către
AUTORITATEA NAŢIONALÃ DE SUPRAVEGHERE
A PRELUCRÃRII DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Str. Olari, nr. 32, sector 2, Bucureşti

Subsemnatul/Subsemnata......................................................(numele şi prenumele) ........................ cu domiciliul/reşedinţa în............... str. .......... nr. ..... bl. ..... sc. ..... ap. ..... telefon ................, adresa de e-mail.............(opţional), în temeiul art. 25 din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, vă aduc la cunoştinţă următoarele:
...............................................(numele/denumirea operatorului), cu domiciliul/sediul în......................................a transmis date eronate Biroului de Credit ................................... (se enumeră datele respective), în următoarele împrejurări:.................................... (se descrie situaţia).
Declar pe proprie răspundere că obiectul prezentei plângeri nu face obiectul unei acţiuni în justiţie.
Precizez că m-am adresat în prealabil operatorului cu scrisoarea din data de .............................. *, însă nu am primit un răspuns/răspunsul primit nu îl consider satisfăcător din următoarele motive:......................(se alege varianta corespunzătoare).
În dovedirea celor afirmate depun, în copie, următoarele acte: ................................(se vor anexa inclusiv copii după scrisoarea trimisă operatorului şi după răspunsul primit, după caz).
Faţă de cele de mai sus, vă rog să dispuneţi măsurile legale pentru apărarea drepturilor ce îmi sunt recunoscute în baza Legii nr. 677/2001.

DATA SEMNÃTURA

* Persoana vizată trebuie să se adreseze operatorului cu 15 zile înainte de a depune plângere la autoritatea de supraveghere. Plângerea poate fi adresată în lipsa parcurgerii procedurii prealabile numai în cazul în care o întârziere ar cauza un prejudiciu iminent şi ireparabil, aspect care trebuie justificat şi dovedit de petent, la data depunerii plângerii la autoritatea de supraveghere.

Puteti inainte cererea si prin mail, cu documentele specificate scanate: anspdcp@dataprotection.ro

Ultima modificare: Sâmbătă, 26 Martie 2011
ContSters196669, utilizator
In momentul in care dvs ati contractat un credit de la acea banca comerciala, v-a fost deschis un cont curent in lei si altul in valuta creditului. Nu este suficient sa alimentati contul de lei, daca nu solicitati si un schimb valutar de cumparare de EUR si transferul echivalentului in contul de valuta. Banca nu poate face schimb valutar fara dispozitia dvs scrisa si semnata. Asadar, este neglijenta dvs ca nu ati citit cu atentie conditiile mentionate in contractul de credit cu privire la rambursarea acestuia (la scadenta, debitorul este obligat sa asigure, in cont, suma necesara ratei lunare, in moneda creditului). Nu cred ca, banca poate solicita stergerea consemnarii dvs ca debitor rau platnic la biroul de credite, intrucat nu este in culpa, neglijenta va apartine. In orice moment banca poate dovedi cu extrasul dvs de cont numai depunerea de lei fara a solicita efectuarea schimbului valutar pentru alimentarea contului curent de valuta. Pentru reclamatia la ANSPDCP, nu cred ca, in calitate de petent puteti face dovada culpei bancii si a nevinovatiei dvs.
Oricum, succes .....#-o
Inteleg ca banca nu are nicio vina.Totusi nu am primit nicio instiintare cum ca as fi fost postati in Biroul de Credite, fie prin posta, mail sau telefon.
E normal ca banca sa anunte discret Biroul de Credite, fara nicio instiintare catre titular? Din postul anterior "
O reglementare din martie 2008 privind regulamentul de functionare a Biroului de creditare Bancile si societatile de credit pot transmite date Biroului de Credit doar dupa ce instiinteaza in prealabil, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail cu privire la intarzierea la plata si transmiterea datelor cu cel putin 15 zile calendaristice inainte de data transmiterii."
inteleg ca e vorba de o dispozitie contrara legii.
Decizia nr.105/2007 (intrata in vigoare in martie 2008) a Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal a introdus obligativitatea instiintarii prealabile a cetateanului, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor (inclusiv cele rezultate din aplicarea comisioanelor sau din majorari ale ratei dobanzilor) catre biroul de credit, indiferent daca este vorba de informatii pozitive sau negative.
O alta modificare este diminuarea cu un an a perioadei de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (datele negative), de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva, nu de 5 ani cum era pana la intrarea in vigoare a deciziei sus-mentionate.
Datele negative vor fi transmise la birourile de credite dupa 30 de zile de la data scadentei iar cele pozitive se transmit dupa data incheierii contractului dintre participant si persoana fizica.

Daca sunteti sigur ca nu ati fost instiintat de banca in privinta intarzierii, in adresa pe care trebuie sa le-o trimiteti lor cereti sa faca dovada ca au facut-o si dvs. nu ati luat-o in considerare. Apoi, mergeti mai departe.

Daca as fi in locul dvs. as face o cerere catre Biroul de Credit prin care as solicita situatia personala, as vedea data la care a fost raportata intarzierea si apoi as face cererea aceea catre banca, solicitand sa mi se comunice cand, inainte de raportare, am fost notificat ca sunt in intarziere.

Intrati pe birouldecredit.ro la sectiunea Intrebari frecvente si am luat raspunsul la o intrebare, care va poate fi de folos:
Cum pot obţine date referitoare la propria persoană de la Biroul de Credit?
Pentru eliberarea situaţiei proprii - Situaţia înscrierii la Biroul de Credit, în temeiul dreptului de acces la date prevăzut de Legea 677/2001, trebuie să adresaţi în scris către Biroul de Credit o cerere datată şi semnată, la care sa anexaţi o copie lizibila după actul de identitate (buletin sau carte de identitate) şi, după caz, dovada plăţii serviciului solicitat. Puteţi trimite această cerere, însoţită de actul de identitate şi daca este cazul de documentul de plată (scanate daca se trimit prin e-mail), la adresa noastră poştală sau la adresa de e-mail): situatie@birouldecredit.ro.
Numai prima solicitare adresată Biroului de Credit pe parcursul aceluiaşi an calendaristic este gratuită. Începand cu a 2-a cerere inclusiv, serviciul solicitat va fi comisionat cu suma de 6 lei, dovada plătii urmând să o trimiteti impreună cu cererea. Plata se va face la orice unitate a Băncii Comerciale Române S.A., folosind următoarele instrucţiuni:
- suma: 6 lei
- beneficiar: S.C. Biroul de Credit S.A. (cod fiscal R 16140132)
- cont: RO93 RNCB 0090 0005 8898 0001
- deschis la banca: BCR Lipscani
Informaţiile solicitate cu privire la propria persoană, prezentate prin “Situaţia înscrierii la Biroul de Credit”, vor fi transmise către dvs. prin Poşta Română (caz în care cheltuielile poştale vor fi suportate de către solicitant) sau prin e-mail), în termenul legal de la data inregistrării cererii.

:luck:

Ultima modificare: Luni, 28 Martie 2011
ContSters196669, utilizator
Buna seara.
Am mai studiat problema si am luat legatura cu un avocat. Dupa toate aparentele, banca nu a avertizat in niciun fel asupra faptului ca am fi restantieri, prin nicio cale.
Intreb acum,legat de Autoritatea de Protectia Datelor, are posibilitatea legala de a sterge din biroul de credite? Pentru ca in momentul acesta, banca are de castigat, si ma tem ca o amenda din partea Autoritatii ( care poate nu depaseste 1000-2000 RON) e preferabila unui act prin care sa isi recunoasca greseala de procedura.
Multumesc si o seara buna,
DS

Alte discuții în legătură

Birou de credit ElenaEne96 ElenaEne96 Buna seara , am si eu o intrebare .. am avu un imprumut la o institutie nebancara .. am avut intarziere la plaata ratelor si am fost bagata in birou de credit ... (vezi toată discuția)
Stergere birou credite ankalaura85 ankalaura85 Buna ziua, Care ar fi temeiul legal pentru a formula o cerere catre banca pentru a sterge istoricul negativ din Biroul de Credit, avand in vedere lipsa ... (vezi toată discuția)
Inf-u paci! emanuelbena emanuelbena Acum 3 ani de zile am facut un imprut la un INF , Icredit mai pe scurt , am avut o intarziere de plata de 67 de zile deci cu 30 de zile mai mult decat prevedea ... (vezi toată discuția)